Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Tack för siffrorna, men dom snabbaste CF-korten som finns på marknaden just nu är snabbare än dom snabbare SD-korten som finns på marknaden. Det snabbaste CF-kortet på marknaden just nu är sandisks extreme pro och det pumpar 100MB/sek.

Kan du testa att ta 2bilder/sek med RAW och se hur långt du kommer?

/Karl

Det snabbaste CF är Lexar 1000x (150 MB/s):

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1131486

http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-11673-12268

Dessa kort är nästan lika snabba i praktiken som XQD:

http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-11674-12366
 
Men kan SD bli snabbare än CF?

/Karl

Ja. Den nuvarande standarden UHS-1 har 104 MB/s som tak men standarden UHS-2 är redan definierad. Korttillverkarna vill inte trycka ut de nya korten direkt utan ligga i fas med kamerautvecklingen. Det är få kameror idag som verkligen utnyttjar UHS-1, en är Sony A77.

CF-kort kommer inte att kunna komma över 167MB/s.
 
Konstigt att inte dessa kameror rykt på en gång med tanke på efterfrågan. Är själv sugen men är tveksam eftersom det låter för bra för att vara sant. /Pontus

Aha, det går på ca 27-28 kkr med moms o allting pålagt... Inte så aktuellt från Sverige om man inte har riktigt bråttom...
 
De flesta som vill ha en uppföljare till D700 tänder inte direkt till på 36 MP, 4 bps och betydligt högre pris än D700.

Ytterst få fotografer och vid ytterst få tillfällen behöver 36 MP.

Kombinationen 4 bps och 36 MP begränsar betydligt fler fotografer och vid många fler tillfällen än vad 8 bps och 12 MP gör.

Den D800 som det ryktas om ersätter snarast D3x och inte D700 eller D3s. Det lär vara få relativt sett med D700 och ännu färre med D3 och D3s som köper den D800 som det nu skrivs om.

Ytterligare en invändning: Varför skulle Sony låta Nikon få använda deras sensor på 36 MP först? Såvitt jag vet har Sony alltid tidigare lanserat sina kamera först (A900, A700, A580 osv) innan Nikon kunnat komma med sin modell.

Jag tror det blir en killer, rent försäljningsmässigt och kvalitetsmässigt.

Michael - Funderar vidare -
 
Är inte moms medräknat i det annonserade priset på amazon.de?

Jodå, när man kommer fram till kassan. Det var då jag märkte att de initiala €2800 blev drygt €3000 inkl allt (kommer inte ihåg exakt - jag backade ut - men enligt deras konvertering blev SEK priset ca 28000)
 
Jag tror det blir en killer, rent försäljningsmässigt och kvalitetsmässigt.

Michael - Funderar vidare -

+1
Flera likt mig sitter på en bra men lite bedagad kamera som D300 och som har avvaktat en ny kamera som dessutom har väl fungerande filmfunktion. Behöver man inte en högre hastighet finns inget som talar emot D800. Många pixlar allt annat bra, kan inte skada någon, tvärs om. Marginalnyttan är förstås något mindre för en D700 ägare som inte filmar.
 
nu har jag bara testat kameran lite inomhus men det känns som ett rätt bra lyft från D700. Kan lyfta upp skuggpartier ännu mer o det ser bra ut. Croppar man in i bilden så ser nästan 200% ut riktigt bra. Greppet på kameran är skönare mina fingrar får ett klart bättre grepp än på D700 som känns betydligt mer avhugget, kameran känns lättare ungefär som gamla 5D mark 2. Nästa vecka ska jag testa kameran o verkligen jämföra. Nu ska jag inte låta som en Nikon fan boy utan avvaktar tills jag kört kameran i skarpt läge. Är det någon i stockholms trakten som har en 5 D mark 3 o som vill göra ett test så ställer jag upp.
 
Ja. Den nuvarande standarden UHS-1 har 104 MB/s som tak men standarden UHS-2 är redan definierad. Korttillverkarna vill inte trycka ut de nya korten direkt utan ligga i fas med kamerautvecklingen. Det är få kameror idag som verkligen utnyttjar UHS-1, en är Sony A77.

CF-kort kommer inte att kunna komma över 167MB/s.

CF max 167 MB/s.

SD max 312 MB/s.

XQD max 625 MB/s.
 
Jodå, när man kommer fram till kassan. Det var då jag märkte att de initiala €2800 blev drygt €3000 inkl allt (kommer inte ihåg exakt - jag backade ut - men enligt deras konvertering blev SEK priset ca 28000)

Konstigt. På sidan om D800 står det "Alle Preisangaben inkl. MwSt".

Tyskland har iofs 19% moms, medan Sverige har 25%, så det kan hända att tyska Amazon måste lägga på de extra 6 procenten när de säljer till Sverige. I så fall blir priset i svenska kronor 26937 istället för 25644. Vad frakten kostar vet jag inte utan att gå till kassan och då måste jag registrera mig, vilket jag inte har lust med utan att handla.

Och det initiala priset är alltså närmare 2900 EUR. (2899.89 tycker jag snarare ska avrundas till 2900 än 2800 ...).

PS.
Nu har amazon.de 9 stycken i lager. Gillar inte tyskar Nikon. :)
DS.
 
Konstigt. På sidan om D800 står det "Alle Preisangaben inkl. MwSt".

Tyskland har iofs 19% moms, medan Sverige har 25%, så det kan hända att tyska Amazon måste lägga på de extra 6 procenten när de säljer till Sverige. I så fall blir priset i svenska kronor 26937 istället för 25644. Vad frakten kostar vet jag inte utan att gå till kassan och då måste jag registrera mig, vilket jag inte har lust med utan att handla.

Och det initiala priset är alltså närmare 2900 EUR. (2899.89 tycker jag snarare ska avrundas till 2900 än 2800 ...).

PS.
Nu har amazon.de 9 stycken i lager. Gillar inte tyskar Nikon. :)
DS.

Eller så tycker inte Tyskarna om Amazon.

/Karl
 
Som prenumerant på tidningen Foto så kan man ju passa på att få en 50/1.8G på köpet med sin D800 :)
Tur att man står i kö just där så får man ju lite rabatt i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.