phool
Aktiv medlem
Äntligen, precis hämtat kameran från fotokungen
(Hade köplats 22 tror jag)
De får tydligen 5 hus i veckan i snitt, så nu kan ni räkna ut ert leveransdatum
Stort grattis Kjell vet att du har väntat länge! Mycket nöje.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Äntligen, precis hämtat kameran från fotokungen
(Hade köplats 22 tror jag)
De får tydligen 5 hus i veckan i snitt, så nu kan ni räkna ut ert leveransdatum
Tackar!Stort grattis Kjell vet att du har väntat länge! Mycket nöje.
Fast man börjar med att använda fler än en lins.För att bekämpa CA måste man använda specialglastyper, oftast kristallina sådana. Alla "vanliga" glastyper har ganska exakt samma våglängdsfel, de bryter (bockar) ljuset mer vid UV/blått än vad de gör vid IR/rött.
Tackar!
Batteri är på laddning. ( Ska inte den här arbetsdagen ta slut någon gång )
Min dotter blev precis ägare till en D80
[Edit] Höll i en 5Dmk3 och jag måste erkänna att den ligger bättre i handen än en D800.
(I alla fall i min skogshuggarhand i stl 11 som jag av någon anledning begåvats med trots mitt datanörd-yrke)
Jag frågade om detta ovan, tillåter Adobe RGB verkligen mer av R, G resp B (som ju är vad sensorn uppfattar). Jag trodde skillnaden var rätt marginell, knappast 1/3 eller mer som vi pratar om här. Plus att ökad färgrymd inte är samma sak som ökad dynamik.
Samt att problemet inte finns på mina andra objektiv vilket gör att vi kan avföra teorin
Jag hade en ganska lång diskussion med Paul van Walree (http://toothwalker.org/optics.html) angående just detta i samband med släppet av en av Zeiss-gluggarna - tror det var 35F2 faktiskt - och synbarhet av både longitudinell och lateral CA. Men då handlade det mest om varför lateral CA syntes så tydligt med det objektivet i D3x, men knappt alls i D3s.
"Blödning" är oftast när fokusplanet flyttar sig väldigt snabbt i djupled när man går "genom" en färgton. Det syns oftast i väldigt starka färger, och i ljus som är väldigt bredspektra (man ser det inte så ofta i lysrörsljus...). På ca 1m avstånd är det inget ovanligt alls att olika färger, ljusvåglängder, fokuserar på helt olika avstånd. Det kan skilja mellan 1-2cm i "bästa fokusplan" på större bländare - som om varmrött/orange fokuserar på 102cm och djuprött på 98cm...
Detta kan göra att något i bilden (som innehåller mycket ljus i båda färgområdena) är både frontfokuserat, perfekt fokuserat och bakfokuserat på en och samma gång... Då får man en skarp kant i mitten, med en överlagrad softad kant "ovanpå" - en blödning. Samma sak som så kallad purple fringe, av precis samma orsaker.
Den där bilden var bildbehandlad för bildbyråanvändning, dvs jag har sänkt kontrasten och ÖKAT exponeringen lokalt. Inte ett exempel på ett kvarvarande problem utan snarare ett exempel på ett motiv där det inträffat.
Ska absolut testa aRGB istället för sRGB för det problemet. Men att det inte inträffar för andra objektiv är rätt talande.
Det är sådan här bildbehandling som gör att jag inte kan använda bilder från bildbyråer. Färger uppdrivna långt utanför ett tryckbart omfång, vilket kräver en massa extraarbete och ändå aldrig blir bra. Suttit med kunder och sagt att jag vägrar att använda bilder som är uppskruvade så här, eftersom de kommer bli missnöjda med resultatet och tro att jag inte kan skriva ut det snyggt.
Om du ser på en skärmdump med Tryckbarhetsvarning pålagd, så ser du vilka färger som ligger utanför t om vad ett bestruket arkoffset kan hantera.
I bilden under ser du en mer stiliserad återgivning, där jag mappat färgerna i bilden i LAB-färgrymden. Den wireframe du ser är samma tryckprofil som är avsedd för bestruket arkoffset. Du ser hur långt utanför färgerna ligger från vad som är tryckbart.
Vissa tangentkombinationer kräver stora händer för att klaras av med en hand, t.ex. Ctrl-Alt-Del.
Hoppas på att samma sak händer mig denna veckan, har stått först i kön i 1.5 vecka nu.
/Karl
Vissa tangentkombinationer kräver stora händer för att klaras av med en hand, t.ex. Ctrl-Alt-Del.
Hoppas på att samma sak händer mig denna veckan, har stått först i kön i 1.5 vecka nu.
/Karl
Tack för din kritik. Tryckbarhetsvarning har jag aldrig hört talas om. Hur gör jag min egen varningsbild? Vad händer vid en utskrift? Utbränt?
Hur stor är en ljussensor på en D800-sensor? Satt och räknade lite på skärpedjup och nu med en D800 är kanske en CoC på 0.03mm är på tok för stort, man får kanske lov att blända ner (större f-tal) lite extra med en D800:a.
Dvs om man vill ha ett bra resultat ner på pixelnivå.
/Karl
Tryckbarhetsvarning hittar du under Visa-menyn i Photoshop. Inte det bästa sättet att kolla om färgerna kan återges vettigt i tryck eller utskrift, men det ger en fingervisning. Och färgerna blir inte utbrända, de ser ut som de blöder.
Jag är rätt fascinerad över den okunskap som bildbyråerna har över vad som är teknisk kvalitet. Man stirrar på upplösning i 100% oavsett om bilden är 6 eller 6 MB. Man har ingen koll på om färgerna som finns i bilderna är tryckbara, bara de är säljbara.
Jag är rätt fascinerad över den okunskap som bildbyråerna har över vad som är teknisk kvalitet. Man stirrar på upplösning i 100% oavsett om bilden är 6 eller 6 MB. Man har ingen koll på om färgerna som finns i bilderna är tryckbara, bara de är säljbara.
De röda och de gula avsnitten borde han klara genom att sänka ljusheten i dessa färger lite. Jag hade sänkt ljushet och färgmättnad tillsammans tills färgen var inom gamut igen. Tulpaner är ett h-e...
För en bildbyrå är det ju mycket viktigare att en bild är säljbar än att den är tryckbar.
Ctrl-alt-del går att göra med en hand, tom asiater klarar det med en hand. Man använder högra ctrl, högra alt och del som sitter nära enter.
Ca 4.7µm, dvs 0.0047mm. Detta betyder i praktiken att en oskärpa ska vara ca 8-10µm innan den är skadlig, och minst 12µm innan den inte går att reparera genom att skärpa.
Med D800 går det en glidande skala från F11 (knappt synbar detaljkontrastsänkning) ner till F16 (verklig upplösningsförlust).
Men det går alldeles utmärkt att köra F16, skala ner bilden till ca 14-16MP, och sedan skärpa. då har man ganska god pixeldetaljnivå igen. En bild tagen på F16 är skarpare med en D800 än med en D3x eller en 1Ds3.