Annons

Äntligen Nikon D800

Uppenbarligen ligger den på lager hos en del affärer, ringde upp en halvlokal handlare och fråga när det gick att ordna en, fick då svaret att han hade en på hyllan!

Ja, har hört detta från flera håll. Det här med att fotobutiker skulle vara snabbare verkar inte riktigt stämma, verkar snarare som att eftersom alla tror att det är så, så är köerna längst där. En av mina fotoelever har nu sin D800 för att hon köpte den på mediamarkt i Örebro. Hon sa att de hade fler, ghnn...
 
ringde upp en halvlokal handlare och fråga när det gick att ordna en, fick då svaret att han hade en på hyllan!

Haha, jag kände fjärliarna i magen! :D Åh.. det kändes precis som när jag ringde upp kollade om D3 fanns i lager för över 4 år sen.. Haha.. det var helt crazy att "unboxa" den kan jag berätta.. jag trodde jag skulle dö!
Ser fram mot min D800 i januari nästa år.. :'(
Min D3 är avskriven då.. finns det inget sätt att skynda på avskrivningen?!!!
 
De vill ju så klart kränga nya dyra glas ^^ Men det är ju givetvis precis som du säger, att objektiv givetvis inte blir SÄMRE på D800 kontra kameror med lägre upplösning. Något Joakim m.fl. länge påpekat :) Alltid skönt att få fler konkreta bevis på det hur som helst!

Självklart inte men med en kamera som presterar mer ökar möjlig maxprestanda. Åtminstone några objektiv måste få det tuffare och inte räcka till och andra måste bländas ner mer för att kunna leverera.
 
Surfade på prisjakt i eftermiddags och såg att Foto Master i Västerås hade D800:an på lager. Ringde direkt och ett exemplar fanns kvar och nu är det ett DHL paket på väg!!
 
Fick min D800 från lokala fotohandlaren Foto7an för några timmar sedan så nu är batteriet laddat och ska ut o testa vad den går för på en musikfestival som vi har i stan (Örebro).
Jag ställde mig i kö där för ett par veckor sedan då som nr3, så den kom snabbare än jag räkna med.
 
Haha, jag kände fjärliarna i magen! :D Åh.. det kändes precis som när jag ringde upp kollade om D3 fanns i lager för över 4 år sen.. Haha.. det var helt crazy att "unboxa" den kan jag berätta.. jag trodde jag skulle dö!
Ser fram mot min D800 i januari nästa år.. :'(
Min D3 är avskriven då.. finns det inget sätt att skynda på avskrivningen?!!!

Är väll inget som hindrar att du skriver av två kameror samtidigt, D3an blir ju ett bra andra hus!
 
Självklart inte men med en kamera som presterar mer ökar möjlig maxprestanda. Åtminstone några objektiv måste få det tuffare och inte räcka till och andra måste bländas ner mer för att kunna leverera.

Absolut, men samtidigt kommer det, nerskalat, aldrig bli SÄMRE än resultatet från en äldre kamera (säg D800 vs D700).
 
Absolut, men samtidigt kommer det, nerskalat, aldrig bli SÄMRE än resultatet från en äldre kamera (säg D800 vs D700).

Precis! Alla vet att en högupplöst sensor kommer per automatik att ställa högre krav på optiken. Men fokus bör istället ligga på det positiva faktum att den sensorn faktiskt kramar mer ur samma glugg än vad D700 förmår göra. Vi kommer alltid uppfatta D800-filen som skarpare än filen från D700 (oavsett optik) när HELA bilden betraktas (inte utsnitt), oavsett om det är i utskrift eller på skärm.

/K
 
Absolut, men samtidigt kommer det, nerskalat, aldrig bli SÄMRE än resultatet från en äldre kamera (säg D800 vs D700).

Som alla vet, när det finns något bättre så känns de gamla 100% plötsligt bara 90%, och det stämmer ju, skalan har ju ändrats även om gamla prestanda i absoluta tal är detsamma.

Gamla objektiv behövde inte bländas ner lika mycket på en 6MP kamera som på en 12MP, och på 36MP räcker de kanske inte till.

Det går faktiskt att krama ut 36MP bilder ur en D800. Det är bara om förhållandena är dåliga man måste skala ner för att få detaljkvalitet.
 
Hmmm...
Jag hade gett upp efter allt som har skrivits om pc-e 24 ( tilt-shift ).
Att det inte passar på D800.. Var ju tvungen att testa mitt objektiv. Hade det redan i säljtankarna.. Fan det passar ju perfekt ju..... Nu kan man inte sälja det.
 
Som alla vet, när det finns något bättre så känns de gamla 100% plötsligt bara 90%, och det stämmer ju, skalan har ju ändrats även om gamla prestanda i absoluta tal är detsamma.

Gamla objektiv behövde inte bländas ner lika mycket på en 6MP kamera som på en 12MP, och på 36MP räcker de kanske inte till.

Det går faktiskt att krama ut 36MP bilder ur en D800. Det är bara om förhållandena är dåliga man måste skala ner för att få detaljkvalitet.

Yes yes! :) Måste erkänna att jag, med min D700, inte känner något som helst behov av D800 i dagsläget. D700 räcker så väl till att skapa otroliga bilder, och ger otroligt klara vackra bilder om man vet vad man sysslar med. Jag känner mig något så främmande i teknikvärlden, som nöjd! ^^
 
Yes yes! :) Måste erkänna att jag, med min D700, inte känner något som helst behov av D800 i dagsläget. D700 räcker så väl till att skapa otroliga bilder, och ger otroligt klara vackra bilder om man vet vad man sysslar med. Jag känner mig något så främmande i teknikvärlden, som nöjd! ^^

Ett tips LÅNA INTE en D3s, D4 eller D800. Det är något med bruset...
 
Jag har svårt att tro att det finns några Nikkor som inte räcker till på en D800, men som räcker till på en D700. Vilka skulle det vara?

Ta något gammalt objektiv och ställ in bländaden så skärpan blir större än 12MP men lägre än 36MP.

Klart.

Fast jag skrev faktiskt "kanske"...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.