ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

Har beställt min kamera via webhallen med en bra plats i kön men så slog det mig att de är ju ingen Rekommenderad återförsäljare... Kör de gråimporterade kameror? Spelar ingen roll oavsett? Kan jag vara lugn?

I vevan när det lades ner en massa analoga prepress-avdelningar samtidigt, för ett par år sedan dök det upp en massa på marknaden. Ofta ser man beg-priser mellan 8000 och vissa optimister som vill ha 25000 (tror de gick på runt 40-50 när det begav sig). De är oftast i perfekt skick, eftersom de suttit i repromaskiner och blivit hanterade av yrkesmän inom precisionsoptik.

Det taskiga är som sagt att de "bara" är bra mellan 1:0.7 och 1:3... Men i detta område vet jag inget bredspektralt som är bättre. I grönt ligger de på fullständigt diffraktionsbegrändad upplösning på F3.2, i området 1:1.3 - 1:0.9 gör de detta över i stort sett hela 36x24mm-ytan... Detta innebär ca 180lp/mm om man inspekterar med mikroskop.
(180lp/mm = 120MP på en 36x24mm sensor, vilket gör att man behöver ca 180MP för att kunna plocka ut upplösningen i verkligheten)

I vevan när det lades ner en massa analoga prepress-avdelningar samtidigt, för ett par år sedan dök det upp en massa på marknaden. Ofta ser man beg-priser mellan 8000 och vissa optimister som vill ha 25000 (tror de gick på runt 40-50 när det begav sig). De är oftast i perfekt skick, eftersom de suttit i repromaskiner och blivit hanterade av yrkesmän inom precisionsoptik.

Det taskiga är som sagt att de "bara" är bra mellan 1:0.7 och 1:3... Men i detta område vet jag inget bredspektralt som är bättre. I grönt ligger de på fullständigt diffraktionsbegrändad upplösning på F3.2, i området 1:1.3 - 1:0.9 gör de detta över i stort sett hela 36x24mm-ytan... Detta innebär ca 180lp/mm om man inspekterar med mikroskop.
(180lp/mm = 120MP på en 36x24mm sensor, vilket gör att man behöver ca 180MP för att kunna plocka ut upplösningen i verkligheten)

Hur använder man den? Den har väl inte F-bajonett antar jag, det ser då inte ut som det på bilder jag googlat fram :)

Hur använder man den? Den har väl inte F-bajonett antar jag, det ser då inte ut som det på bilder jag googlat fram :)

Det finns F-till-M45x0.75mm focusing extenders, och naturligtvis bellows...

Vill man snåla lite finns ju alltid APO-Rodagon och EL-nikkor, men de har samma svagheter - de är bara optimerade för makro/repro-förstoringsgrader. Inget man använder som en CO60, för allmän fotografering.

Amazon:s bäst säljande produkter, Nikon D800 på 18:e plats i dagsläget, 5D3 på 77:e http://www.amazon.com/gp/bestseller...o-20&linkCode=ur2&camp=1789&creative=390957#1

Ja o tittar man bara på DSLR o topp 20 bäst säljande idag så ligger D800 på första plats(35dagar i topp 100) och 5D MarkIII på andra plats(11dagar i topp 100) och 5D MarIII kitet med 24-105 på 17e plats(11dagar i topp 100)....Canon 5D MarkII ligger efter 1221 dagar i topp 100 o fortfarande i toppen o då på en 15e plats.

Det finns F-till-M45x0.75mm focusing extenders, och naturligtvis bellows...

Vill man snåla lite finns ju alltid APO-Rodagon och EL-nikkor, men de har samma svagheter - de är bara optimerade för makro/repro-förstoringsgrader. Inget man använder som en CO60, för allmän fotografering.

Det kanske kan vara något att titta på när det blir dax för diabildsdigitalisering. Har du något tips på gluggar? Helst jättebra och snorbilliga så klart ;-)

Det kanske kan vara något att titta på när det blir dax för diabildsdigitalisering. Har du något tips på gluggar? Helst jättebra och snorbilliga så klart ;-)

Den gamla 55/2.8AIS makro är mest tillgänglig och faktiskt också en av de bättre för detta ändamål.
Både billigt och bra. Det finns billiga makro-ringar för 1:1 också, om man vill köra på FX. Sämre hörnskärpa på 2.8-4.0 än många nyare objektiv, men bättre i mitten genom hela förstoringsintervallet - även faktiskt bättre i hörnen efter att man bländat ner ett par steg.

De nyare 60/2.8 och även 105/2.8VR är faktiskt sämre i hörnen på höga förstoringar lite nerbländat.... (men de är bättre på F2.8-4.0). 105'an funkar dock jättebra på APS, då man kan köra lite större bländare, 1:2 förstoring och då bara utnyttja centraldelen av bildcirkeln.

