Skrotografen
Avslutat medlemskap
Börjar kännas som att värsta köerna håller på att betas av. Media Markt i Västerås trodde att köerna skulle vara helt borta nu i oktober.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Min högst personliga åsikt, som jag inte har några som helst belägg för, är att JP helt enkelt vänta på att priserna skall sjunka. Det verkar ju lite som om JP's utpris på 21999 faktiskt ligger under affärernas inpris på huset. Hur funkar det, krävde JP handpenning?
Så, JP var inte ens en spelare när jag valde leverantör.
Ja, jag har sett en leverantörsfaktura från en av de stora kedjorna. VIlken är oväsentligt. Men man kan ju också kika på att Nikonrumours publicerade en amerikansk leverantörsfaktura och det var ju inte direkt någon vinst att tala om på huset. (Batterigrepp, batterier, och laddare döremot har riktigt roliga marginaler)
Min högst personliga åsikt, som jag inte har några som helst belägg för, är att JP helt enkelt vänta på att priserna skall sjunka. Det verkar ju lite som om JP's utpris på 21999 faktiskt ligger under affärernas inpris på huset. Hur funkar det, krävde JP handpenning?
Hos Japan Photo kan man handla mot postförskott, så man behöver inte ligga ute med några pengar alls.
Ja, jag har sett en leverantörsfaktura från en av de stora kedjorna. VIlken är oväsentligt. Men man kan ju också kika på att Nikonrumours publicerade en amerikansk leverantörsfaktura och det var ju inte direkt någon vinst att tala om på huset. (Batterigrepp, batterier, och laddare döremot har riktigt roliga marginaler)
Nej, det är ju det allra bästa.
Samtidigt tycker jag inte att de 249,90kr jag fick lägga i handpenning är en jättesumma..
Jag beställde samma dag från Dustin. Enligt dem var de 11 personer före mig i kön i början på denna vecka.
Undrar hur många kameror de får in i veckan?
Man kanske kan hoppas på en kamera inom 1 månad?
Tjena!
Lite mer info: Beställde själv 20 mars och låg idag 18 juni på plats nr 2 och prel. datum för lev. är 3 juli. Så om lite drygt 2v så kanske den dyker upp . Till dags dato hade dom skeppat 14 hus. På en knapp månad (dags dato) har dom skeppat 6 hus, vilket kanske tyder på en uppgång av kamera flöde (kan ju alltid hoppas).
Väntar med spänning
Mvh /Dennis
En fråga till er som redan har en D800: Jag kan aldrig få mer än 15 bilder Raw i FX mode eller t ex 21 jpg i DX mode in Continuous, oavsett vad jag ställer in i övrigt.
Exempel: för att försöka få ut max antal bilder i CH (Continuous High) i FX, ställer jag in:
D-Lighting OFF
AF OFF
VR OFF
Auto ISO OFF
Villet i JPG borde ge mig 56 exponeringar i bufferten innan det segar ihop. Jag får 21.
I FX mode med Raw 14-bitars lossless compressed borde jag få 17, jag får 15.
I DX mode med JPG är det samma resultat som för FX: 21. Jag borde få 100 eftersom jag ställt in 100 (maxantal alltså) i menyvalet för möjligt antal bilder i följd.
Jag kör med stor bländare, snabb slutare och får exakt samma resultat oavsett om jag har Auto ISO, AF VR och D-Lighting på eller av. Jag har snabba minnen - CF och/eller SD, samma resultat.
På sidan 435 i manualen finns listan över buffertkapacitet i olika lägen.
Är det fel på mig, eller kameran, eller manualen?
Nej, minneskortet påverkar inte buffertens kapacitet. När bufferten är full blir det segt, men det är en helt annan sak.
Dessutom har jag rätt snabba och stora kort - men det har som sagt inget med bufferten att göra.
Om kameran kan skriva snabbare till kortet så fylls bufferten långsammare och när bufferten är full töms den förstås snabbare med snabbare kort.
Nej, minneskortet påverkar inte buffertens kapacitet. När bufferten är full blir det segt, men det är en helt annan sak.
Dessutom har jag rätt snabba och stora kort - men det har som sagt inget med bufferten att göra.
Om kameran kan skriva snabbare till kortet så fylls bufferten långsammare och när bufferten är full töms den förstås snabbare med snabbare kort.
Kan vi snabbt lägga ner detta då det är fel. Kameran börjar skriva till korten direkt. Hur ska den veta hur många bilder du tänker ta? Och varför skulle den vänta?
Så enkelt är det.
Men det har väldigt lite med buffertens kapacitet att göra. Bufferten är full såfort man inte längre får 4 b/s, vilket sker efter ca 4 sekunder.