Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Börjar kännas som att värsta köerna håller på att betas av. Media Markt i Västerås trodde att köerna skulle vara helt borta nu i oktober.

Min högst personliga åsikt, som jag inte har några som helst belägg för, är att JP helt enkelt vänta på att priserna skall sjunka. Det verkar ju lite som om JP's utpris på 21999 faktiskt ligger under affärernas inpris på huset. Hur funkar det, krävde JP handpenning?

Så, JP var inte ens en spelare när jag valde leverantör.

Ja, jag har sett en leverantörsfaktura från en av de stora kedjorna. VIlken är oväsentligt. Men man kan ju också kika på att Nikonrumours publicerade en amerikansk leverantörsfaktura och det var ju inte direkt någon vinst att tala om på huset. (Batterigrepp, batterier, och laddare döremot har riktigt roliga marginaler)

Jag betalade 21500 för min hos min lokala handlare, men han sa när jag hämtade ut den att nikon hade höjt priset så nu hade jag inte kunnat beställa till det priset.

Min högst personliga åsikt, som jag inte har några som helst belägg för, är att JP helt enkelt vänta på att priserna skall sjunka. Det verkar ju lite som om JP's utpris på 21999 faktiskt ligger under affärernas inpris på huset. Hur funkar det, krävde JP handpenning?

Hos Japan Photo kan man handla mot postförskott, så man behöver inte ligga ute med några pengar alls.

Hos Japan Photo kan man handla mot postförskott, så man behöver inte ligga ute med några pengar alls.

Nej, det är ju det allra bästa.
Samtidigt tycker jag inte att de 249,90kr jag fick lägga i handpenning är en jättesumma..

Dock så tror jag fortfarande att JP väntar på att priserna skall falla igen innan de kommer att börja leverera hus.

Ja, jag har sett en leverantörsfaktura från en av de stora kedjorna. VIlken är oväsentligt. Men man kan ju också kika på att Nikonrumours publicerade en amerikansk leverantörsfaktura och det var ju inte direkt någon vinst att tala om på huset. (Batterigrepp, batterier, och laddare döremot har riktigt roliga marginaler)

Det är väl ingen direkt hemlighet att marginalerna på kamerahusen är nästintill obefintlig medan tillbehör har en ganska bra marginal. Så är det för alla system vad jag förstår.

Nej, det är ju det allra bästa.
Samtidigt tycker jag inte att de 249,90kr jag fick lägga i handpenning är en jättesumma..

Om man beställer hos Japan Photo, med betalningsalternativet postförskott, så kan man utan krångel avbeställa om man tröttnar på att vänta där och vill handla sin D800 någon annanstans. Ingen handpenning att kräva tillbaka.

Nackdelen är att man måste betala en postförskottsavgift om man fullföljer köpet. (Är det 40-60 kronor nånting?)

Det snackades om nån prishöjning för 6-7 veckor sedan, men bara ett fåtal har gjort det vad händer? Nu har jag oxå uppmärksammat att priset på Canon Eos 5D Mk3 börjat att falla så det finns väl ingen anledning för nikon att höja längre......................................misstänker att priserna faller något när köerna försvunnit.

Jag beställde samma dag från Dustin. Enligt dem var de 11 personer före mig i kön i början på denna vecka.
Undrar hur många kameror de får in i veckan?
Man kanske kan hoppas på en kamera inom 1 månad?

Tjena!

Lite mer info: Beställde själv 20 mars och låg idag 18 juni på plats nr 2 och prel. datum för lev. är 3 juli. Så om lite drygt 2v så kanske den dyker upp :). Till dags dato hade dom skeppat 14 hus. På en knapp månad (dags dato) har dom skeppat 6 hus, vilket kanske tyder på en uppgång av kamera flöde (kan ju alltid hoppas).

Väntar med spänning :D

Mvh /Dennis

Tjena!

Lite mer info: Beställde själv 20 mars och låg idag 18 juni på plats nr 2 och prel. datum för lev. är 3 juli. Så om lite drygt 2v så kanske den dyker upp :). Till dags dato hade dom skeppat 14 hus. På en knapp månad (dags dato) har dom skeppat 6 hus, vilket kanske tyder på en uppgång av kamera flöde (kan ju alltid hoppas).