Det "alternativa" alternativet är att köra Schneider Componon-S 50mm f/2.8 reverserat på ca 35mm tub (FX). Detta förstoringsobjektiv hittar man ofta för typ en femhundralapp, ibland för enstaka hundralappar... :-9
Man får ju dock mecka ihop lite adapters av reverseringsringar o dylikt för att få ihop det - har man inte detta hemma blir det ju ett par hundralappar dyrare med en gång. Men detta är är en minst lika skarp lösning som 55/2.8AIS - men kanske lite mindre "universellt användbart".

Man behöver:
35mm F-mount makro-ring
Reversing mount > 52mm
52mm>43mm filter stepper

Och så får man då en M39-gänga "framåt".

Ljussättningen "bakifrån" av filmen är en av de viktigare parametrarna faktiskt. De flesta billiga filmadapters använder en väldigt kraftig diffusion av ljuset, och detta gör bilden "genom" filmen mycket mindre skarp.

De nyare 60/2.8 och även 105/2.8VR är faktiskt sämre i hörnen på höga förstoringar lite nerbländat.... (men de är bättre på F2.8-4.0). 105'an funkar dock jättebra på APS, då man kan köra lite större bländare, 1:2 förstoring och då bara utnyttja centraldelen av bildcirkeln.
För diaduplicering med D800 vill man nog ha bra hörnskärpa också.

Det "alternativa" alternativet är att köra Schneider Componon-S 50mm f/2.8 reverserat på ca 35mm tub (FX). Detta förstoringsobjektiv hittar man ofta för typ en femhundralapp, ibland för enstaka hundralappar... :-9
Man får ju dock mecka ihop lite adapters av reverseringsringar o dylikt för att få ihop det - har man inte detta hemma blir det ju ett par hundralappar dyrare med en gång. Men detta är är en minst lika skarp lösning som 55/2.8AIS - men kanske lite mindre "universellt användbart".

Det slog mig att jag har ett Schneider Componar (50mm tror jag) i nån gömma nånstans. (Köptes i tonåren, så det dyrare Componon var inte ett alternativ). Hur mycket sämre är Componar än Componon? 4 linser mot 6, tror jag.

Jag har en liten fundering angående arbetsflödet med de stora D800-(rå)filerna. Tänk att man t ex fotar en festival (eller sportevent etc) med flera 1000-tals bilder/dag varav man ska välja ut hundra direkt på plats. Jag kör Lightroom 4. En idé är att köra bra laptop, fota i liten jpeg+rå på olika minneskort och välja ut de typ 100 bästa via snabbare jpeg-filbläddring och sen jobba vidare med/importera de råfiler som är bra men det blir ju lite trassligt (att matcha/välja ut), speciellt om man sen kommer hem och behöver göra urvalet/modifieringarna igen även om det går via exportera katalog etc från Lightroom. Kör man råfilerna direkt in i laptoppen så blir disken ju snabbt, full; speciellt som jag kör 240 GB SSD men att kopiera ut dem till en separat lös disk går ju bra över natten t ex för att frigöra minneskorten inför nästa dag men bättre vore ju att de dåliga/misslyckade filerna vore bortrensade och slipper ta onödig plats eller tid att kopiera. Nån som har några bättre idéer? (köp en D4 istället kan vara en..) Funderar på att skriva ett litet dataprogram där man kan välja/radera dåliga jpegs på ena minneskortet och att då samtidigt motsvarande råfil raderas direkt på kortet utan att man behöver ladda in den om det nu inte redan finns nåt sånt program?

Man kan ju förstås försöka rensa direkt i kameran men det är rätt tidsödande att behöva zooma på skärmen för att se om bilden är rimligt skarp, bra etc. En extern HDMI-monitor kunde vara ett alternatv men rätt kostsamt.

Demoex av D800

Jag läste att Magnus F fått ett demoex av D800 i D4 tråden. När får vi en recension och lite exempelbilder och frossa i Magnus? :)

Nutte:

Det är väl helt enkelt så att D800 inte är den bästa kameran att välja om man ska ta flera tusen bilder på ett par dagar och sedan snabbt få iväg dem, det är den hårda sanningen. Vill man ha ett snabbt arbetsflöde får man anpassa utrustningen efter det och köpa en kamera som gör filer man kan hantera på ett snabbt och enkelt sätt.

Nutte:

Det är väl helt enkelt så att D800 inte är den bästa kameran att välja om man ska ta flera tusen bilder på ett par dagar och sedan snabbt få iväg dem, det är den hårda sanningen. Vill man ha ett snabbt arbetsflöde får man anpassa utrustningen efter det och köpa en kamera som gör filer man kan hantera på ett snabbt och enkelt sätt.

Tack Helmet, det är nog sanningen och orsaken till att D4 1Dx har färre pixlar så jag är inne på en beg D3s istället/också..kanske kommer en D4-mini om ett år eller två men D800ans beskärningsförmåga är användbar för sport/fågel etc .. suck ;). Eller så kör man D800 i jpeg med lämplig storlek efter situation men det känns trist att överge råformatets friheter men å andra sidan sparar man kanske redigeringstid och de flesta bilder blir mer än ok ändå..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar