Är inte det lite som att säga att man vill ha en lista över arenor som är för mörka för att ditt (teoretiska)
70-200F2.0 ska fungera, i stället för att vara glad över att du fått ett helsteg ljusstyrka till, och alltså kan fotografera på de ställen där du normalt sett är med betydligt mindre brus eller kortare slutartider?
Låt oss säga så här is stället:
Definera "den begränsande faktorn".
Mitt förslag skulle då vara "objektiv som inte alls tjänar på att monteras på en D800, jmf att köras på en D700". Och det är inte speciellt många...
Jag har ett zoom-objektiv som i sitt 300mm-läge definitivt inte tjänar så hemskt mycket på att sitta på en D800 i stället för på en D700: Tamron 70-300VC. På 70-200mm däremot har det större upplösning än en D7000 över hela APS-ytan, ett steg nerbländat. På 70-130mm har det högre upplösning än D7000 redan vidöppet. Jag har INGA fasta objektiv som inte klarar hela APS-ytan på D7000 så att kameran inte är den begränsande faktorn. Detta inkluderar en hel del objektiv från 70-talet. Ett enkelt 50/1.8 eller 85/1.8 AFS har högre upplösning än D800-sensorn redan från vidöppet, över 50% av centrum av bildytan. På F4.0 klarar ett 50/1.8 AFS ca 100MP över APS-bildytan (drygt 200MP på FX då alltså) innan objektivet är begränsande för centrumskärpan.
Kontrast är en helt annan sak, som inte vare sig blir bättre eller sämre med upplösning. Men ju mindre upplösning du har, desto mindre är din möjlighet att göra något åt det på ett vettigt sätt i post.
Här har du hörnet på en gammal 85/1.4 AIS, på F11 - som faktiskt är mindre skarpt än hörnet på F5.6 - men med denna bild jag ville mest visa att F11 definitivt inte är ett diffraktionsproblem.
https://lh3.googleusercontent.com/-x7p619uHuEg/T2OBcLYX_AI/AAAAAAAAES0/Mp4TbRDl4BM/s0/_DSC4087.jpg
Objektiven är inte ett problem. Hur kameran används däremot är kanske (som vanligt) den absolut mest begränsande faktorn. Kör du studio, eller i solljus finns det i stort sett inga objektiv i vettig klass som är sämre än en D800.