ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

För att man inte kan köra DNG i CNX2 eller VNX2 och snabbt få ut en JPG mer eller mindre exakt på det sättet JPG-filen hade blivit i kameran med bildkontrollen och allt.

/Karl

Ok, tänkte inte på det faktiskt. Tog för givet att alla "riktiga" fotografer körde LR elle PS med förutbestämda inställningar liknande man har på kameran ;-)
JB

Ok, tänkte inte på det faktiskt. Tog för givet att alla "riktiga" fotografer körde LR elle PS med förutbestämda inställningar liknande man har på kameran ;-)
JB

Problemet med det är ju att om man ändrar inställningarna i kameran kommer de inte med i LR, om man inte kommer ihåg att ändra i LR också.

Nya LR och PS kanske respekterar kamerans inställningar, de gamla gjorde det inte.

Fast det är tyvärr en regel jag slarvar med, VR brukar vara på för det mesta, ibland, helt av misstag förstås, även när jag kör stativ.

Kör tacksamt nog bara med snabb fast optik, så jag behöver inte reflektera över VR ^^ Fast det där är väl iofs sanning med modifikation, det är inte som om jag skulle tackat nej med VR på något av mina objektiv.

Kör tacksamt nog bara med snabb fast optik, så jag behöver inte reflektera över VR ^^ Fast det där är väl iofs sanning med modifikation, det är inte som om jag skulle tackat nej med VR på något av mina objektiv.

Man kan ju alltid så av det och lämna det av :)

Skämt åsido, VR plus en kamera som klarar lite ISO är guld värt.

Problemet med det är ju att om man ändrar inställningarna i kameran kommer de inte med i LR, om man inte kommer ihåg att ändra i LR också.

Nya LR och PS kanske respekterar kamerans inställningar, de gamla gjorde det inte.

Jag har nya LR och den bryr sig inte om mina kamerainställningar;-). Å andra sidan har jag några andra grundinställningar i LR som jag snabbt kan ädra till. I LR går det faktiskt ordentligt fortare med .GND än RAW, dessutom tar filen mindre plats.
JB

Ville bara nämna att jag börjat köra CNX2 igen ungefär efter ett år med LR. Den nya CNX2 versionen 3.1 är väldigt mycket snabbare och trevligare att jobba med än den jag använt tidigare (version 2.2.1 ).

Ja, det var ju inte riktigt lika imponerande. Ungefär dubbelt så snabbt som min fyra-fem år gamla Colorspace (bärbar hårddisk med inbyggd kortläsare).

Det är 5x snabbare än via min gamla USB2-kortläsare, så din fem år gamla Colorspace är snabb. Men man får väl anta att dom använder något bättre interface än USB2 i den förmodligen SATA.

/Karl

Så...äntligen! Fick min D800 från Cyberphoto med bud imorse. Beställde ca 6-7 min in på pressreleasen 7 feb. Inte NPS. Inga problem alls avseende skärm, vä AF, svårt att fokusera med LV eller något annat konstigt, tvärtom vilken underbar kamera! Klart lyft jmf min fd D700.

Kul att du är nöjd med kameran.
Ser fram emot när jag kan använda din Sigma 50/1,4 på min d800.
Det blir väl framåt nyår eftersom jag beställde kameran från Dustin (kort kö inbillade jag mig) den 31/3
/Carl-Magnus

Måste få uttrycka min förvåning över dessa påståenden från bl.a. Nikon själva och en hel del föståsigpå-testare runt om i världen att D800 kräver riktigt fint glas för att komma till sin rätt. Självklart är det så att ju bättre gluggar man sätter på huset desto högre upplösning erhåller man, men denna sanning gäller ju för samtliga kamerahus och gäller sålunda inte enbart D800. Det unika med D800 (som bör lyftas fram) jämfört med exvis min "gamla" D700 är att hela min gamla objektivpark har fått sig en fantastisk ansiktslyftning genom D800-huset. Tex min manuella 28/2 plockar ju fram mer upplösning än jag sett tidigare (jämförde kameror igår).

Så det som behöver framhållas är att genom att uppgradera till D800 så förnyar man även prestandan på sina gluggar, i stället för att tänka att man skulle behöva investera nya objektiv pga det nya huset.

/K

Måste få uttrycka min förvåning över dessa påståenden från bl.a. Nikon själva och en hel del föståsigpå-testare runt om i världen att D800 kräver riktigt fint glas för att komma till sin rätt. Självklart är det så att ju bättre gluggar man sätter på huset desto högre upplösning erhåller man, men denna sanning gäller ju för samtliga kamerahus och gäller sålunda inte enbart D800. Det unika med D800 (som bör lyftas fram) jämfört med exvis min "gamla" D700 är att hela min gamla objektivpark har fått sig en fantastisk ansiktslyftning genom D800-huset. Tex min manuella 28/2 plockar ju fram mer upplösning än jag sett tidigare (jämförde kameror igår).

Så det som behöver framhållas är att genom att uppgradera till D800 så förnyar man även prestandan på sina gluggar, i stället för att tänka att man skulle behöva investera nya objektiv pga det nya huset.

/K

Precis sånt är trevligt att få höra - mer sånt! Själv är jag nyfiken på om min specialmattskiva till D700 kommer att passa?

/K

De vill ju så klart kränga nya dyra glas ^^ Men det är ju givetvis precis som du säger, att objektiv givetvis inte blir SÄMRE på D800 kontra kameror med lägre upplösning. Något Joakim m.fl. länge påpekat :) Alltid skönt att få fler konkreta bevis på det hur som helst!

Den finns nu i lager

Uppenbarligen ligger den på lager hos en del affärer, ringde upp en halvlokal handlare och fråga när det gick att ordna en, fick då svaret att han hade en på hyllan!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar