Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

De uppgifter jag fått från Nikon Nordic säger att D800 inte kan tillverkas i samma volym som tänkt i starten eftersom man tvingats börja tillverkningen i den mindre fabriken i Japan. När en flytt till den större anläggningen i Thailand kan vara aktuell visste han inte.

Tillverkarna brukar tillverka i jämn takt baserad på efterfrågan sett över hela produktens livscykel. För att kompensera för den initiala puckeln i efterfrågan så inleds produktionen av kamerahusen ofta flera månader före säljstart och står sedan och väntar på slutlig programvara. I och med problemen i Thailand kanske Nikon inte hunnit tillverka lika många kamerahus i förväg som planerat, men det är bara en spekulation från min sida.

Stämmer verkligen det....Nikon har väl aldrig sagt att D800 skulle tillverkas i Thailand utan dom har ju hela tiden sagt att D4 och D800 ska tillverkas/tillverkas i Sendai-fabriken precis som D3s/D3x/D700.
 
Ok, nu är det såhär att jag ska få tilldelning vid nästa leverans av cyberphoto, står tydligen på tur nu. Jag har plats 5 i kön, och det är minst 5 icke nps medlemmar som har fått sina kameror! Ville inte fråga mer om varför det har blivit så att jag inte fick min. Vill inte vara drygare än vad man är normalt. Men nästa leverans! Får se när den blir då =)

Kan ju vara så att några har stått i kö på andra ställen o fått sina kameror o därför tackat nej/avbokat sin kamera på Cyberphoto....är ju inte ovanligt att folk ställer sig i kö på flera ställen vid sådana här kamerasläpp.

Hoppas du få din kamera vid nästa leverans så du slipper köpa en kamera som du egentligen inte vill ha.
 
Stämmer verkligen det....Nikon har väl aldrig sagt att D800 skulle tillverkas i Thailand utan dom har ju hela tiden sagt att D4 och D800 ska tillverkas/tillverkas i Sendai-fabriken precis som D3s/D3x/D700.

Nej det stämmer inte, D800 tillverkas endast i Japan.
 
Jag hoppas verkligen att Nikon aldrig kommer att släppa ett objektiv med skruvfokus igen. Det var en återvändsgränd, det förstod Canon 1987...

Sedan förstår jag inte poängen med att göra ett 50/2,8, en FX-kamera är ju så stor i sig att ett 50/1,8 knappt sticker utanför prismahuset och ska man ha fokusringar och grejer på kan det ju inte bli hur litet som helst.

Däremot skulle jag gärna se ett 50/1,8 med vädertätning, bättre AF och bättre byggkvalité för 3000 kr.

På vilket sätt är det en återvändsgränd? Så länge Nikons avancerade kameror har fokusmotor inbygd så finns det ju ingen anledning att släpa runt på två motorer.

/Karl
 
På vilket sätt är det en återvändsgränd? Så länge Nikons avancerade kameror har fokusmotor inbygd så finns det ju ingen anledning att släpa runt på två motorer.

/Karl
Det handlar inte om kompabilitet utan om att det är mycket fler delar som ska snurras på, kopplingar mellan hus och objektiv, omöjligt att finjustera som AF-S och dessutom normalt långsammare och låter högre.

Visst finns det AF objektiv som fokuserar snabbare än vissa AF-S på vissa kameror, men det beror isåfall på att AF-S objektivet inte fått en tillräckligt snabb motor. I övrigt är det helt överlägset.
 
Det handlar inte om kompabilitet utan om att det är mycket fler delar som ska snurras på, kopplingar mellan hus och objektiv, omöjligt att finjustera som AF-S och dessutom normalt långsammare och låter högre.

Visst finns det AF objektiv som fokuserar snabbare än vissa AF-S på vissa kameror, men det beror isåfall på att AF-S objektivet inte fått en tillräckligt snabb motor. I övrigt är det helt överlägset.

Jag säger inte att AF skulle vara överlägset AF-S rent fokusmässigt. Det jag säger är att man skulle få lättare och möjligen billigare objektiv som i många lägen skulle vara tillräckligt bra och att föredra av mig.

/Karl
 
Jag tror att det har skett ett missförstånd här. Hur i h****e kan man jämföra nikons leveransstatus mot canons?! Visst det finns inga M3 hus på prisjakt just nu. MEN DET BEROR PÅ ATT DOM ÄR SÅLDA! Canon har lyckats förse flera 100 i Sverige med sin nya kamera. Jag vet mer än en butik som redan har sålt över 40 exemplar av 5D3. Så situationen är den att mark III inte finns på prisjakt för att dom är slutsålda, D800 finns inte i butik för att nikon aldrig ens fått ut sina i butik! Sluta försvara Nikon tack! Jag själv föredrar dom, men har inga problem med att kalla dom för sopor när dom agerar som sådana.

Jag själv plus två kompisar har köpt D800 på MM för två veckor sedan, så nog har kameran kommit ut i butik allt.
 
Förresten så provade jag D800:an lite idag, fleminggatan, dom var snälla och satte på ett objektiv och satte in ett minneskort, det är ju inte direkt mörkt där inne. Så fokusera var absolut inga problem, kunde inte göra annat än att förstora bilderna på skärmen för att kolla skärpan, och den satt verkligen. Inga problem med skakningsoskärpa på 1/30, vidare så lät slutarljudet väldigt lik D700:an. Ja menyerna känner man ju igen så klart. Greppet är som sagt fint, men undrar om inte D700:an är något skönare ändå? Väldigt likt där också, men jag kanske inbillar mig. Den är grym D800:an!
 
Rykte?

Jag pratade med en säljare på MM i Sundsvall om D800. Hon påstod att de skulle fått in ganska många D800 till den 22:a men att det var fel på några kameror (sa inte vilket fel) så hela lasset gick tillbaka till Nikon. Hon kan ju ha varit ute och cyklat men jag tänkte att det kanske var värt att nämna ifall nu hört liknande rykten.

Ni får ta denna info med en nypa salt (don't kill the messenger )
 
Jag pratade med en säljare på MM i Sundsvall om D800. Hon påstod att de skulle fått in ganska många D800 till den 22:a men att det var fel på några kameror (sa inte vilket fel) så hela lasset gick tillbaka till Nikon. Hon kan ju ha varit ute och cyklat men jag tänkte att det kanske var värt att nämna ifall nu hört liknande rykten.

Ni får ta denna info med en nypa salt (don't kill the messenger )
Inget jag hört. Däremot så var en säljare jag pratade med på en välkänd butik, positiv till tillgången på kameror. Det här var ett par månader innan release. Han var av uppfattningen att det inte skulle bli några längre väntetider. Något vi vanliga dödliga inte känner till kan ju ha hänt.
 
Jag pratade med en säljare på MM i Sundsvall om D800. Hon påstod att de skulle fått in ganska många D800 till den 22:a men att det var fel på några kameror (sa inte vilket fel) så hela lasset gick tillbaka till Nikon.

Det var fel på priset!
 
Senast ändrad:
Såg på prisjakt att Japanphoto sänkt priset till 21999 kr på D800. En rätt stor skillnad jämfört med standardpriset på 25000 kr. Ett tillägg för postförskottsavgift på 50 kr, så jag la en beställning. Vem vet kanske trillar in en därifrån snart.
 
Såg på prisjakt att Japanphoto sänkt priset till 21999 kr på D800. En rätt stor skillnad jämfört med standardpriset på 25000 kr. Ett tillägg för postförskottsavgift på 50 kr, så jag la en beställning. Vem vet kanske trillar in en därifrån snart.

Haha! Jag la också en beställning! Kul att se om den kommer.
 
Greppet är som sagt fint, men undrar om inte D700:an är något skönare ändå? Väldigt likt där också, men jag kanske inbillar mig. Den är grym D800:an!

Det känns ju som om det kan ha med ens storlek på händerna att göra också? :) Har man små/stora händer kanske D700/D800 känns bättre, jag vet inte, spånar bara ^^
 
Skönt också att Japanphoto skickade orderbekräftelse med pris och allt. Känns bra. Undrar hur de kan sänka så mycket. Hoppas en 50 1,8 ingår i priset.
 
21999:- för en kamera som inte kommer förrän tidigast i Juni är inte mycket mer kamera än en för 24999:- för en kamera som inte kommer förrän tidigast i Juni.

Just sayin' :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.