Väntar med spänning :D

Mvh /Dennis

Tack för infon Dennis.
2 månader kvar alltså

En fråga till er som redan har en D800: Jag kan aldrig få mer än 15 bilder Raw i FX mode eller t ex 21 jpg i DX mode in Continuous, oavsett vad jag ställer in i övrigt.

Exempel: för att försöka få ut max antal bilder i CH (Continuous High) i FX, ställer jag in:

D-Lighting OFF
AF OFF
VR OFF
Auto ISO OFF

Villet i JPG borde ge mig 56 exponeringar i bufferten innan det segar ihop. Jag får 21.
I FX mode med Raw 14-bitars lossless compressed borde jag få 17, jag får 15.

I DX mode med JPG är det samma resultat som för FX: 21. Jag borde få 100 eftersom jag ställt in 100 (maxantal alltså) i menyvalet för möjligt antal bilder i följd.

Jag kör med stor bländare, snabb slutare och får exakt samma resultat oavsett om jag har Auto ISO, AF VR och D-Lighting på eller av. Jag har snabba minnen - CF och/eller SD, samma resultat.

På sidan 435 i manualen finns listan över buffertkapacitet i olika lägen.

Är det fel på mig, eller kameran, eller manualen?

En fråga till er som redan har en D800: Jag kan aldrig få mer än 15 bilder Raw i FX mode eller t ex 21 jpg i DX mode in Continuous, oavsett vad jag ställer in i övrigt.

Exempel: för att försöka få ut max antal bilder i CH (Continuous High) i FX, ställer jag in:

D-Lighting OFF
AF OFF
VR OFF
Auto ISO OFF

Villet i JPG borde ge mig 56 exponeringar i bufferten innan det segar ihop. Jag får 21.
I FX mode med Raw 14-bitars lossless compressed borde jag få 17, jag får 15.

I DX mode med JPG är det samma resultat som för FX: 21. Jag borde få 100 eftersom jag ställt in 100 (maxantal alltså) i menyvalet för möjligt antal bilder i följd.

Jag kör med stor bländare, snabb slutare och får exakt samma resultat oavsett om jag har Auto ISO, AF VR och D-Lighting på eller av. Jag har snabba minnen - CF och/eller SD, samma resultat.

På sidan 435 i manualen finns listan över buffertkapacitet i olika lägen.

Är det fel på mig, eller kameran, eller manualen?

Dit minneskort är långsamt, det är väl det enda man kan fastslå.

http://www.robgalbraith.com/bins/camera_wb_multi_page.asp?cid=6007-12451

/Karl

Nej, minneskortet påverkar inte buffertens kapacitet. När bufferten är full blir det segt, men det är en helt annan sak.

Dessutom har jag rätt snabba och stora kort - men det har som sagt inget med bufferten att göra.

Nej, minneskortet påverkar inte buffertens kapacitet. När bufferten är full blir det segt, men det är en helt annan sak.

Dessutom har jag rätt snabba och stora kort - men det har som sagt inget med bufferten att göra.

Om kameran kan skriva snabbare till kortet så fylls bufferten långsammare och när bufferten är full töms den förstås snabbare med snabbare kort.

Om kameran kan skriva snabbare till kortet så fylls bufferten långsammare och när bufferten är full töms den förstås snabbare med snabbare kort.

Detta beror väl på om buffert skyffling sker innan byfferten är fylld.
Samt så står det i handboken hur många bilder som får rum innan man ska märka av en hastighets skillnad.

Vad jag läst så borde ju inte 4 bilder per sekund vara tillräckligt snabbt för att fylla bufferten och sega ned om inte kortet är väldigt långsamt.

Mvh. /LEE

Om du tittar på sidan jag länkade till 3-4 inlägg upp så ser du att med dom snabbaste minneskorten klarar en D800 av 31 (RAW+JPG) innan bufferten blir full och med dom långsammaste i hans test 15st.

Givetvis är det så att korthastigheten spelar roll, ju snabbare minneskortet kan tömma bufferten och frigöra utrymme i den desto längre tid tar det innnan bufferten blir full.

4st RAW i sekunden är ca 120MB/sek det finns inga minneskort idag som klarar av det i praktiken. Dom snabbaste korten ligger på strax under 70MB/sek. En tumregel kan vara att ta tillverkarens uppgift och ta bort en tredjedel.

/Karl

Det låter riktigt märkligt!

Om du testar att ha CF eller SD som primärfack, gör det någon skillnad? Det är ju en rätt avsevärd skillnad i hastighet mellan dem. På min D300s gör det stor skillnad, 17 eller 23 bilder innan bufferten är full. Och jo, kameran börjar skyffla till kortet så fort första bilden är tagen, ett snabbt kort kan göra att det går att ta ett par bilder till innan bufferten blir full.

Kan vi snabbt lägga ner detta då det är fel. Kameran börjar skriva till korten direkt. Hur ska den veta hur många bilder du tänker ta? Och varför skulle den vänta?

Så enkelt är det.

Kan vi snabbt lägga ner detta då det är fel. Kameran börjar skriva till korten direkt. Hur ska den veta hur många bilder du tänker ta? Och varför skulle den vänta?

Så enkelt är det.

Tydligen många missuppfattningar här.

Det ÄR så att minneskorten INTE påverkar buffertens kapacitet. Punkt slut.

Bufferten (primärt minne) är inbydd i kameran, den fylls på och 'mellanlagrar' medans kameran börjar skicka vidare därifrån till sekundärt minne - alltså till minneskort.

Den väntar förstås inte (det har jag aldrig heller påstått, det är du som gör det), MEN grejen är att bufferten fylls på och blir fullt väldigt snabbt. Under den tiden kameran smattrar i full hastighet (4 b/s) upp till sådär 15 bilder nånting, så skrivs det samtidigt vidare till minneskort, men bara ett par bilder hinner skrivas vidare till minneskort innan bufferten har blivit fullt under tiden, ca. 4 sekunder. Då börjar det sega och kameran tar visserligen fortafarande bilder, men med mycket längre tid emellan, allteftersom bilder har flyttats ut till minneskort och kan plockas bort från bufferten.

Så även om man har världens absolut snabbaste minneskort kommer bufferten bli fullt och b/s sjunker drastiskt om man ändå fortsätter oavbrutet ta bilder i CH läge.
Om man däremot släpper slutarknappen och låter kameran flytta ut bilder till minneskort och tömma bufferten (vilket tar ca 30 sek) då kan kameran prestera hels 4 b/s igen.

Karl - de siffrorna som anges för 'Burst' i Rob Galbraith's tester anger inte antal bilder som ryms i buffert.
Det står i beskrivningen:
"The figure in the Burst column represents how many NEF + JPEG pictures the camera was able to take in 30 seconds."
De låter kameran gå i 30 sekunder, så att kameran fyller buffert, påbörjar tömning till minneskort, och fortsätter ta bilder i hela 30 sekunder.
Detta gör att det blir flera bilder som hinner gå igenom systemet. I mitt fall får jag ca 28 bilder i 'Burst' på 30 sekunder, vilket är riktigt bra enl tabellen.

Men det har väldigt lite med buffertens kapacitet att göra. Bufferten är full såfort man inte längre får 4 b/s, vilket sker efter ca 4 sekunder.

Men det har väldigt lite med buffertens kapacitet att göra. Bufferten är full såfort man inte längre får 4 b/s, vilket sker efter ca 4 sekunder.

På fyra sekunder hinner kameran skriva 280MB till dom snabbaste korten, vilket borde ge plats till ca 8 nya bilder i bufferten och 2 sekund extra, på dom två sekunderna hinner kameran då skriva 120MB vilket är ca 4 bilder och 1sek extra.

Till ett långsamt kort hinner kameran skriva 12MB på 4sek vilket inte ger plats till ett endaste extra kort.

Med ett snabbt kort borde det med andra ord ta 3-4sek (nästan dubbelt så länge) extra innan bufferten är full, jämfört med ett långsamt kort. (Om bufferten rymmer 16 bilder)

/Karl

ANNONS