Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Utveckla gärna det. Med fakta.

Betydligt färre förbokningar än vad Nikon hade/har....Canon lär inte pumpa ut 30000st 5D MarkIII om dagen.

Kollar/läser man på dom stora forumen så inser man ganska snabbt att Nikon har levererat/levererar många kameror o att det tyvärr är så att lilla Sverige inte är direkt prioriterat när det gäller andelen/tilldelningen av kameror som skeppas ut.
 
Senast ändrad:
Betydligt färre förbokningar än vad Nikon hade/har....Canon lär inte pumpa ut 30000st 5D MarkIII om dagen.

Hur vet du det? Sköter du alla förbokningar av Canon och Nikon kameror?

Dessutom. Sålda kameror, (som du skrev om), är väl knappast samma sak som förbokade kameror. (som du skriver nu)
 
Hur vet du det? Sköter du alla förbokningar av Canon och Nikon kameror?

Dessutom. Sålda kameror, (som du skrev om), är väl knappast samma sak som förbokade kameror. (som du skriver nu)

Hahaha ja hur visste du det :) ??

Naee men det är rätt uppenbart...räcker med att man kollar/kollade på dom största leverantörerna/butikerna runt om i världen så va/är 5D MarkIII inte i närheten av antalet förbokningar som det va/är på D800....nu är ju inte Sverige representativt för världsmarknaden men du kan ju för skoj skulle ringa runt till dom största leverantörerna/butikerna här o se vilken kamera som har flest förbokningar.

Nej självklart inte men jag tvivlar som sagt på att Canon har levererat fler 5D MarkIII än vad Nikon har levererat D800 när dom uppenbarligen hade/har betydligt färre förbokningar än vad Nikon hade ....o att Nikon säljer kameror dom levererar just nu är väl ganska uppenbart.
 
Betydligt färre förbokningar än vad Nikon hade/har....Canon lär inte pumpa ut 30000st 5D MarkIII om dagen.

Kollar/läser man på dom stora forumen så inser man ganska snabbt att Nikon har levererat/levererar många kameror o att det tyvärr är så att lilla Sverige inte är direkt prioriterat när det gäller andelen/tilldelningen av kameror som skeppas ut.

Nu är inte jag någon jävel på kameratillverkning men 30000 om dagen låter lite mycket. Det skulle betyda 150.000-200.000 kameror i veckan. 600.000-1.000.000 kameror per månad. Med den kapaciteten måste efterfrågan vara något överjävligt. NIkon d800. Snart i var mans hand ;)
 
30000 D800 om dagen...?

Läste ett annat rykte om att D800 var prissatt $1000 högre i Nikons planering? Av rädsla för en högre upplöst 5DIII så sänkte Nikon pirset kraftigt på D800 innan lansering?

Filosofin verkar kanske vara att det är mängden som gör det, som en välkänd bank resonerade en gång i tiden...?

;-)
 
Sorry inte dagen utan månaden skulle/ska det givetvis vara....30000st om dagen är bra för att vara sant :)
 
Sorry inte dagen utan månaden skulle/ska det givetvis vara....30000st om dagen är bra för att vara sant :)

Borde kunna påverka flödet att D4 Kom samtidigt och även den skall sprutas ut med högsta hastighet!
Vet någon om D700 verkligen tillverkas eller om det är lager som krängs av eller finns det någon linje för D700 någon stans?
 
Ett stickprov i verkligheten visar att FS just nu har 17 registrerade ägare av 5D mk III mot 11 ägare av D800.
Siffror som är fria att tolka som man vill utifrån tex förmåga att leverera produkter till butik.

Vad tror ni, hur stor är marknaden för de här kamerorna i Sverige? Som jag skrev i ett tidigare inlägg finns det ca 2700 ägare (om jag inte minns fel) till D700 och 5D mk II sammanlagt på FS nu. Verkliga försäljningssiffror lär vi aldrig få tillgång till.

Jag är lite nyfiken på hur många det kan vara som är beredda att köpa D800 idag om den fanns tillgänglig. Ponera att det fanns ett obegränsat lager, hur många kameror hade sålts de första tre månaderna? 1000st? 2000st? 500st?
Det är ju lite lurigt med tillverkare och återförsäljare som gärna håller uppe förväntningarna och bilden av en kilometerlång kö av fotografer med 25-27 tusenlappar i handen.
Jag anar att det är flera som har satt upp sig i kö i flera butiker vilket naturligtvis skapar bilden av ett större sug än vad som är verkligt. Sedan har vi den grupp som får kalla fötter och backar när de erbjuds affär.

Det är spännande att följa det här...
/Henning
 
För de som tycker filer på 36 megapixel blir mycket

En del oroar sig för hur det blir med lagringsutrymme och om deras dator orkar med större filer och mer bilddata rent allmänt.

Trösta er med att allting är relativt:
http://www.idg.se/2.1085/1.441484/ibm-gor-superdatorer-till-nytt-jatteteleskop

Utöver att själva "teleobjektivet" de använder är ganska häftigt så, citat:
"... ger upphov till en exabyte data, alltså en miljard gigabyte data, per dag"

Fast de har ju lite större budget än vi vanliga dödliga :)
 
Ett stickprov i verkligheten visar att FS just nu har 17 registrerade ägare av 5D mk III mot 11 ägare av D800.
Siffror som är fria att tolka som man vill utifrån tex förmåga att leverera produkter till butik.

Vad tror ni, hur stor är marknaden för de här kamerorna i Sverige? Som jag skrev i ett tidigare inlägg finns det ca 2700 ägare (om jag inte minns fel) till D700 och 5D mk II sammanlagt på FS nu. Verkliga försäljningssiffror lär vi aldrig få tillgång till.

Jag är lite nyfiken på hur många det kan vara som är beredda att köpa D800 idag om den fanns tillgänglig. Ponera att det fanns ett obegränsat lager, hur många kameror hade sålts de första tre månaderna? 1000st? 2000st? 500st?
Det är ju lite lurigt med tillverkare och återförsäljare som gärna håller uppe förväntningarna och bilden av en kilometerlång kö av fotografer med 25-27 tusenlappar i handen.
Jag anar att det är flera som har satt upp sig i kö i flera butiker vilket naturligtvis skapar bilden av ett större sug än vad som är verkligt. Sedan har vi den grupp som får kalla fötter och backar när de erbjuds affär.

Det är spännande att följa det här...
/Henning

En kille kom fram till mig alldeles nyss som noterat min D4:a. Han passade på att berätta att kön på kameradoktorn för D4 var tresiffrig.

Kön på D800 är betydligt längre.

Not: Hälften av kön brukar försvinna när det börjar dra i hop sig.
 
Min sena beställning i helgas kan med stor osäkerhet komma om tre månader enligt Fotokungen. Hoppas att det går lite luft ur köerna när äl leveranserna tar fart (hoppas). Vill ha kameran till juni i alllafall. Helst nu, men får stå ut med D300:an ett tag till.
 
De uppgifter jag fått från Nikon Nordic säger att D800 inte kan tillverkas i samma volym som tänkt i starten eftersom man tvingats börja tillverkningen i den mindre fabriken i Japan. När en flytt till den större anläggningen i Thailand kan vara aktuell visste han inte.

Tillverkarna brukar tillverka i jämn takt baserad på efterfrågan sett över hela produktens livscykel. För att kompensera för den initiala puckeln i efterfrågan så inleds produktionen av kamerahusen ofta flera månader före säljstart och står sedan och väntar på slutlig programvara. I och med problemen i Thailand kanske Nikon inte hunnit tillverka lika många kamerahus i förväg som planerat, men det är bara en spekulation från min sida.
 
Kanske kanske!?

Ok, nu är det såhär att jag ska få tilldelning vid nästa leverans av cyberphoto, står tydligen på tur nu. Jag har plats 5 i kön, och det är minst 5 icke nps medlemmar som har fått sina kameror! Ville inte fråga mer om varför det har blivit så att jag inte fick min. Vill inte vara drygare än vad man är normalt. Men nästa leverans! Får se när den blir då =)
 
En AF-variant av Nikkor 45mm f/2.8 P vore inte så dum. Kanske lite optiskt uppdaterad också.
Jag skulle tro att den helst ska vara skruvfokuserad för att inte bli så stor.

Små moderniserade varianter av dom gamla skruvobjektiven hade varit bra. Ny coating, digitalt anpassade osv. Skruvhastigheten räcker gott för mig, så hade objektiven blivit lättare och billigare hade jag gärna köpt utan AF-S.

/Karl
 
45/2,8P är favoritobjektivet på min D3:a, men jag undrar om inte D800 skulle vara lite för avslöjande för det objektivet ...
 
Jag hoppas verkligen att Nikon aldrig kommer att släppa ett objektiv med skruvfokus igen. Det var en återvändsgränd, det förstod Canon 1987...

Sedan förstår jag inte poängen med att göra ett 50/2,8, en FX-kamera är ju så stor i sig att ett 50/1,8 knappt sticker utanför prismahuset och ska man ha fokusringar och grejer på kan det ju inte bli hur litet som helst.

Däremot skulle jag gärna se ett 50/1,8 med vädertätning, bättre AF och bättre byggkvalité för 3000 kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.