Annons

Äntligen Nikon D800

Nikon har väl i varje uppgradering av sina supertelen lyckats sänka vikten på dessa utan att så många klagat på kvalitetskänslan p.g.a. detta - förstår inte riktigt varför husen skulle vara bättre om de är tyngre :)

I och för sig har Fuji fått en hel del kritik för att deras X-Pro1 är mycket lättare än en Leica M9, och därför sämre kvalitet så det kanske ligger nåt i det (för en del) ...

Givetvis behöver lägre inte vikt inte vara synonymt med sämre kvalitet, men om vissa upplever byggkänslan som sämre kan det ju onekligen vara ett problem för somliga. Inte för att det skulle få mig att inte köpa D800 om jag var intresserad av en, men ändå :)
 
Soliditeten ligger väl en del i densiteten. Pentax K5 är ju betydligt lättare än de flesta kameror i sitt segment, men enligt mig en kamera med den dör absoluta kassaskåpskänslan. Ungeför som den kortlivade analoga Minolta Dynax 9.
 
Fast det är ju knappast vad jag åsyftar... nu har jag inte känt på D800 själv ännu, så jag kan inte yttra mig på den punkten, men fler än en har ju påpekat att de inte tycker den känns lika gedigen i byggkvaliteten. Vilket säkerligen har med mer att göra än bara vikten.

Jag har D700 och D800 framför mig och kan verkligen inte se vad som skulle vara sämre med byggkvaliteten hos D800. Ingen har väl heller inte kunnat peka på något specifikt förutom vikten, vilket i sig bara är en känsla och inget reellt, tills någon kan visa att den faktiskt ÄR sämre byggd!

/K
 
Jag har D700 och D800 framför mig och kan verkligen inte se vad som skulle vara sämre med byggkvaliteten hos D800. Ingen har väl heller inte kunnat peka på något specifikt förutom vikten, vilket i sig bara är en känsla och inget reellt, tills någon kan visa att den faktiskt ÄR sämre byggd!

/K
Tror personligen att D800 är mycket välbyggd. Starkare slutare skall det ju bla vara. Själv gillade jag inte greppet och skillnaden i känsla jämfört med D3-modellerna är för mig uppenbar. Men som sagt, den lär nog stå pall för rätt mycket stryk.
 
Jag har D700 och D800 framför mig och kan verkligen inte se vad som skulle vara sämre med byggkvaliteten hos D800. Ingen har väl heller inte kunnat peka på något specifikt förutom vikten, vilket i sig bara är en känsla och inget reellt, tills någon kan visa att den faktiskt ÄR sämre byggd!

/K

Har oxå en D800 framför mig på test. BS om byggkvaliteten. Verkar i stort sett vara samma skrot och korn som D700. Så jag håller med dig. Möjligrvis kunde luckan till CF/SD-platserna varit lite mer påkostad, men den luckan håller minst samma kvalitet som på 5DMkII.
 
Jag har D700 och D800 framför mig och kan verkligen inte se vad som skulle vara sämre med byggkvaliteten hos D800. Ingen har väl heller inte kunnat peka på något specifikt förutom vikten, vilket i sig bara är en känsla och inget reellt, tills någon kan visa att den faktiskt ÄR sämre byggd!

/K

Ah ok, ja då skiljer onekligen åsikterna sig åt en gnutta :) Och nej, jag har absolut inte sett något som tyder på att D800 skulle VARA dåligt bygg, endast det högst ovetenskapliga mätvärde jag tidigare nämnt ^^ Hade varit riktigt tappat av Nikon att ta ett steg tillbaka gällande kvalitet, och det kännso rimligt :)
 
Tvärtom menar du?

Inte så skoj att leta upp alla ställen med moiré och sen bara KANSKE kunna fixa det.

D800E verkar ha mer moire, D800 verkar också ha moire i dom fallen då D800E har den. Skärpan är dock påtagligt bättre på D800E i många fall. Jag är mitt i en beslutsångest just nu.

/Karl
 
För er som har fotouppgrag och liknande kan jag förstå att man inte vill sitta och leta moire. För mig som är en glad amatör däremot.. hmmm...
 
För er som har fotouppgrag och liknande kan jag förstå att man inte vill sitta och leta moire. För mig som är en glad amatör däremot.. hmmm...

Precis, antingen blir bilden konverterad till webstorlek och då är problemet säkert ett ickeproblem med bägge kamerorna. Annars om bilden i alla fall inte klaras av i ViewNX2 så att det tyngre kavaleriet måste in, så lägger jag i dom flesta fall ca 30min på en bild.

