Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Har följt forumtråden ett tag.
Man kan ju inte låta bli att ryckas med i den nästan hysteriska pixelhysterin.
Tog hem några bilder från Cyberphoto...D800 och D4, vetenskapligt eller ej?

I teorin stor skillnad...36-16 Mpix, men på Iso 100, jäkligt liten skillnad...sedan minskar skillnaden än mer ju mer man ökar isot...observera att det inte är bruset utan upplösningen jag kikat på.
Konstaterar att det är synd att Nikon även om D800:an säkert är en fantastisk kamera inte gör en ny "D700" som kopia av D4:an. Nåväl får väl vänta å se om D800E är bättre, annars blir det en D4 i inköp.
Glad att jag inte rusat iväg o köpt en D800 direkt i alla fall...

/Magnus

Vad menar du? Bättre än vadå?

Du kan ju alltid vänta en generation med uppgraderingen, för bättre än så här blir det svårt att hitta i småbild. Alltså upplösning bas-iso.

Jag tror du har alldeles för stora förväntningar helt enkelt.

/K

Senast ändrad:
Som jag skrev så tror jag du har för stora förväntningar. Större steg än så här kan man knappast förvänta sig att kamera-industrin tar från en generation till nästa.

Det är väl bra nog ; )

Hade hoppats att skillnaden i upplösning skulle vara större i bild än på pappret (12-16 kontra 36), då det hämmar hastigheten på D800;an. 4 bilder /s är på tok för lite för sportfoto....7-8 hade varit ok som kompromiss....

Som jag skrev så tror jag du har för stora förväntningar. Större steg än så här kan man knappast förvänta sig att kamera-industrin tar från en generation till nästa.

Det är väl bra nog ; )

Hade hoppats att skillnaden i upplösning skulle vara större i bild än på pappret (12-16 kontra 36), då det hämmar hastigheten på D800;an. 4 bilder /s är på tok för lite för sportfoto....7-8 hade varit ok som kompromiss....
Du är inte lättimponerad du inte, du vill ha över 36mp och 7-8bps på det också =) kan nog dröja ett tag.

Hur somnar man här i bromma? Ljudet från alla flyg ger ju mig psykbryt, ingen D800 får man heller denna vecka och kanske inte ens nästa. Scandinavian eller fotokungen"inte säker vilken" har en D800 inne för demo om nån är inresserad av att klämma lite.

Hur somnar man här i bromma? Ljudet från alla flyg ger ju mig psykbryt, ingen D800 får man heller denna vecka och kanske inte ens nästa. Scandinavian eller fotokungen"inte säker vilken" har en D800 inne för demo om nån är inresserad av att klämma lite.

Man vänjer sig vid brummandet, fast du hinner nog inte det innan du åker hem. :-(

Du har ju i alla fall tur med vädret :)

Nej du missförstod mig...hade räckt med 16 MP o bättre hastighet...nu har ju Nikon gjort som Canon o Canon som Nikon...Deras MK3 är hyffsat snabb o ingen ökning i MP...Nikon D800 lika långsam som deras 5100, dock massor av pixlar..

Fast du får nog fler keepers med D800, som ju har betydligt bättre AF.

Du har en poäng , det håller jag med om. Ingen hade reagerat negativt på en 15-25MP D800 med 7bps, näja nästan ingen.

Det mest troliga är nog konstigt nog att det hade blivit precis samma sak som nu, ett jävla gnäll på allt som var fel :)

Igår var jag förbi S.P och klämde lite på deras visningsex av D800. Trevligt !

Har ju bokat ett ex, men ganska sent, så jag lär väl få vänta ett bra tag är jag rädd.

Frågade om dom får kameran som utlovat nu idag ( 22/3 ). Killen blev alldeles röd i fejan !

Jodå, dom får idag ! Gissa hur många ? Jo, 1 exemplar !!!!

Ska man skratta eller gråta ?

Fast du får nog fler keepers med D800, som ju har betydligt bättre AF.

Du har en poäng , det håller jag med om. Ingen hade reagerat negativt på en 15-25MP D800 med 7bps, näja nästan ingen.

Det mest troliga är nog konstigt nog att det hade blivit precis samma sak som nu, ett jävla gnäll på allt som var fel :)

Hur menar du nu? För den målgruppen finns ju D4.....eller?
JB

Ja, men det är ett ganska så stort glapp mellan 55 000 och 25 000.. samtidigt hade som tidigare nämt föredragit färre pixlar i D800:an eller lägre bildbuffert..bara den hade kunnat ta lite fler bidler per sekund.
6-7 klarar man sig hjälpligt med vid sportfoto, men fyra är riktigt lågt.

Ja men gå ned till DX så har du 15mpix samt 6 bps. Dessutom cropfaktorn som kan vara bra i sådana sammanhang. Som jag ser det har man fått 2 kameror i en, och till priset av en halv;-)
JB

Ja, det är inte utan att man undrar lite hur alla Olympiader, VM och liknande fotograferades under hela 1900-talet...

Utvecklingen går frammåt och tror inte att du i dagsläget skulle sälja så många sportbilder med den utrustningen idag. Vill inte prata sönder om detta i denna tråd D800 är ju säkert en fantastisk kamera på många sätt, men tycker det är lite komiskt o lite trist att Canon Nikon sneglat på varandra när det gäller kameramodellen under deras värsting. Detta trista är att Nikon gjort D800:an så långsam, men som sagt man får hosta upp lite mera pengar istället...

Som jag ser det finns det ingenting trist med D800, absolut ingenting bara glädje. För den som tycker att den blev trist så är lösningen enkel, köp någonting annat eller behåll det du har. Sedan är det en förutsättning för all utveckling att det finns konkurrens en tävlan mellan företag att erövra kunder. Tävlingen mellan Nokon, Canon och även Sony skall vi konsumenter bara vara glada åt.
JB

Utvecklingen går frammåt och tror inte att du i dagsläget skulle sälja så många sportbilder med den utrustningen idag. Vill inte prata sönder om detta i denna tråd D800 är ju säkert en fantastisk kamera på många sätt, men tycker det är lite komiskt o lite trist att Canon Nikon sneglat på varandra när det gäller kameramodellen under deras värsting. Detta trista är att Nikon gjort D800:an så långsam, men som sagt man får hosta upp lite mera pengar istället...

Hur många ser du på alla arenor som kör med de mindre husen, alltså storleksmässigt som D700/800 samt 5d Mark2 osv?
Behöver du plåta många bilder/sekund får du anpassa utrustningen efter dina krav, eller hur?
Säljer du många bilder så tjänar du in ett D4 köp i ett nafs.
Som flera andra redan har påpekat, du har DX läget med 6 bilder/s med tillräcklig upplösning.
Du får ju två kameror i en.

Fokusera på vad du kan göra med utrustningen i stället. :)
Jag tycker alltför många fokuserar på vad dessa nya kameror INTE kan, den perfekta kameran finns inte speciellt eftersom det skulle behövas lika många kameramodeller som det finns fotografer.

Det är ett ständigt kompromissande hos tillverkarna, i grund och botten handlar det om att tillverka något som många vill köpa.

Ja, men det är ett ganska så stort glapp mellan 55 000 och 25 000.. samtidigt hade som tidigare nämt föredragit färre pixlar i D800:an eller lägre bildbuffert..bara den hade kunnat ta lite fler bidler per sekund.
6-7 klarar man sig hjälpligt med vid sportfoto, men fyra är riktigt lågt.

Det låter som att du vill ha en Canon EOS 5D Mk III.

Ja men gå ned till DX så har du 15mpix samt 6 bps. Dessutom cropfaktorn som kan vara bra i sådana sammanhang. Som jag ser det har man fått 2 kameror i en, och till priset av en halv;-)

Beskärningsfaktorn är bara en konsekvens av att kameran behöver klara av en högre bildfrekvens men inte kan öka dataflödet. Någon direkt fördel är det knappast. Det går ju lika bra att beskära i efterhand.

Jo men vad jag menade var att du skulle få ut 6 bps vilket efterfrågades av somliga. Sedan är det väl skönt att få bilderna så klara som möjligt redan i kameran. Skulle man sedan maila dem ifrån idrottsplatsen till redaktionen vill det till att dom redan är klara för publicering.
JB

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar