PMD
Aktiv medlem
Tack ska du ha Lennart! Jag ska undersöka "problemet" i helgen, när tid finnes.
Det kanske kan vara idé att köra Apple Hardware Test.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack ska du ha Lennart! Jag ska undersöka "problemet" i helgen, när tid finnes.
För att man inte kan köra DNG i CNX2 eller VNX2 och snabbt få ut en JPG mer eller mindre exakt på det sättet JPG-filen hade blivit i kameran med bildkontrollen och allt.
/Karl
Ok, tänkte inte på det faktiskt. Tog för givet att alla "riktiga" fotografer körde LR elle PS med förutbestämda inställningar liknande man har på kameran ;-)
JB
Fast det är tyvärr en regel jag slarvar med, VR brukar vara på för det mesta, ibland, helt av misstag förstås, även när jag kör stativ.
Kör tacksamt nog bara med snabb fast optik, så jag behöver inte reflektera över VR ^^ Fast det där är väl iofs sanning med modifikation, det är inte som om jag skulle tackat nej med VR på något av mina objektiv.
Problemet med det är ju att om man ändrar inställningarna i kameran kommer de inte med i LR, om man inte kommer ihåg att ändra i LR också.
Nya LR och PS kanske respekterar kamerans inställningar, de gamla gjorde det inte.
Jag är väldigt imponerad över dina minneskort.Jag har ofta 32GB som flyttas från mitt kort när jag tömmer det, det brukar ta runt 1½min. Tror inte heller där det är SSD-disken som är flaskhalsen.
Jag är ganska imponerad av läsaren också, som ligger ganska nära den teoretiska maxhastigheten för usb3. Hela tiden.Jag är väldigt imponerad över dina minneskort.
Jag är väldigt imponerad över dina minneskort.
Läshastighet på -- i medel -- 180MB per sekund...
Aha, det låter mer rimligt...11½min hade jag tänkt skriva, tyvärr blev det inte så.
/Karl
Ja, visst gör jag det...Jag är ganska imponerad av läsaren också, som ligger ganska nära den teoretiska maxhastigheten för usb3. Hela tiden.
(För övrigt tror jag du räknar fel, Jörgen. 350 MB/sek blir det väl?)
Ja, det var ju inte riktigt lika imponerande. Ungefär dubbelt så snabbt som min fyra-fem år gamla Colorspace (bärbar hårddisk med inbyggd kortläsare).11½min hade jag tänkt skriva, tyvärr blev det inte så.
Ja, det var ju inte riktigt lika imponerande. Ungefär dubbelt så snabbt som min fyra-fem år gamla Colorspace (bärbar hårddisk med inbyggd kortläsare).
Så...äntligen! Fick min D800 från Cyberphoto med bud imorse. Beställde ca 6-7 min in på pressreleasen 7 feb. Inte NPS. Inga problem alls avseende skärm, vä AF, svårt att fokusera med LV eller något annat konstigt, tvärtom vilken underbar kamera! Klart lyft jmf min fd D700.
Måste få uttrycka min förvåning över dessa påståenden från bl.a. Nikon själva och en hel del föståsigpå-testare runt om i världen att D800 kräver riktigt fint glas för att komma till sin rätt. Självklart är det så att ju bättre gluggar man sätter på huset desto högre upplösning erhåller man, men denna sanning gäller ju för samtliga kamerahus och gäller sålunda inte enbart D800. Det unika med D800 (som bör lyftas fram) jämfört med exvis min "gamla" D700 är att hela min gamla objektivpark har fått sig en fantastisk ansiktslyftning genom D800-huset. Tex min manuella 28/2 plockar ju fram mer upplösning än jag sett tidigare (jämförde kameror igår).
Så det som behöver framhållas är att genom att uppgradera till D800 så förnyar man även prestandan på sina gluggar, i stället för att tänka att man skulle behöva investera nya objektiv pga det nya huset.
/K
Måste få uttrycka min förvåning över dessa påståenden från bl.a. Nikon själva och en hel del föståsigpå-testare runt om i världen att D800 kräver riktigt fint glas för att komma till sin rätt. Självklart är det så att ju bättre gluggar man sätter på huset desto högre upplösning erhåller man, men denna sanning gäller ju för samtliga kamerahus och gäller sålunda inte enbart D800. Det unika med D800 (som bör lyftas fram) jämfört med exvis min "gamla" D700 är att hela min gamla objektivpark har fått sig en fantastisk ansiktslyftning genom D800-huset. Tex min manuella 28/2 plockar ju fram mer upplösning än jag sett tidigare (jämförde kameror igår).
Så det som behöver framhållas är att genom att uppgradera till D800 så förnyar man även prestandan på sina gluggar, i stället för att tänka att man skulle behöva investera nya objektiv pga det nya huset.
/K