Är man totalallergiker mot moire på 100%-cropnivå så kommer man i vilket fall få lägga tid på det med en D800.

/Karl
 
Fick min D800 från cyberphoto idag, ordern var lagd 7/2...
Ingen NPS, och jag vill minnas att det var runt plats 35 på listan enl. tjejen på cyberphoto.
20 dagar före mig alltså, undrar om det innebär 20 dagar i leveransläge också
;-)

Har ställt in mig på att tillbringa sommaren UTAN D800 :-(
 
Behöver råd!

Jag har fått tag i en D800e för omgående leverans (27990 kr). Väntar egentligen på en beställning på D800 (21990 kr) hos Japanphoto.

Gör jag bort mig med en e-version? Kommer moire att bli ett problem?
Jag är en amatör som fotar mycket blommor och landskap.

Pengarna är egentligen inget problem... vill inte vara dryg på något sätt men om man köper en kamera för 22000 så har man råd även med en kamera för 28000... annars kanske man är i lite fel prisklass.

Har ni några skräckexempel på bilder med mycket moire? Allmänna tips?
 
Behöver råd!

Jag har fått tag i en D800e för omgående leverans (27990 kr). Väntar egentligen på en beställning på D800 (21990 kr) hos Japanphoto.

Gör jag bort mig med en e-version? Kommer moire att bli ett problem?
Jag är en amatör som fotar mycket blommor och landskap.

Pengarna är egentligen inget problem... vill inte vara dryg på något sätt men om man köper en kamera för 22000 så har man råd även med en kamera för 28000... annars kanske man är i lite fel prisklass.

Har ni några skräckexempel på bilder med mycket moire? Allmänna tips?

Fotar du mycket motiv med små återkommande mönster så vänta på din D800, fotar du mycket natur och andra motiv där raka ränder/mönster inte förekommer så slå till.
 
Fotar du mycket motiv med små återkommande mönster så vänta på din D800, fotar du mycket natur och andra motiv där raka ränder/mönster inte förekommer så slå till.

Blir det inte ett problem även med natur?
Menar det är ju alla möjliga mönster t ex bark på träd
 
Blir det inte ett problem även med natur?
Menar det är ju alla möjliga mönster t ex bark på träd

Njäe, de mönster där moiré förekommer är av mer "mekanisk" art (alltså människoproducerad) t.ex. många smala linjer med små mellanrum, på håll kan t.ex. persienner producera moiré, eller räfflade tak, eller kläder med linjerade mönster i tyget eller tryck. Har aldrig sett några naturmotiv med moiréproblem.
 
Njäe, de mönster där moiré förekommer är av mer "mekanisk" art (alltså människoproducerad) t.ex. många smala linjer med små mellanrum, på håll kan t.ex. persienner producera moiré, eller räfflade tak, eller kläder med linjerade mönster i tyget eller tryck. Har aldrig sett några naturmotiv med moiréproblem.

Ok, och om jag skulle fota en bild där moire uppkommer så löser jag det relativt enkelt med ett verktyg i PS/LR?
Eller är det vanligt förekommenade att man inte kan rätta en bild i efterhand?
 
Ok, och om jag skulle fota en bild där moire uppkommer så löser jag det relativt enkelt med ett verktyg i PS/LR?
Eller är det vanligt förekommenade att man inte kan rätta en bild i efterhand?

Kläder brukar kunna lösas, värre är det med saker som innehåller mer komplicerade mönster med skuggor och dylikt. Så det beror lite på. Men som sagt, det beror på vad du fotograferar mest, en naturfotograf kommer sannolikt aldrig stöta på moiré t.ex. medan en stadsfotograf eller någon som fotograferar kläder kommer göra det då och då.
 
Njäe, de mönster där moiré förekommer är av mer "mekanisk" art (alltså människoproducerad) t.ex. många smala linjer med små mellanrum, på håll kan t.ex. persienner producera moiré, eller räfflade tak, eller kläder med linjerade mönster i tyget eller tryck. Har aldrig sett några naturmotiv med moiréproblem.

Fåglars vingdräckt kan ge det med min D7000 i vissa lägen
 
Ni som har kameran, hur långt har ni kommit i tester med blixt?

Jag kör fortfarande med min SB-800 på min D7000. Testade SB-900, men gillade inte den.

Har någon testat SB-910 med D800?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.