Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Äntligen mer officiell info om Dynax7Digital!
- Trådstartare bjornt
- Start datum
Damocles
Aktiv medlem
Nej, Canon 1D hade en CCD pga av att det var det enda som kundre prestera 8 bilder / sekund för tillfället. 1D mk2 har en vidareutvecklad CMOS med 8 samtida kanaler för utläsning av sensorn. Resten av Canons DSLR/DESR kameror använder deras CMOS teknik, inklusive 1Ds på 11MP.Men har inte Canons dyraste DSLR en CCD?
pirken
Aktiv medlem
Sidan uppdaterad...6,1 megapixel står det där nånstans.
http://konicaminolta.com/products/consumer/digital
_camera/7digital/s04_01.html
http://konicaminolta.com/products/consumer/digital
_camera/7digital/s04_01.html
KGS
Aktiv medlem
"The Dynax 7 Digital/Maxxum 7 Digital uses a 6.1 - megapixel CCD with primary color filter and advanced image processing technology. The result is today's most balanced digital device—in signal characteristics, reliability, cost, and energy efficiency.
The heart of every digital camera is its image-processing LSI, which dictates how light reaching the CCD will form the image. The Dynax 7 Digital/Maxxum 7 Digital uses an image-processing LSI developed by Konica Minolta."
Illa tycker jag... de borde haft fler megapixlar, inte alls för att det måste betyda bättre bilder, men ur marknadsföringssynpunkt. Nu kommer alla att jämföra dem med 300D o D70 o för att slå sej in där måste de vara rejält billigare. Tror jag.
Spikar de ett pris på 20D nivå för huset så kan de packa ihop o åka hem. Tror jag.
Läste att även Pentax skulle komma med nån budgetversion av sin *ist. Bryr sej någon?
The heart of every digital camera is its image-processing LSI, which dictates how light reaching the CCD will form the image. The Dynax 7 Digital/Maxxum 7 Digital uses an image-processing LSI developed by Konica Minolta."
Illa tycker jag... de borde haft fler megapixlar, inte alls för att det måste betyda bättre bilder, men ur marknadsföringssynpunkt. Nu kommer alla att jämföra dem med 300D o D70 o för att slå sej in där måste de vara rejält billigare. Tror jag.
Spikar de ett pris på 20D nivå för huset så kan de packa ihop o åka hem. Tror jag.
Läste att även Pentax skulle komma med nån budgetversion av sin *ist. Bryr sej någon?
larsborg
Aktiv medlem
Presentationen av det tekniska, på engelska, är säkert skrivit av någon datanörd inom marknadsavdelningen, som blev imponerad av all elektronik inne i kamerahuset!
"The Dynax 7 Digital/Maxxum 7 Digital uses a 6.1 - megapixel CCD ......bla, bla, bla, .....
Signalbehandlingen av vad bildsensorn tar, är det viktigaste!
En praktisk test, alltså, ger svar på kamerans förmåga!
De seriösa amatör fotograferna, tittar inte på om det är 6.1 Mp eller 8.0 Mp, resultatet på den färdiga bilden, står inte alltid i relation till antalet miljoner Picko (Troberg?) som bildsensorn har.
Nästa Minolta A3 kommer förmodligen med flera än 8.0 Mp pixlar, men säkert oxå med en större bildsensor.
De nuvarande 8.0 Mp ligger på en yta av,
8,8 x 6,6 mm, där varje pixel är mycket liten, ger lätt brus vid 400 ISO.
400 ISO tycker jag ändå är en standard, som man skall kräva ger en brusfri bild, den känsligheten är ju användbar året runt, ute som inne.
Jag väntar fortfarande på Dynax 5D, med fullstor
(24 x 36mm) bildsensor, lika liten utvändigt som Dynax 5, med en prislapp på tio "lakan".
Atrean kanske då ligger på 5 "lakan".
Vi får se!
"The Dynax 7 Digital/Maxxum 7 Digital uses a 6.1 - megapixel CCD ......bla, bla, bla, .....
Signalbehandlingen av vad bildsensorn tar, är det viktigaste!
En praktisk test, alltså, ger svar på kamerans förmåga!
De seriösa amatör fotograferna, tittar inte på om det är 6.1 Mp eller 8.0 Mp, resultatet på den färdiga bilden, står inte alltid i relation till antalet miljoner Picko (Troberg?) som bildsensorn har.
Nästa Minolta A3 kommer förmodligen med flera än 8.0 Mp pixlar, men säkert oxå med en större bildsensor.
De nuvarande 8.0 Mp ligger på en yta av,
8,8 x 6,6 mm, där varje pixel är mycket liten, ger lätt brus vid 400 ISO.
400 ISO tycker jag ändå är en standard, som man skall kräva ger en brusfri bild, den känsligheten är ju användbar året runt, ute som inne.
Jag väntar fortfarande på Dynax 5D, med fullstor
(24 x 36mm) bildsensor, lika liten utvändigt som Dynax 5, med en prislapp på tio "lakan".
Atrean kanske då ligger på 5 "lakan".
Vi får se!
afropavo
Aktiv medlem
Det är helt sant att antalet pixlar är, i det närmaste ointressant. Så länge det är mellan 6-8MP. Det räcker gott till de flesta användningsområdena. Större utskrifter än A2-format kräver ju ganska avancerade utskrifts möjligheter.
Något som vore väldigt intressant vore däremot att få veta vilket minneskort som kommer att användas eller hur batteriförsörjningen kommer att lösas.
Nikon har ju tillexempel en trevlig lösning med en adapter för "vanliga" batterier. Bra om man är i bushen en längre tid utan uppladdnings möjligheter.
Sen är ju de stora frågorna NÄR och PRIS??
Något som vore väldigt intressant vore däremot att få veta vilket minneskort som kommer att användas eller hur batteriförsörjningen kommer att lösas.
Nikon har ju tillexempel en trevlig lösning med en adapter för "vanliga" batterier. Bra om man är i bushen en längre tid utan uppladdnings möjligheter.
Sen är ju de stora frågorna NÄR och PRIS??
sagan
Avslutat medlemskap
Den syns klar skillnad redan vid utskrifter på 20x30 cm...om skillnaden är intressant eller inte får var och en avgöra.afropavo skrev:
Det är helt sant att antalet pixlar är, i det närmaste ointressant. Så länge det är mellan 6-8MP.
Kolla FOTOs test i nr 9, 2004 sidan 43.
kim_1138
Medlem
hansen2
Aktiv medlem
Jag tycker Minolta borde ägna sig åt att leverera kameror istället för uppdelad information och broschyrer - det är ju det som räknas
Canon behöver konkurrenter att oroa sig över. Just nu heter denne Nikon, de andra är tyvärr akterseglade. Jag hoppas på fler starka tillverkare då det ger bättre och billigare kameror för oss. Men just nu är knappast någon på Canon särskilt oroade av Minoltas och Pentax agerande.
/Johan
Canon behöver konkurrenter att oroa sig över. Just nu heter denne Nikon, de andra är tyvärr akterseglade. Jag hoppas på fler starka tillverkare då det ger bättre och billigare kameror för oss. Men just nu är knappast någon på Canon särskilt oroade av Minoltas och Pentax agerande.
/Johan
KGS
Aktiv medlem
Minolta har kört Microsofts gamla trick, att meddela att nåt mycket bra är på väg. Nåt som är värt att vänta på. Säkert har det fått några innehavare av Minoltaoptik att senarelägga/avstå märkesbyte. De hade bara en lerfigur i april, men kunde inte bara sitta o se på när D70 dök upp.
Sen får jag innerligt hoppas att Konica-Minolta levererar nåt som är mer värt än det som brukar poppa ut från MS...
Sen får jag innerligt hoppas att Konica-Minolta levererar nåt som är mer värt än det som brukar poppa ut från MS...
Enfotograf
Aktiv medlem
Äntligen har de släpt priser på kameran
Klippt ur Minoltas hemsida:
Dynax 7D inkl AF28-100mm f/4-5,6 (D) ca 15 400 kr inkl moms
Dynax 7D inkl AF17-35mm f/2,8-4 (D) ca 20 000 kr inkl moms
Dynax 7D inkl AF28-75mm f/2,8 (D) ca 20 000 kr inkl moms
Mer info: http://www.konicaminolta.se/releases/release.asp?id=1365
Håkan
Klippt ur Minoltas hemsida:
Dynax 7D inkl AF28-100mm f/4-5,6 (D) ca 15 400 kr inkl moms
Dynax 7D inkl AF17-35mm f/2,8-4 (D) ca 20 000 kr inkl moms
Dynax 7D inkl AF28-75mm f/2,8 (D) ca 20 000 kr inkl moms
Mer info: http://www.konicaminolta.se/releases/release.asp?id=1365
Håkan
hansen2
Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Jo, MS har varit duktiga på att döda konkurrenter o så har det gått som det gått. Tänk vilka fina datorer/operativ vi kunnat ha idag annars... hoppas inte kamerautvecklingen går lika illa.
Kunde inte hålla med dig mer!
Hmmm... det ser ut som 20D priser, eller hur?
Japp, Minolta missade även priståget - otroligt!
/Johan
KGS
Aktiv medlem
Nåja, det där är officiella listpriser, man kan väl tänka sej att slutpriset hamnar åtminstone en tusenlapp under o då ligger man något lite under 20D, men det känns som att Canons varumärke är starkare än så. Även om D7D är mycket bättre.
De skulle ha krängt denna förstfödda DSLR utan någon vinstmarginal alls, eller t o m med en liten förlust, för att "köpa" marknadsandelar. De kanske skulle ta igen det på systemblixtar och optik... o ligga mycket bättre till när nästa version kommer.
Nån som vet när nästa kommer? )
De skulle ha krängt denna förstfödda DSLR utan någon vinstmarginal alls, eller t o m med en liten förlust, för att "köpa" marknadsandelar. De kanske skulle ta igen det på systemblixtar och optik... o ligga mycket bättre till när nästa version kommer.
Nån som vet när nästa kommer? )
hansen2
Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Nåja, det där är officiella listpriser, man kan väl tänka sej att slutpriset hamnar åtminstone en tusenlapp under o då ligger man något lite under 20D, men det känns som att Canons varumärke är starkare än så. Även om D7D är mycket bättre.
Ehum, var då?
Frågan är om D7D kommer jämföras med 20D. Canons 300D, 10D och Nikons D100 ligger väl närmare till hands?
Jag känner till att du är en inbiten Minoltadiggare men jag skulle bli *mycket* förvånad om den ger ett bättre bildresultat än 10D och 300D.
/Johan
KGS
Aktiv medlem
Nä, jag e ju inte det, inbiten Minoltadiggare alltså, jag har haft betydligt fler kameror av andra märken genom tiderna. Det är bara de två senaste åren jag kört Minolta o de åren har råkat sammanfalla med min tid på fotosidan... (och kanske med Minoltas bästa år också, Dimage 7 var verkligen banbrytande o står sej ännu efter flera år, Z3 är ohotad i sin "klass" och lilla X-serien var bara så minst o kompaktast när den lanserades)
Jag gillar konkurrens. Jag tycker att de digitala kamerahus som säljs idag både är för dyra o för outvecklade, därför hoppades jag att KM skulle kunna ordna ett prisgenombrott.
Det borde räcka med AS o samma pris, men jag tror inte folket fattar det. Tyvärr.
Vad gäller kamerahus tror jag ingen kan se skillnad på bilder tagna med 1DS, 10D, D70 eller D7D, det beror nog mer på vad som sitter framför huset, men mest på den som står bakom...
Jag gillar konkurrens. Jag tycker att de digitala kamerahus som säljs idag både är för dyra o för outvecklade, därför hoppades jag att KM skulle kunna ordna ett prisgenombrott.
Det borde räcka med AS o samma pris, men jag tror inte folket fattar det. Tyvärr.
Vad gäller kamerahus tror jag ingen kan se skillnad på bilder tagna med 1DS, 10D, D70 eller D7D, det beror nog mer på vad som sitter framför huset, men mest på den som står bakom...
Senast ändrad: