ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

Man undrar om Martin Agfors skulle kunna räkna ut vilken ppi denna ovan 152" 2 x 3.6 meter stora TV har.
Det är ju också en kombinerad värme kamin på Effektförbrukning (drift) 2 620 - 3 700 W om det nu är möjliga värden dom uppgett.

Man kan släng in hatten.
Nä jag tar fem bussen !

Ja de har i varje fall mer bakgrundsoskärpa eftersom de har längre brännvidd. Om sen mer är lika med trevligare är förstås en smaksak.

Olle

OT, men nej, det är inte alls det jag pratar om. Både 105 och 150 är mycket bättre LoCA-korrigerade, och har dessutom mer underkorrigerad SA. De har mycket mjukare kanter på oskärpecirklarna - oavsett hur stora dessa oskärpecirklar är. De har bättre bokeh, oavsett nerbländning.

Jag funderar på om inte höre upplösning på panelerna/tv-apparaterna kan vara nästa stora uppgradering. 1080 känns lite passé faktiskt. Tv-sändningarna kommer troligtvis inte att hänga med, men kanske film/video. Och framför allt stillbild.

Eller??

/K

Om en fem-sex år, när de kameror vi "vanliga dödliga" kan köpa klarar att spela in video i äkta 1080p börjar det kanske bli dags att titta på högre TV-upplösningar. Bara de absolut största produktionerna (som idag spelas in i 4K) ger idag material som faktiskt fyller bilden med information.

D4 i 2.7-crop-läge via HDMI-direkt inspelning kanske kommer ganska nära "äkta" full-HD, men internt har kameran har alldeles för dålig bit-rate. 5D2, 5D3, D800 och alla andra visar "bara" lite drygt XGA i verkligheten. Uplösningen är obetydligt över 1200x900, och dessutom sönderkomprimerad.

Men för att titta på stillbilder med hade det ju varit tufft... :)

D4 i 2.7-crop-läge via HDMI-direkt inspelning kanske kommer ganska nära "äkta" full-HD, men internt har kameran har alldeles för dålig bit-rate.

Mycket möjligt men tvivlar på det då det visat sig att det inte är 1080p utan 1080i man får ut via Nikons clean HDMI ut...dessutom verkar man tyvärr inte vinna något nämnvärt i upplösning via clean HDMI ut med D800...det verkar faktiskt som att Canon 5D MarkIII ger bättre upplösning med sin All-I codec.

Jag har en liten dum fråga, vilket objektiv av 50 1.4g eller 50 1.8g kommer vara bäst på D800? Jag märkte nästan ingen skillnad på D7000. Kommer det att vara likadant nu?

Om en fem-sex år, när de kameror vi "vanliga dödliga" kan köpa klarar att spela in video i äkta 1080p börjar det kanske bli dags att titta på högre TV-upplösningar. Bara de absolut största produktionerna (som idag spelas in i 4K) ger idag material som faktiskt fyller bilden med information.

D4 i 2.7-crop-läge via HDMI-direkt inspelning kanske kommer ganska nära "äkta" full-HD, men internt har kameran har alldeles för dålig bit-rate. 5D2, 5D3, D800 och alla andra visar "bara" lite drygt XGA i verkligheten. Uplösningen är obetydligt över 1200x900, och dessutom sönderkomprimerad.

Men för att titta på stillbilder med hade det ju varit tufft... :)

Appropå upplösning i filmläge så gjorde jag ett litet grafiskt test...
Finns här

EDIT: iof inte rätt tråd, då det är en 5d2....men men. :)

Senast ändrad:
Troligen inte, en bra sida att jämföra objektiv är www.photozone.de där de har studerat hur ett stort antal objektiv uppträder med bla d3x som har en lika stor sensor som d800

Jo jag har koll på den sidan, har både 1.4. Och 1.8 och det var inga skillnader rent optiskt mellan dom vid samma bländare på min D700 och D7000. Jag dundrade nog mest vilken av dom som hanterar hög upplösning bäst. Det är ju ganska många roliga rekommendationer ang objektiv till D800, t.e.x så finns inte 50 1.8g med på listan medan det finns andra objektiv som inte är lika skarpa enligt mtf kurvor. Är nog bara nojig i onödan. Både 1.4:an och 1.8:an kommer nog att vara ypperliga på en D800.

Jo jag har koll på den sidan, har både 1.4. Och 1.8 och det var inga skillnader rent optiskt mellan dom vid samma bländare på min D700 och D7000. Jag dundrade nog mest vilken av dom som hanterar hög upplösning bäst. Det är ju ganska många roliga rekommendationer ang objektiv till D800, t.e.x så finns inte 50 1.8g med på listan medan det finns andra objektiv som inte är lika skarpa enligt mtf kurvor. Är nog bara nojig i onödan. Både 1.4:an och 1.8:an kommer nog att vara ypperliga på en D800.

Vad du än monterar på kameran (förutom en trasig glasburk, ett lomo- eller ett lens-baby-objektiv) kommer ge mycket skarpare 12MP-resultat än att ta samma objektiv på en D700 och använda råfilen "till max".

Dessutom var det mycket intressant att höra hans beskrivning rörande DR vilket han ansåg göra att han kunde tänka på ett annat sätt, ett parti stenar blev plötsligt ett tänkbart motiv där varje detalj stack ut. Personligen blev jag oerhört tagen av hans berättelse, för jag tvivlar på att Nikon "köpt" honom på så sätt att han ljuger eller skönmålar. Nu börjar i vart fall jag på allvar känna köpsuget efter den här kameran. Alla som tycker att Canon Mk 3 med lägre upplösning " räcker" bör nog ta sig en funderare. Han avslutade med att säga att han förmodligen önskade e-modellen av kameran som han trodde gjorde lite skillnad i de motiv han tog.
JB

Personligen blev jag oerhört tagen av hans berättelse, för jag tvivlar på att Nikon "köpt" honom på så sätt att han ljuger eller skönmålar. Nu börjar i vart fall jag på allvar känna köpsuget efter den här kameran. Alla som tycker att Canon Mk 3 med lägre upplösning " räcker" bör nog ta sig en funderare. Han avslutade med att säga att han förmodligen önskade e-modellen av kameran som han trodde gjorde lite skillnad i de motiv han tog.
JB

Ja, han framstår ju som otroligt seriös och 100% uppriktig i sina kommentarer. Antingen är han en fantastisk skådis eller så är han bara ärlig.

Däremot tycker jag han är tydlig med att säga att kameran är perfekt för honom men kanske inte för alla. Skjuter du sport, nyheter och inte printar i riktigt stora format kanske det finns andra alternativ.

En mycket intressant intervju.

Är det något en tänkbar köpare vill höra så är det väl från honom så klart, för det var inga dåliga superlativ han lade ut. Lågljusegenskaperna trots 36Mp var klart bättre än den gamla D700, liksom upplösningen som han beskrev myckert vackert som helt fantastisk ( kamerans huvudmål är väl detaljförmåga )

Skall bli intressant vad DX0 Mark kommer att redovisa så småningom, han använde D800 med filter, och fick med att D800E nog var ännu bättre vad gäller detaljer, så en hel del information måsta han ha fått från Nikon, han hade med en reservation om DR som inte var uppmätt ännu, men pratade om att lätta upp skuggor som kom på tapeten med nya Sonysensorn mera frekvent nu på senare tid.

Ambassadör eller ej så kommer nog D800 att visa fina resultat så småningom jag kan inte tro något annat.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar