Annons

Ännu en fullformat från Nikon.. D600 [spekulationer]

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liten fråga bara, ska köpa ny kamera. Hade hoppats på en uppföljare på D300s, men det verkar ju riktigt osäkert. Kanske får bli en D600 istället.

Dock undrar jag hur det blir med tele:n, har jag uppfattat det rätt så kommer man inte lika nära med en fx kamera. Tex vilken brännvidd får ett 70-300 på en FX om man jämför det sitter på en DX.

Det skulle förvåna mig om det inte kommer en efterföljare till D300. Förmodligen har DX-sensorerna inte tagit steget in i nästa generation än, vilket förmodligen Nikon väntar på. D800 verkar ju mer eller mindre vara att DX-sensorenas teknik har kommit i FX-format.

Sedan så kanske Sony inte är så villiga att dela med sig på DX-fronten just nu då deras NEXar verkar sälja ganska bra, vilket kan göra att det dröjer lite innan Nikon hittar en annan riktigt bra sensor.
Risken finns också att Sonys sensoravdelning får skyffla pengar till resten av koncernen nu och därmed inte kan utveckla i samma takt längre.

/Karl
 
Sedan så kanske Sony inte är så villiga att dela med sig på DX-fronten just nu då deras NEXar verkar sälja ganska bra, vilket kan göra att det dröjer lite innan Nikon hittar en annan riktigt bra sensor.
Risken finns också att Sonys sensoravdelning får skyffla pengar till resten av koncernen nu och därmed inte kan utveckla i samma takt längre.

/Karl

Nex-5N har ju samma sensor som redan sitter i Nikon D5100 och D7000 och en drös med andra kameror från Sony och Pentax.

Sonys senaste 24 megapixel APS-C som sitter i Sony A65 och A77 kommer ju nu i Nikon D3200, vilket jag iofs tycker känns märkligt att den introduceras i en instegskamera, men den kan ju komma i fler Nikon-modeller.

Om Nikon beställer en ny sensor från Sony så är det klart att de utvecklar en i samarbete med Nikon. Om man nu måste "skaffa pengar" så verkar det vara en dålig strategi att tacka nej till affärer och stoppa utveckling och tillverkning. Sony är nog i högsta grad villiga att dela med sig.

Eftersom Nikon säljer avsevärt fler kameror än sony så är Nikon en viktigare kund till Sonys sensor-avdelning än sonys kameradivision, bl.a. därför som Nikon fått exklusivrätt till 36 megapixel FF-sensorn under en period åtm.

Det finns ju fler sensortillverkare, Aptina t.ex. Sony och Nikon har ett nära och bra samarbete, så det skulle nog inte vara så listigt att sitta på för höga hästar och riskera att Sony tappar en trogen och viktig kund.

Jag tror Sony kommer att resa sig från förlusterna och komma igen. Det som diskuteras i andra trådar att det en konkurs skulle vara förestående tror jag inte alls på. På kamersidan ses nog Canon som huvudkonkurrenten och Sony har nog inget emot att förse Nikon med sensorer.


/Mats
 
Eftersom Nikon säljer avsevärt fler kameror än sony så är Nikon en viktigare kund till Sonys sensor-avdelning än sonys kameradivision, bl.a. därför som Nikon fått exklusivrätt till 36 megapixel FF-sensorn under en period åtm.

Folk påstår detta om ensamrätt lite här och där, men jag har ännu inte lyckats hitta något som verifierar att det faktiskt är så.

Finns det något som verifierar det, eller är det bara ett rykte?
 
Oavsett vilket är det mesta bara gissningar...
Vi vet inte om Sony ens planerat en FF-kamera. Mycket pekade mot det, men starkt vikande stor-kamera-försäljning pekar åt något helt annat. Sony's NEX-sortiment däremot går fortfarande starkt, och ökar mycket mer i försäljningsantal än t.e.x Nikons och Canons försäljning av stora kameror.

En D600 kanske inte alls är osannolik, om man ser Nikon planering som:
1) sportkameror D3s D4, dyrast, låg upplösning eftersom de nästan alltid körs på ISO3200+ ändå...
2) högupplösning, studio, D800. "ganska dyr" - 25k är ju ändå en del pengar för de flesta
3) billig FX, mellanupplösning, lite mindre finesser

4) Uppdaterad D300, sportkamera, dyraste DX.
5) D7000 mellansegment
6) D3xxx och 5xxx som billiga DX DSLR

7) 1-serien

8) kompakter

Detta är en ganska komplett uppställning - som kanske inte passar allas personliga önskemål, men det kan ju Nikon strunta i. De ska täcka in sina planerade säljandelar, och de vet MYCKET mer exakt än vi vad som säljer och inte. Vi kan bara gissa på strategier...

"1"-serien ska enligt uppgift vara den snabbast insålda spegel-lösa produkten i historien, den har redan sålt mer än både Panasonics, Sonys och Olys storsäljare under de inledande kvartalen av modellens existens. J1 och V1 har en mycket större ekonomisk påverkan på Nikon än en eventuell D600, sen kan vi "tycka" vad vi vill.
 
