Helmetrock
Aktiv medlem
Nu var jag och lämnade in grejerna hos Nikon, de trodde att det skulle ta minst två veckor att kalibrera fokus. Fast det kan det ju vara värt om det blir bra!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
D800:s största styrka är kanske dess dynamiska omfång vilket medger "isolös fotografering". Försökte exemplifiera detta i en Sonytråd om A99 som ju i princip delar sensor med D600 (som ju också har höga DR-siffror enl DXO). Sony A99 har en extra förstärkning av signalen för att kompensera ljusförlusten SLT-tekniken ger vilket sannolikt avspeglar sig högre upp i känslighetsskalan på ett mer märkbart sätt.
Tänkte det kunde vara kul att presentera ett av huvudskälen till att jag valde att byta märke och gå tillbaks till Nikon (D800). Motsvarande exeperiment med 5DMkIII skapade mycket mer brus och bandning från basiso. En A99 når inte lika långt, men bättre än sin föregångare och en D600 bör nog lika ganska jämnt med D800.
Det sämre resultatet med 5DMkIII beror sannolikt på att dess DR på basiso är ett par steg sämre än D800. Vidare verkar det som om rawkonverteraren hanterar ett sådant här experiment bättre än kamerans interna förstärkning ( d v s om man sätter exempelvis iso 6400 istället för basiso). Här har dock 5DMkIII en fördel vad gäller sin förstärkning efter motsvarande 800 iso och uppåt då dess DR inte faller på samma sätt.
Man kan se detta i DXO:s grafer också.
Bifogar hänvisning till inläggen med exempel och hoppas att några på denna tråd har glädje av dem. Liknande exempel finns på dpreview, men jag var tvungen att prova själv.
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1899988&postcount=917
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1899989&postcount=918
Mvh//Lennart
Tackar för lektionen och isolöst verkar funka fint om man maskar bort högdagrar /detaljer som annars blivit utfrätta.
Men skylla på damm var väl ändå också ett sätt att prata bort/städa bort bruset hehe.
Mvh. /LEE
Nej, det är faktiskt damm på förstärkarens rattar. Och det är det fortfarande. Bruset skulle annars synts ännu mer i det som är ännu mer svart. Så, det är väl inte illa pinkat att ur nästan total skugga få fram detaljer som dammkorn.
//Lennart
Kollade själv i bildspelsprogrammet på min 22 tums skärm. Då syns bruset bättre och färgerna är mer urvattnade, men fortfarande ett bra resultat som förvånar mig. Det går att brusreducera mer och färger o kontrast kan dras upp mer. Som svartvitt skulle man inte störas mycket alls.Tyvärr är det tämligen omöjligt att avgöra hur bra den där brusreduceringen är med en bild i 1024 pixlars bredd - det mesta går att få att se bra ut i den storleken, men jag tror dig
Kollade själv i bildspelsprogrammet på min 22 tums skärm. Då syns bruset bättre och färgerna är mer urvattnade, men fortfarande ett bra resultat som förvånar mig. Det går att brusreducera mer och färger o kontrast kan dras upp mer. Som svartvitt skulle man inte störas mycket alls.
Kollade själv i bildspelsprogrammet på min 22 tums skärm. Då syns bruset bättre och färgerna är mer urvattnade, men fortfarande ett bra resultat som förvånar mig. Det går att brusreducera mer och färger o kontrast kan dras upp mer. Som svartvitt skulle man inte störas mycket alls.
Lägg gärna upp utsnitt här i 100% utan brusreducering (typ de jag hänvisade till där jag på iso 100 lyft bilderna till 6400 utan NR).
Är bara intresserad av hur mycket förstärkningen påverkar bruset. Med NR är det svårt att avgöra. Jag kan tro att det ser hyfsat ut om du skalar bilden till D3-storlek, men fasiken vet om den kan klå en D3s. fast det vore kul om den kunde det.
//Lennart
Ok Lennart. Här kommer en 100 % croppad helt oredigerad bild. Bara konverterad i ACR och sen sparad. Kan inte minnas att D3s fixade det lika bra. Klicka på länken.Lägg gärna upp utsnitt här i 100% utan brusreducering (typ de jag hänvisade till där jag på iso 100 lyft bilderna till 6400 utan NR).
Är bara intresserad av hur mycket förstärkningen påverkar bruset. Med NR är det svårt att avgöra. Jag kan tro att det ser hyfsat ut om du skalar bilden till D3-storlek, men fasiken vet om den kan klå en D3s. fast det vore kul om den kunde det.
//Lennart
Ok Lennart. Här kommer en 100 % croppad helt oredigerad bild. Bara konverterad i ACR och sen sparad. Kan inte minnas att D3s fixade det lika bra. Klicka på länken.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2831098.htm?set=mp
Tack Lennart....eller AndersJag är visserligen inte Lennart, men det där ser mycket bra ut tycker jag för det ISO-talet.
Tack Lennart....eller Anders
Bara så vi är helt överens. Bilden är tagen på H1, dvs iso 12800