ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

När D3 var på gång var det nästan hysteri i fotovärlden. Och med all rätt, den innebar något nytt, plötsligt kunde man skjuta bra bilder i dåliga miljöer.

Undrar om inte denna kamera blir ännu mer hypad. Efter att ha sett videon blir jag ännu mer längtansfull till D800e. Den kommer att platsa fint i väskan sidan om D3. Barn på julafton? Jajjamensan :)

Skall bli intressant vad DX0 Mark kommer att redovisa så småningom, han använde D800 med filter, och fick med att D800E nog var ännu bättre vad gäller detaljer

//Bengt.
Jag vågar nästan sätta en slant på att D800 eller D800E kommer att ta täten på dxo av alla småbildskameror med över 90 poäng. Med tanke på att det är en kamera som kör över D3X som ligger på 88 poäng "rankad bäst av alla ff kameror idag" så är det inte alls orimligt. D800 är en revolutionerande kamera med mf upplösning och iso prestanda i den absoluta toppklassen. Grymt bra jobbat Nikon och Sony.

Undrar om det inte snart är dags för en sådan kanon som Brutus Östling att byta kameramärke. Jag menar hur mycket "efter" kan ett proffs tillåta sig vara? Även han måste väl inse att loppet är kört, åtminstone för några år. Tror säker att Nikon förser honom med det han vill ha, tänk vilket pr.
JB

Vad du än monterar på kameran (förutom en trasig glasburk, ett lomo- eller ett lens-baby-objektiv) kommer ge mycket skarpare 12MP-resultat än att ta samma objektiv på en D700 och använda råfilen "till max".

Jo, men det vore intressant att se en lista med gluggar som inte kommer vara den begränsande faktorn gällande upplösning på en D800.

/Karl

Jo, men det vore intressant att se en lista med gluggar som inte kommer vara den begränsande faktorn gällande upplösning på en D800.

/Karl

En fråga från en som inte begriper så mycket. det kan inte vara så att det är tvärt om. En kamera som D800 lyfter fram objektiv i stället?
JB

/Karl

Är inte det lite som att säga att man vill ha en lista över arenor som är för mörka för att ditt (teoretiska) 70-200F2.0 ska fungera, i stället för att vara glad över att du fått ett helsteg ljusstyrka till, och alltså kan fotografera på de ställen där du normalt sett är med betydligt mindre brus eller kortare slutartider?

Låt oss säga så här is stället: Definera "den begränsande faktorn".

Mitt förslag skulle då vara "objektiv som inte alls tjänar på att monteras på en D800, jmf att köras på en D700". Och det är inte speciellt många...

Jag har ett zoom-objektiv som i sitt 300mm-läge definitivt inte tjänar så hemskt mycket på att sitta på en D800 i stället för på en D700: Tamron 70-300VC. På 70-200mm däremot har det större upplösning än en D7000 över hela APS-ytan, ett steg nerbländat. På 70-130mm har det högre upplösning än D7000 redan vidöppet. Jag har INGA fasta objektiv som inte klarar hela APS-ytan på D7000 så att kameran inte är den begränsande faktorn. Detta inkluderar en hel del objektiv från 70-talet. Ett enkelt 50/1.8 eller 85/1.8 AFS har högre upplösning än D800-sensorn redan från vidöppet, över 50% av centrum av bildytan. På F4.0 klarar ett 50/1.8 AFS ca 100MP över APS-bildytan (drygt 200MP på FX då alltså) innan objektivet är begränsande för centrumskärpan.

Kontrast är en helt annan sak, som inte vare sig blir bättre eller sämre med upplösning. Men ju mindre upplösning du har, desto mindre är din möjlighet att göra något åt det på ett vettigt sätt i post.

Här har du hörnet på en gammal 85/1.4 AIS, på F11 - som faktiskt är mindre skarpt än hörnet på F5.6 - men med denna bild jag ville mest visa att F11 definitivt inte är ett diffraktionsproblem.
https://lh3.googleusercontent.com/-x7p619uHuEg/T2OBcLYX_AI/AAAAAAAAES0/Mp4TbRDl4BM/s0/_DSC4087.jpg

Objektiven är inte ett problem. Hur kameran används däremot är kanske (som vanligt) den absolut mest begränsande faktorn. Kör du studio, eller i solljus finns det i stort sett inga objektiv i vettig klass som är sämre än en D800.