PS-
Enligt årsrapporten har Nikon nu för första gången tagit över plats nr 1 som leverantör av antal sålda kamera-enheter i Europa. Jag har inte sett övriga världsdelars slutsiffror än.
DS
 
Detta blir min nästa kamera, förutsatt att den klarar underexponering lika bra som min D5000 och inte har den kraftiga bandningen i skuggorna som min D3. Sen får den gärna ljus-mäta med AIS-objektiv också, men det är inte lika viktigt. Jo, just det, sökaren får gärna vara i nivå med den i D90 också.. Det är acceptabelt för manuell fokusering :)
 
"1"-serien ska enligt uppgift vara den snabbast insålda spegel-lösa produkten i historien, den har redan sålt mer än både Panasonics, Sonys och Olys storsäljare under de inledande kvartalen av modellens existens. J1 och V1 har en mycket större ekonomisk påverkan på Nikon än en eventuell D600, sen kan vi "tycka" vad vi vill.

Det var intressant. Är det en öppen källa som hävdar detta?

Jag kan inte låta bli att återigen konstatera att jag är helt hopplös på att bedöma marknadspotential för kameramodeller. Jag trodde att 1-serien skulle bli en totalflopp.
 
Om den har inbyggd af motor så kommer den sälja något så fruktansvärt mycket.. Skitmånga amatörer kommer köpa den och fota Jpegs på 24 mp för att ladda upp på Facebook, varenda entusiast som inte köpt D800 och minst varannat proffs kommer köpa den antingen som förstakamera eller backupkamera. Om D800 gjorde säljsuccé så kommer denna sälja ännu mer. Den första folkliga FF:kameran.
 
Det var intressant. Är det en öppen källa som hävdar detta?

Jag kan inte låta bli att återigen konstatera att jag är helt hopplös på att bedöma marknadspotential för kameramodeller. Jag trodde att 1-serien skulle bli en totalflopp.

Hm.. det roliga är att 1-serien måste ju vara en flopp. Kolla antalet grupper på Flickr tex, antalet bilder på 500px eller antal ägare på fotosidan, kolla mängden inlägg i Nikon 1 system-forumet på Dpreview.. Finns inget någonstans som tyder på att den säljer bra, men jag antar att det är Asien som bryter trenden eller nåt..
 
Hm.. det roliga är att 1-serien måste ju vara en flopp. Kolla antalet grupper på Flickr tex, antalet bilder på 500px eller antal ägare på fotosidan, kolla mängden inlägg i Nikon 1 system-forumet på Dpreview.. Finns inget någonstans som tyder på att den säljer bra, men jag antar att det är Asien som bryter trenden eller nåt..

Det är vanskligt att bedöma försäljning utifrån vad olika former av entusiaster gör. En extrem nivå av entusiaster är ju människor som sitter mitt på en solig och varm söndag eftermiddag och skriver foruminägg :)

Men även de som gör sig besväret att publicera bilder på Flickr och liknande kan sägas vara en mild nivå av entusiaster.

De verkligt stora försäljningsvolymerna handlar ofta om kameror vars bilder inte alls blir publicerade i relation till hur många de är.

Kolla hur många grupper på Flickr eller antal bilder på 500px som är tagna med Nikon D3100 respektive Nikon Coolpix S3100 ... Det var Europas mest sålda systemkamera respektive Europas mest sålda kompaktkamera 2011 (Det var tydligen något lockande med siffran "3100" :)
 
Fast å andra sidan, hur många proffs använder gamla AF-objektiv nuförtiden? De borde väl ha såpass omsättning på grejerna att de blivit utbytta till AF-S snart och då kunde de snarare fimpa motorerna i pro-modellerna och behålla dem i modellerna som de som inte sliter ut objektiv så lätt väljer ;-)

Du har fortfarande Nikkor DC 135 och 105 mm f/2 som inte har några AF-S-motsvarigheter ännu. Tror det vore ett stort misstag av Nikon att inte sätta på en AF-motor på ett nytt FF-hus. Det skulle nog hindra många att köpa ett, som vill använda sina nuvarande objektiv åtminstone till att börja med.
 
Du har fortfarande Nikkor DC 135 och 105 mm f/2 som inte har några AF-S-motsvarigheter ännu. Tror det vore ett stort misstag av Nikon att inte sätta på en AF-motor på ett nytt FF-hus. Det skulle nog hindra många att köpa ett, som vill använda sina nuvarande objektiv åtminstone till att börja med.

Jag tror iofs att det vore mer värt för Nikon att skapa en instegskamera för fullformatet. Idag sitter det säkert en hel del folk på enbart AF-S-objektiv (t.ex. alla de som har kört med d3000, d5000 m.m.) som inte alls har någon större nytta av att betala extra för bakåtkompabilitet.
 
Jag tror iofs att det vore mer värt för Nikon att skapa en instegskamera för fullformatet. Idag sitter det säkert en hel del folk på enbart AF-S-objektiv (t.ex. alla de som har kört med d3000, d5000 m.m.) som inte alls har någon större nytta av att betala extra för bakåtkompabilitet.

säkert riktigt, men frågan är vad det kostar att sätta dit en AF-motor. Har för mig att jag sett en siffra på 15 dollar. Vad betyder det i slutändan för priset? Kanske 250 kr inkl. moms? Det är förstås pengar, men det måste ställas emot den begränsning av målgrupp som en avsaknad av AF-motor gör. Och det är inte så mycket om kameran kostar ca 15 000 inkl. moms.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.