Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

vad körde du med för optik? snygg bild :)
jag ser att du dragit 14-24 i backen, jag gjorde samma ska men det kostade inte mer än 600 kr att få motljus skyddet bytt o linsen kollad.

Jag använde det skarpaste jag har, Sigma 70/2.8. Skärpan är grym och slår alla premiumzoomar jag har från Nikon. I alla fall enligt min mening. AF suger dock, men i studion fungerar det bra om man inte har bråttom.

Ska lämna in 14-24:an på reparation och hoppas kunna låna en glugg från Nikon under tiden.

hos Nikon solna så får man alltid låna en likadan om man är Nps medlem det enda man behöver kolla är att dom har någon inne av vad det man behöver. Det är väl samma regler för Nikon över hela landet?

Mats, två råd.

1. Ta med en macka på nästa fototur, motljusskydd är svårtsmälta och smakar inte så gott.
2. Du har ett fingeravtryck på linsen som sitter på D3:an, putsa den.

/Karl

Haha, jag såg det också. Det blir väldigt avslöjande i så hög upplösning, vartenda dammkorn lyser som små LED lampor. Skäms på mig!

Mats, två råd.

1. Ta med en macka på nästa fototur, motljusskydd är svårtsmälta och smakar inte så gott.
2. Du har ett fingeravtryck på linsen som sitter på D3:an, putsa den.

/Karl
Eller så är det råttor i kameraväskan
Fast nån kan ju tolka bilden som att D3an är förpassades till den fotohistoriska hyllan

Eller så är det råttor i kameraväskan
Fast nån kan ju tolka bilden som att D3an är förpassades till den fotohistoriska hyllan

Nja, det vore lite synd att ställa den på hyllan. Den hänger med ett tag till när snabbhet behövs och som backup/komplement. Är inte riktigt polare med D800 ännu, saknar bl a den bakre intsällningsdisplayen. Batterigrepp är nog också ett måste. Allt är så klart en vanesak så det löser sig nog ändå till slut.

Det roliga är att dom kunde bara underexponerat raw-filen i Nikonen och fått ut lika mycket dynamiskt omfång som i Hasselbladaren.
[rantmode ON/]
Den detaljen störde mig också något oerhört, tillsammans med deras kommentarer om färgåtergivning. Antagligen för att jag blir så arg när folk som vill ha 3-5000kr i timmen för att vara "fotografer" visar sig inte ha en aning om vad dom pratar om.

Det är saker som detta som gör att epitetet "fotograf" - både som yrkesmässig roll och i ersättningsnivåer, och som känslomässig värdering - har blivit så enormt devalverat över de senaste två årtionden.

Det som förvånar mig mest är egentligen att det fortfarande finns människor som orkar låtsas vara förvånade eller ibland t.o.m förnärmade över att situationen utvecklats som den gjort. Sett från en neutral utgångspunkt (eller, nej - jag är inte helt neutral, jag hade under tio år det överhängande tekniska kvalitetsansvaret för en tryckeriverksamhet i halvmiljardklassen och därmed mycket mer kontakt med reklambyråer och AD/fotografer än vad som var nyttigt) ter det sig ganska självklart att när en yrkesgrupps medelkompetensnivå minskar samtidigt som antalet tillgängliga yrkesarbetande ökar så minskar både prestigen och ersättningsnivåerna...
[/rantmode OFF]

hos Nikon solna så får man alltid låna en likadan om man är Nps medlem det enda man behöver kolla är att dom har någon inne av vad det man behöver. Det är väl samma regler för Nikon över hela landet?

Nja, det finns väl bara Nikon i Solna? De och Lasses kameraservice är iallafall de enda verkstäderna som är certifierade.

[rantmode ON/]
Den detaljen störde mig också något oerhört, tillsammans med deras kommentarer om färgåtergivning. Antagligen för att jag blir så arg när folk som vill ha 3-5000kr i timmen för att vara "fotografer" visar sig inte ha en aning om vad dom pratar om.

Det är saker som detta som gör att epitetet "fotograf" - både som yrkesmässig roll och i ersättningsnivåer, och som känslomässig värdering - har blivit så enormt devalverat över de senaste två årtionden.

Det som förvånar mig mest är egentligen att det fortfarande finns människor som orkar låtsas vara förvånade eller ibland t.o.m förnärmade över att situationen utvecklats som den gjort. Sett från en neutral utgångspunkt (eller, nej - jag är inte helt neutral, jag hade under tio år det överhängande tekniska kvalitetsansvaret för en tryckeriverksamhet i halvmiljardklassen och därmed mycket mer kontakt med reklambyråer och AD/fotografer än vad som var nyttigt) ter det sig ganska självklart att när en yrkesgrupps medelkompetensnivå minskar samtidigt som antalet tillgängliga yrkesarbetande ökar så minskar både prestigen och ersättningsnivåerna...
[/rantmode OFF]

Jag tycker verkligen om dina inlägg, de är så skönt uppfriskande ^^

Ta bort moiré med hjälp av datorprogram

Enligt folket på dpreview så tror dom lite på att Nikon med hjälp av att dom vet exakt hur bayerfiltret är uppbygt kan sortera ut moiren och göra något åt den. Det bör också vara anledningen till moirereduktionen endast är möjlig på NEF och inte JPG. Folket på dpreview verkar dock inte heller ha kommit över någon NEF med moire från D800e. Så det verkar inte heller som detta är en funktion som Nikon vill skryta över.
Moiré uppkommer då linfer i bilden samverkar med linjer i sensorn. Det går förmodligen att få bort moiré med program som kör "baklänges" fär att ta bort effekten. Fråga är hur mycket datorkraft som behövs

Det är så illa faktiskt. Det går ju att lämna in grejerna hos vilken Nikon-handlare som helst, men de rör inte en skruv på egen hand utan skickar det till Stockholm. En sensorrengöring är väl så långt den lokala förmågan sträcker sig.

De vägrar också att sälja reservdelar numera, vår käre Frode kanske kan berätta om motljusskyddet till sitt 300 ;-)

Enligt folket på dpreview så tror dom lite på att Nikon med hjälp av att dom vet exakt hur bayerfiltret är uppbygt kan sortera ut moiren och göra något åt den. Det bör också vara anledningen till moirereduktionen endast är möjlig på NEF och inte JPG. Folket på dpreview verkar dock inte heller ha kommit över någon NEF med moire från D800e. Så det verkar inte heller som detta är en funktion som Nikon vill skryta över.
Moiré uppkommer då linfer i bilden samverkar med linjer i sensorn. Det går förmodligen att få bort moiré med program som kör "baklänges" fär att ta bort effekten. Fråga är hur mycket datorkraft som behövs

Detta har redan avhandlats i denna tråd men för din skull:

Tyvärr gårde det inte med datorkraft "lista ut" hur det såg ut i verkligheten. Pga samplingstteoremet kan sensorn inte skilja på detaljer som är tätare ihop än halva sensorupplösningen, detaljerna visas som aningen glesare än de verkligen är.

Efterbehandling kan möjligen ta bort en del mönster men det är en osäker metod eftersom programmet omöjligt kan veta hur det borde sett ut utan får koncentrera sig på att ta bort mönster som den tror är moiré.

Förtydligande

...
Tyvärr gårde det inte med datorkraft "lista ut" hur det såg ut i verkligheten. Pga samplingstteoremet kan sensorn inte skilja på detaljer som är tätare ihop än halva sensorupplösningen, detaljerna visas som aningen glesare än de verkligen är.

....

I all ödmjukhet vill jag bara komma med ett förtydligande på din förklaring. Jag antar att du menade "dubbla sensorupplösningen". Dessutom är jag inte helt hundra på att "upplösningen" är ett bra begrepp i sammanhanget heller (borde kanske vara "pitch" man anger). På Wikipedia finns dock en kortfattad, men tydlig illustration om fenomenet Vikningsdistorsion (som den tekniska termen lyder). Moiré är bara en konsekvens av denna fundamentala begränsning. Hur glest Moirémönster det blir beror på hur stor skillnad det är mellan pitch och upprepat verkligt mönster.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vikning

mvh
Roger

I all ödmjukhet vill jag bara komma med ett förtydligande på din förklaring. Jag antar att du menade "dubbla sensorupplösningen". Dessutom är jag inte helt hundra på att "upplösningen" är ett bra begrepp i sammanhanget heller (borde kanske vara "pitch" man anger). På Wikipedia finns dock en kortfattad, men tydlig illustration om fenomenet Vikningsdistorsion (som den tekniska termen lyder). Moiré är bara en konsekvens av denna fundamentala begränsning. Hur glest Moirémönster det blir beror på hur stor skillnad det är mellan pitch och upprepat verkligt mönster.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vikning

mvh
Roger

Nej jag menar halva. Samplar man med 1 MHz kan signaler upp till 0,5MHz återskapas. Finns det inget högpassfilter kommer signaler på 0,55MHz och 0.45Mhz bägge återskapas som 0,45MHz.

Ersätt MHz med megapixel för foto.

Edit: Om du har en sensor som är 10pixlar bred. Den högsta frekvens som kan detekteras (i breddled) och återges blir då fem.

ANNONS