En fråga från en som inte begriper så mycket. det kan inte vara så att det är tvärt om. En kamera som D800 lyfter fram objektiv i stället?
JB

Nu är jag på inget sätt en expert, men jag kan i alla fall se att det är ett svar från någon som begriper ännu mindre.

Så kan man också se på saken, men om du tittar i 100% crop på en D800-bild så kommer du se att D800an inte endast lyfter fram alla objektiv på ett possitivt sätt.

D700:an är väldigt förlåtande mot objektiv, men även på den så ter sig många "gamla analog" objektiv tämligen mjuka. Skalar jag ner D700:a bilden till 5MP med dom objektiven så blir bilden skarp. Frågan jag vill ha besvarad är dock vilka objektiv som inte behöver skalas ner på en D800 för att se skarpa ut, då jag faktiskt kommer vilja använda alla megapixlarna på en D800.

/Karl

Är inte det lite som att säga att man vill ha en lista över arenor som är för mörka för att ditt (teoretiska) 70-200F2.0 ska fungera, i stället för att vara glad över att du fått ett helsteg ljusstyrka till, och alltså kan fotografera på de ställen där du normalt sett är med betydligt mindre brus eller kortare slutartider?

Låt oss säga så här is stället: Definera "den begränsande faktorn".

Mitt förslag skulle då vara "objektiv som inte alls tjänar på att monteras på en D800, jmf att köras på en D700". Och det är inte speciellt många...

Jag har ett zoom-objektiv som i sitt 300mm-läge definitivt inte tjänar så hemskt mycket på att sitta på en D800 i stället för på en D700: Tamron 70-300VC. På 70-200mm däremot har det större upplösning än en D7000 över hela APS-ytan, ett steg nerbländat. På 70-130mm har det högre upplösning än D7000 redan vidöppet. Jag har INGA fasta objektiv som inte klarar hela APS-ytan på D7000 så att kameran inte är den begränsande faktorn. Detta inkluderar en hel del objektiv från 70-talet. Ett enkelt 50/1.8 eller 85/1.8 AFS har högre upplösning än D800-sensorn redan från vidöppet, över 50% av centrum av bildytan. På F4.0 klarar ett 50/1.8 AFS ca 100MP över APS-bildytan (drygt 200MP på FX då alltså) innan objektivet är begränsande för centrumskärpan.

Kontrast är en helt annan sak, som inte vare sig blir bättre eller sämre med upplösning. Men ju mindre upplösning du har, desto mindre är din möjlighet att göra något åt det på ett vettigt sätt i post.

Här har du hörnet på en gammal 85/1.4 AIS, på F11 - som faktiskt är mindre skarpt än hörnet på F5.6 - men med denna bild jag ville mest visa att F11 definitivt inte är ett diffraktionsproblem.
https://lh3.googleusercontent.com/-x7p619uHuEg/T2OBcLYX_AI/AAAAAAAAES0/Mp4TbRDl4BM/s0/_DSC4087.jpg

Objektiven är inte ett problem. Hur kameran används däremot är kanske (som vanligt) den absolut mest begränsande faktorn. Kör du studio, eller i solljus finns det i stort sett inga objektiv i vettig klass som är sämre än en D800.

Det ser ju definitivt inte ut att vara något problem med det objektivet.

Vad är din definition av objektiv i vettig klass?

/Karl

Nu är jag på inget sätt en expert, men jag kan i alla fall se att det är ett svar från någon som begriper ännu mindre.

Så kan man också se på saken, men om du tittar i 100% crop på en D800-bild så kommer du se att D800an inte endast lyfter fram alla objektiv på ett possitivt sätt.

D700:an är väldigt förlåtande mot objektiv, men även på den så ter sig många "gamla analog" objektiv tämligen mjuka. Skalar jag ner D700:a bilden till 5MP med dom objektiven så blir bilden skarp. Frågan jag vill ha besvarad är dock vilka objektiv som inte behöver skalas ner på en D800 för att se skarpa ut, då jag faktiskt kommer vilja använda alla megapixlarna på en D800.

/Karl

Ah, då börjar vi komma någonstans... Bra!

Hur stor del av bildytan vill du ha pixelskarp?

Jag tänkte fixa ihop lite objektiv så fort kameran kommit, och då köra lite tester. Jag "har inte råd" bandbreddsmässigt att lägga ut alla råfiler, men jag tänkte köra lite center/kant/hörn-crops från de vanligaste gluggarna.

Men jag tycker fortfarande att du tänker fel, du ska inte tänka på pixlarna i kameran - du ska tänka på pixlarna i bilden. Målet.

Ah, då börjar vi komma någonstans... Bra!

Hur stor del av bildytan vill du ha pixelskarp?

Jag tänkte fixa ihop lite objektiv så fort kameran kommit, och då köra lite tester. Jag "har inte råd" bandbreddsmässigt att lägga ut alla råfiler, men jag tänkte köra lite center/kant/hörn-crops från de vanligaste gluggarna.

Men jag tycker fortfarande att du tänker fel, du ska inte tänka på pixlarna i kameran - du ska tänka på pixlarna i bilden. Målet.

50% räcker för det mesta, resten används oftast bara till att matcha ihop bilderna. Ju mer ju bättre gäller dock för ibland så behöver jag använda istort sett hela bilden då jag missat lite i fotograferingen.

/Karl

Tror ni att vi får se D800 i lager hos våra svenska återförsäljare 22/3?
Börjar tvivla då D4 skulle väl släppas innan D800 men jag kan inte se att den finns i lager..

Tror ni att vi får se D800 i lager hos våra svenska återförsäljare 22/3?
Börjar tvivla då D4 skulle väl släppas innan D800 men jag kan inte se att den finns i lager..

Även om den börjat skickas ut så står väl folk i kö så den kommer aldrig till lagret eller?

Har man 200 i kö så är den väl per definition slut ända till man fått 201 levererade tycker jag i alla fall.

Har läst runt på mång olika sidor nu, och som många säger så kommer alla bra FX objektiv att passa väldigt bra på en D800, bland annat en riktigt billig men grymt imponerande pjäs som af-s 50 1.8g. No worries =)

Tyvärr verkar det vara brist på bra fasta objektiv under 20 mm om man bortser från de mest ljusstarka (och stora tunga). -Tänker på objektiv man kan ha i fickan för gatufoto.

Dessutom var det mycket intressant att höra hans beskrivning rörande DR vilket han ansåg göra att han kunde tänka på ett annat sätt, ett parti stenar blev plötsligt ett tänkbart motiv där varje detalj stack ut. Personligen blev jag oerhört tagen av hans berättelse, för jag tvivlar på att Nikon "köpt" honom på så sätt att han ljuger eller skönmålar. Nu börjar i vart fall jag på allvar känna köpsuget efter den här kameran. Alla som tycker att Canon Mk 3 med lägre upplösning " räcker" bör nog ta sig en funderare. Han avslutade med att säga att han förmodligen önskade e-modellen av kameran som han trodde gjorde lite skillnad i de motiv han tog.
JB

Han är nog till viss del köpt/sponsrad av Nikon annars får du helt enkelt inte tillgång till 4st prototyper(med olika karaktärer för utvärdering/utveckling) nästan ett år innan kameran finns tillgänglig för allmänheten.
O som han säger...det är inte säkert det är en kamera för alla så varför skall man ta sig en funderare på om upplösningen i tex Canon D5 MarkIII är tillräcklig om man vet med sig att man inte behöver högre upplösning...ska även alla som tycker att den lägre upplösningen i tex Nikon D4 räcker också ta sig en funderare?? Alla behöver o vill inte inte ha 36mp....däremot tror jag dom flesta vill ha tillgång till det fina DR som D800 levererar...men helt klart är att Nikon har satt ribban med D800...Canon och andra tillverkare få ta o lägga i en högre för att komma ifatt.

Tyvärr verkar det vara brist på bra fasta objektiv under 20 mm om man bortser från de mest ljusstarka (och stora tunga). -Tänker på objektiv man kan ha i fickan för gatufoto.

20mm är väl vidvinkligt nog på FX, det är ju motsvarande 13mm på DX.

Jag ser inte att jag kommer använda vidare än mitt 28mm på D800.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar