[rantmode ON/]
Den detaljen störde mig också något oerhört, tillsammans med deras kommentarer om färgåtergivning. Antagligen för att jag blir så arg när folk som vill ha 3-5000kr i timmen för att vara "fotografer" visar sig inte ha en aning om vad dom pratar om.
Det är saker som detta som gör att epitetet "fotograf" - både som yrkesmässig roll och i ersättningsnivåer, och som känslomässig värdering - har blivit så enormt devalverat över de senaste två årtionden.
Det som förvånar mig mest är egentligen att det fortfarande finns människor som orkar låtsas vara förvånade eller ibland t.o.m förnärmade över att situationen utvecklats som den gjort. Sett från en neutral utgångspunkt (eller, nej - jag är inte helt neutral, jag hade under tio år det överhängande tekniska kvalitetsansvaret för en tryckeriverksamhet i halvmiljardklassen och därmed mycket mer kontakt med reklambyråer och AD/fotografer än vad som var nyttigt) ter det sig ganska självklart att när en yrkesgrupps medelkompetensnivå minskar samtidigt som antalet tillgängliga yrkesarbetande ökar så minskar både prestigen och ersättningsnivåerna...
[/rantmode OFF]