Annons

Ännu en fullformat från Nikon.. D600 [spekulationer]

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kan inte se att det skulle finas något direkt behov av en FF variant av D3200, men jag kan kan tänka mig ett jättebehov av en FF av en D90

Objektivparken är ju den dyraste biten och det är särsilt vi amatörer som gärna sparar på begagnadmarknaden, vore dumt att inte ge den möjligheten för oss att använda de gamla 85/1,8, 180/2,8, 80-200/2,8, 300/4 etc

Vad är det senaste prisryktet föresten?
 
Objektivparken är ju den dyraste biten och det är särsilt vi amatörer som gärna sparar på begagnadmarknaden, vore dumt att inte ge den möjligheten för oss att använda de gamla 85/1,8, 180/2,8, 80-200/2,8, 300/4 etc

Vad är det senaste prisryktet föresten?

Samtidigt är kanske inte det i Nikons intresse? Nikon vill att vi ska köpa objektiv, och inte sitta och kuckilura på alla tiders objektiv. Och om man tittar på hur snittkonsumenten ser ut, så misstänker jag att de inte köper högvis med begagnade gamla objektiv. Det känns snarare som en entusiastsyssla. De flesta köper säkert kameran med kitobjektiv, och kompletterar efter ett tag med tele och kanske makro eller vidvinkel. Även när det gäller kameror i de mellandyra skikten.
Bakåtkompabilitet brukar alltid vara ett försäljningsargument, men i verkligheten är det ganska få som utnyttjar det.
 
Samtidigt är kanske inte det i Nikons intresse? Nikon vill att vi ska köpa objektiv, och inte sitta och kuckilura på alla tiders objektiv. Och om man tittar på hur snittkonsumenten ser ut, så misstänker jag att de inte köper högvis med begagnade gamla objektiv. Det känns snarare som en entusiastsyssla. De flesta köper säkert kameran med kitobjektiv, och kompletterar efter ett tag med tele och kanske makro eller vidvinkel. Även när det gäller kameror i de mellandyra skikten.
Bakåtkompabilitet brukar alltid vara ett försäljningsargument, men i verkligheten är det ganska få som utnyttjar det.
OK, får jag en WiFi länk i kameran så kan jag kanske ofra motorn, fast mitt gamla 300/4 blir ju lite ledsen
 
OK, får jag en WiFi länk i kameran så kan jag kanske ofra motorn, fast mitt gamla 300/4 blir ju lite ledsen

Nikon har i alla fall patenterat en VR 100-300 f4-konstruktion, förhoppningsvis är det något som kommer snart. Långt ifrån alla patent Nikon skaffar verkar bli förverkligade.

/Karl
 
Kan inte se att det skulle finas något direkt behov av en FF variant av D3200, men jag kan kan tänka mig ett jättebehov av en FF av en D90
Det tycker jag verkar vara en högst rimlig tanke. Vem skulle köpa en ren instegsmodell med FF? Det måste ju vara ännu mer begränsat antal. Entusiaster däremot ligger nog ofta på en D90 eller D300.
 
Det tycker jag verkar vara en högst rimlig tanke. Vem skulle köpa en ren instegsmodell med FF? Det måste ju vara ännu mer begränsat antal. Entusiaster däremot ligger nog ofta på en D90 eller D300.

Jag skulle lätt göra det, för det skulle innebära att den är ganska liten. Det enda jag behöver när jag fotograferar är en stor o fin sensor, en punkts AF och ljusmätning. Mindre mumbo jumbo åt folket!
 
säkert riktigt, men frågan är vad det kostar att sätta dit en AF-motor. Har för mig att jag sett en siffra på 15 dollar. Vad betyder det i slutändan för priset? Kanske 250 kr inkl. moms? Det är förstås pengar, men det måste ställas emot den begränsning av målgrupp som en avsaknad av AF-motor gör. Och det är inte så mycket om kameran kostar ca 15 000 inkl. moms.

Man kanske måste vända lite på det.

Om de skippar AF-motorn och säljer kameran för 15 000 kr kanske en hel del tänker så att om de köper den istället för D800 så har de 8 000 kr att uppdatera sina objektiv till AF-S för. Det tjänar Nikon på och det skulle förvåna mig om inte de flesta får bättre bildkvalité med 16 mp och bättre optik än med en D800 och äldre optik.

Sedan tror jag också att en del av orsaken till att ta bort motorn snarare är vikt och storlek än pris.

Fast nu verkar det ju ändå som att den får motor. Det kanske var någon testare som fått en prototyp utan motor eller något.
 
Jag skulle lätt göra det, för det skulle innebära att den är ganska liten. Det enda jag behöver när jag fotograferar är en stor o fin sensor, en punkts AF och ljusmätning. Mindre mumbo jumbo åt folket!

Jo, den tanken är ju god, men nu har man ju nyss släppt en instegskamera med 24 MP och det känns lite tjockt i det segmentet med en annan instegsmodell med 24 MP fast FF.

Personligen använder jag sällan något annat än enpunkts AF på min D90, men det där är ju beroende av vad man fotar för något och jag gissar att när man väl har tekniken klar så kostar det mycket lite att implementera den i nya modeller. Däremot gör väl frånvaron av sådant man väntar sig, att målgruppen minskas för varje sak man tar bort.

Tittar man på D3200 så förefaller den ju vara ett byte snett uppåt för en D90-ägare: dubbla upplösningen och lika bra autofokussystem (11 punkter och de fyra AF-lägena). Det man får offra är väl frånvaron av extern trådlös blixtstyrning, vertikalgrepp, AF-motor, grövre ADL och att fler funktioner finns i menyer än i på knappar. Men som du ser spar man inte in på AF-lägena, förmodligen av anledningen ovan.

Däremot kan jag tänka mig att en instegs-FF kommer om något år, speciellt om Nikon tänker sig att fasa ut DX. Dock gillar väl många fågelfotografer DX på grund av brännviddsförlängningen, men om man nu har FF-sensorer på 35 MP och däröver så behövs det ju bara möjligheten att välja DX-utsnittet så klarar man sig fint ändå och kameran blir mångsidig.
 
Hm.. det roliga är att 1-serien måste ju vara en flopp. Kolla antalet grupper på Flickr tex, antalet bilder på 500px eller antal ägare på fotosidan, kolla mängden inlägg i Nikon 1 system-forumet på Dpreview.. Finns inget någonstans som tyder på att den säljer bra, men jag antar att det är Asien som bryter trenden eller nåt..

Bara för att en kamera säljer som smör betyder ju inte det att folk använder den till att fotografera med. ;-)
 
Jag tror iofs att det vore mer värt för Nikon att skapa en instegskamera för fullformatet. Idag sitter det säkert en hel del folk på enbart AF-S-objektiv (t.ex. alla de som har kört med d3000, d5000 m.m.) som inte alls har någon större nytta av att betala extra för bakåtkompabilitet.

De som har sådana kameror har rimligen också DX-objektiv, så de måste ändå köpa nya objektiv.
 
De som har sådana kameror har rimligen också DX-objektiv, så de måste ändå köpa nya objektiv.
Det är där Nikon gjorde helt rätt -- till skillnad från t.ex. Canon -- då det är fullt OK att köra DX även på FX-kamerorna, som kortare övergångslösning. ~11MP i DX-crop, från en 24MP FX-sensor, kan väl de flesta leva med, under tiden de skaffar sig / byter till FX-optik? Förmodligen är det ju ungefär lika många MP som de hade på DX-kameran de byter ifrån...
 
Det är antagligen en fördel, men knappast någon som köper en FX-kamera kommer att låta bli att skaffa FX-objektiv.

Min poäng är att Nikon antagligen får sälja lika många FX-objektiv oavsett om de sätter en fokusmotor i D600 eller inte. Den enda skälet att inte bygga in den bakåtkompatibiliteten är att det kanske blir lite billigare.
 
Såg att flera handlare börjat "dumpa" ner priset på kvarvarande D700or så jag tror inte det dröjer så länge till innan D600 är här, D700 lär väl bli rätt "kall" på marknaden när D600 anländer......... Tror att D600 kommer att bli en supersäljare!
 
Såg att flera handlare börjat "dumpa" ner priset på kvarvarande D700or så jag tror inte det dröjer så länge till innan D600 är här, D700 lär väl bli rätt "kall" på marknaden när D600 anländer......... Tror att D600 kommer att bli en supersäljare!

Det skulle förvåna mig om D600 har alla features som D700 har.

/Karl
 
Vad är det för features du behöver mer än iso, bländare, slutartid och Raw-format?
Ja, man kan väl anta att en D600 har detta + video åtminstone. En brist hos D700 är att den varken har video eller ens ljudinspelning. Det har avhållit mig från att skaffa den. När jag är ute och fotar växter vill jag gärna kunna läsa in vad det är för växt jag plåtar, om jag har möjlighet.

ADL är väl också en feature som numera finns på Nikons kameror i alla prislägen. Fast den saknas väl på D700?
 
Vad är det för features du behöver mer än iso, bländare, slutartid och Raw-format?

Styrning av externa blixtar med den inbygda.
AI-objektiv-funktionalitet.
Intervallfotografering.
Fullstor sökare.

Nu vet jag ju inte vad som kommer i D600, men det skulle kunna vara funktioner som inte finns.

/Karl

PS. ADL = Active D-Lightning som finns i D700.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.