Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

-15 fungerar bra över hela registret. Tyvärr är nog garantien slut sedan länge på mitt AFS50f1.4G och resten av gluggarna klarade sig med betydligt mindre justeringar. Konstigt att 50an fungerade bra på min D700.

/Karl

"Några hundra kr" tog Lasses för att justera ett objektiv när jag ringde och frågade.

Såg en vigselannons med bild för ett tag sedan . Där syntes Siewrt Ahl med sin nyblivna fru Ann. Vidare förtäljde texten att Ann behöll sitt flicknamn Karlsson, Jag förstår varför.:)

Då tänker jag på den gången jag såg Jakob Hård (sportjournalisten) intervjua en tjej i tv som hette ... Ingela Trång.
Jo, faktiskt.
VIlket par dem hade kunnat blivit!

Senast ändrad:
Hmm, ska man tänka INNAN man skriver?
Låter ologiskt, hur ska då trådar spåra ur?

Som med det mesta inom religonen skall man inte tänka efter och det är nog just därför religonstrådarna alltid spårar ur här. Just här på fotosidan verkar dom flesta tillbe flera gudar och religonerna korsar varandra på ett helt unikt sätt.

Någon kan t.ex. tillber Nikon, Windows och kanske någon sidogud som Zeiss
medans någon annan tillber Nikon, OS/X och Android
medans en tredje tillber Canon (hemska tanke), Windows och Lensbaby

/Karl

Lasses sa att objektiven sällan felfokuserar, kamerahusen är oftast boven. Och att det oftast bara syns på stora bländare. Tex DX 35 F1.8 anses ofta felfokusera, men de visar på ett felaktigt hus.

Attans, vill inte lämna ifrån mig min D800 när jag är uppe i Sverige i sommar. Nikon Schweiz tar minimum 600kr för allt utom sensorrengöring som kostar lite mindre. Fast en felfokusering kan man kanske försöka få ut på garantin.

/Karl

Attans, vill inte lämna ifrån mig min D800 när jag är uppe i Sverige i sommar. Nikon Schweiz tar minimum 600kr för allt utom sensorrengöring som kostar lite mindre. Fast en felfokusering kan man kanske försöka få ut på garantin.

/Karl

Tror inte du behöver lämna i från dig kameran. Precis som du fick jag justera min 50 1,4 till -15 för att få det att funka perfekt men jag var inte riktigt nöjd med hur 24-70an fungerade och tog då med mig hela ekipaget till Lasses. De justerade kameran medan jag väntade, det tog ca 20 min.

Edit: och nu bara förutsatte jag att du skulle till Stockholm. Rätt korkat av mig..

Tror inte du behöver lämna i från dig kameran. Precis som du fick jag justera min 50 1,4 till -15 för att få det att funka perfekt men jag var inte riktigt nöjd med hur 24-70an fungerade och tog då med mig hela ekipaget till Lasses. De justerade kameran medan jag väntade, det tog ca 20 min.

Edit: och nu bara förutsatte jag att du skulle till Stockholm. Rätt korkat av mig..

Jag skall bland annat till Nacka så det är ju inte direkt sämre än Stockholm om man skall till Lasses.

/Karl

Gaffling

Hej,
Tänkte testa HDR manipulering i min Nik software modul och ställde in min D800 på gaffling med tre bilder men det blev bara två? Kunde givetvis ha använt den inställda HDR-funktionen. Kontrollerade inställningarna men de var rätt. Skall det vara på detta sätt eller gör jag något fel?

Senast ändrad:
Är det någon av er som filmat lite mer seriöst med era D800 ännu?

Är grymt taggad att se vad man kan göra med den!

Jag har bara testat lite med bra resultat men jag blev intervjuad under ett event i maj och då filmade de med D800. Då jag på senare tid sett Canon 5DmkII som filmkamera vid ett flertal tillfällen antar jag att D800 är minst lika bra. Faktum är att jag frågade hur den var och svaret var "suverän" samt att han var en Nikon-person, hade även en D4, och gillade inte att tidigare behöva använda Canon så han var glad :)

Gott.

På lördag hoppas jag få min låda. Då ska det testas! (Jag är mer intresserad av filmfunktionen än den övriga, faktiskt)

Jag har ju en Canon XF100 HDvideokamera, som jag filmar med annars. Hoppas de funkar bra tillsammans!

Nikon Schweiz verkar ta det som ett garantiärände, men dom vill ha kameran och objektivet en vecka. :(

/Karl

Nu är D800:an hos Nikon, dom testade och menade också att fokusen var fel. Dom ville dock inte behålla något av mina objektiv (trots att jag frågade) utan menade att felet låg i kameran och att alla objektiv skulle fungera bra när kameran var fixad.

/Karl

Hej,
Tänkte testa HDR manipulering i min Nik software modul och ställde in min D800 på gaffling med tre bilder men det blev bara två? Kunde givetvis ha använt den inställda HDR-funktionen. Kontrollerade inställningarna men de var rätt. Skall det vara på detta sätt eller gör jag något fel?

Tryckte du av tre gånger, alternativt seriematade? Avtryckaren beter sig inte annorlunda bara för att man valt gaffling.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar