Ett stickprov i verkligheten visar att FS just nu har 17 registrerade ägare av 5D mk III mot 11 ägare av D800.
Siffror som är fria att tolka som man vill utifrån tex förmåga att leverera produkter till butik.
Vad tror ni, hur stor är marknaden för de här kamerorna i Sverige? Som jag skrev i ett tidigare inlägg finns det ca 2700 ägare (om jag inte minns fel) till D700 och 5D mk II sammanlagt på FS nu. Verkliga försäljningssiffror lär vi aldrig få tillgång till.
Jag är lite nyfiken på hur många det kan vara som är beredda att köpa D800 idag om den fanns tillgänglig. Ponera att det fanns ett obegränsat lager, hur många kameror hade sålts de första tre månaderna? 1000st? 2000st? 500st?
Det är ju lite lurigt med tillverkare och återförsäljare som gärna håller uppe förväntningarna och bilden av en kilometerlång kö av fotografer med 25-27 tusenlappar i handen.
Jag anar att det är flera som har satt upp sig i kö i flera butiker vilket naturligtvis skapar bilden av ett större sug än vad som är verkligt. Sedan har vi den grupp som får kalla fötter och backar när de erbjuds affär.
Det är spännande att följa det här...
/Henning