Annons

Äntligen mer officiell info om Dynax7Digital!

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför såga Minoltas Dynax 7D, på grund av för högt pris?
Jämför vad Minolta Dynax 5 kostade (hus + zoomobj) vid lanseringen, hela 4 500 sv.kr, nu tre år senare ligger motsvarande på 2 300 sv.kr!
Alltså, vi kommer att få se en rejäl sänkning, efter bara ett halv år, på Dynax 7D!
Canon och Nikon freak är trogna sitt märke, knappast några kommande köpare!
Asahi Pentax ist Ds kommer snart ut på arenan, till ett mycket lågt pris för huset, troligt pris 7 500 sv.kr!
Det blir "ribban"" för alla kameratillverkare att tävla om, vi kommer att få en mängd nya bas D-SLR, med en ännu lägre prisnivå, utan tvekan!
Jag väntar på Dynax 5D, med fullstor bildsensor (24x36mm), bas kamera, inga gimmiks, liten och behändig, pris i intervallet 6 000-10 000 sv.kr för hus och objektiv!
Det säljs förhållandevis lite D-SLR, jämfört med kompakta digitalerna eller semipro-digitalerna, så för att de inte "invigda" skall förstå fördelarna med en D-SLR, måste priset sänkas rejält, yttermåtten bli mindre än dagens D-SLR!
En bas D-SLR har alla möjligheter att bli en storsäljare!
 
Jag tror inte att man på något sätt är dum när det gäller prissättningen.

Var och en bestämmer själva hur sugna man är på att köpa kameran.

KM är medvetna om att det finns männiksor som gott och väntat halva sitt vuxan liv på att denna kamera skall komma. Dessa kommer att köpa den till i stort sett vilket pris som helst. Andra väntar...
Alla vet att priset kommer att sky-diva det förswta halvåret. Även KM. Varför ska de då inte ta tillvara på möjligheten att minimera förlusen, om marknaden betalar för det varför lägga sig på ett onödigt lågt pris? Tänk själv hur du resonerar när du säljer en pryl på torget.
Den som har is i magen kommer att få den billigare.

Tycker att priset ligger hyfsat rätt i förhållande till vad man får. Dessutom ligger priset förhållandevis lägre än vad konkurenterna la sin flagskepp på. Betydligt lägre. Dessutom med en 28-100 glugg!

Nu gäller det bara att hitta vart i världen man kan få den billigast... :)
 
Bra testbilder på sidan iaf, vilket inte är oväntat då det är promobilder, men vad mer ska man begära liksom? Såfort jag får råd ska jag ha mig en iaf, eller hoppas på en 5D :)
 
afropavo skrev:
Varför ska de då inte ta tillvara på möjligheten att minimera förlusen

Ingen DSLR tillverkare förlorar några pengar på sina hus, de är säkert riktiga kassakossor, kan inte kosta många spänn att tillverka jämfört med vad de tar ut.

Vad det handlar om här är att vara taktisk när man ligger efter. Då kan man antingen ge marknaden nåt som är lite bättre (som D7D) till ett bättre pris, eller nåt som är mycket bättre till samma pris. Sen, när man lurat in kunder i sin fålla så kan man mjölka dem.

Men givetvis är en D7D det naturliga valet för alla som börjar från scratch idag, för att inte tala om dem som sitter på en påse Minoltaglas...
 
är det någon som har en bra gissning på vad enbart huset kommer att kosta?
gluggar har jag redan så jag klarar mig...ett tag i alla fall;)!

//micke
 
mr.b skrev:
Håller med, kryper inte priset ner så kommer många Minoltaägare som väntat ut denna kamera att i frustration/besvikelse byta märke - till Canon eller Nikon. Minolta kommer därmed att tappa ännu mer, om det går. Trögare företag än Minolta - typ 2 år efter alla andra - får man leta länge, läänge efter.

Jaaja, det är i alla fall trevligt att utbudet på DSLR-marknaden ökar...

(Alltså: 11 papp vid årsskiftet eller så kan Minolta suga hästk-k)

Det tror inte jag. Denna modell är knappast gjord för att locka förstagångsköpare eller de som sitter på t ex en dynax4:a och ett par konsumentgluggar utan för att stilla den frustration som redan finns bland de minoltaägare som idag sitter på stora system.

Förlusten i att byta system överstiger vida den förlusten av att huset kanske är lite högt prissatt. Kort och gott så kanske "förlusten av ett för högt kamerapris är 3-5k medans förlusten av att byta gluggar och blixtar till ett annat system blir uppåt en 10ggr dyrare ganska lätt om man räknar med att få köpa nytt.

Priset kommer naturligtvis att sjunka men jag tror det dröjer innan den går under 10k.

Angående fullsensorkameror lär det dröja innan de kommer ner i pris. Det har med tillverkningsprocessen att göra som gör att en dubbelt så stor censor inte blir dubbelt så dyr utan kanske uppåt 10ggr, har ingen kolla på siffrorna exakt. Eftersom kameratillverkarna inte har egna fabriker för produktion så lär det dröja innan infrastrukturen i fabrikerna ändras.

Mvh
Maverick
 
Kan inte KonicaMinolta göra objektiv längre??? Både nya 17-35 och 28-75 är ju Tamronobjektiv fast med annat namn och viss marginell annan yttre design.
 
Hur blir det med andra tillverkares objektiv t.ex Tamron, Sigma etc. kommer dom funka med AS eller måste man chippa om dom för att det ska funka.

Jag har ett lite ålderstiget objektiv, tokina 400mm tror ni att man kan uppgradera det så att det kommer funka med AS???
 
pirken skrev:
Jag har ett lite ålderstiget objektiv, tokina 400mm tror ni att man kan uppgradera det så att det kommer funka med AS???

Passar det så bör väl AS inte vara nåt problem, den funktionen sitter i kamerahuset o reagerar på kamerahusets rörelser...

Alla får AS :)
 
Såg just att David har klämt på kameran.
Häftigt att menyn vrider sig så att man alltid ser den rakt.
Bra också att K-Ms nya dimage master följer med i paketet.

Såg också att snubben från K-M rekomenderade ett mer vettigt pris för kamera+objektiv ca 15000:-
 
Vad kan dimage master?
Jag har tröttnat på Dimage Viewer o använder numera bara PS CS för både jpg o rawfiler...
 
Tack, jag ska läsa imorgon, hade hoppats på en kortversion, typ "fixar alla tänkbara fel o gör alla bilder helt underbara blixtsnabbt" *s*
 
*suck* det där är det enda jag e avis på, riktigt avis, när det gäller DSLR-kameror. Lågt brus även på höga ISO...
 
Du är svårflörtad KG, men du blev väl lite sugen på en 7D nu iallafall :)
Frågan är om resultatet kan bli ännu bättre på den kameran som kommer ut i handeln, antar att detta inte är en slutgiltig version av mjukvaran.
Där bilderna publicerades först försvann dom ganska snabbt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.