Mats du är kung
ditt inlägg gav mig ett gott skratt
jag älskar bildkvalitén i 5D3, bilderna blir knivskarpa med en häftig karaktär beroende på hur man behandlar dom så klart
och varför skulle det vara tryggt att ha samma kameramärke som redaktionen eller andra skickliga fotografer? Vad har det med nåt att göra? Skärp dig
och visst är sonysensorn bättre, precis som att 5kr är mer än 4kr. Att 5D har bättre autofokus,bättre filmläge,betydligt bättre grepp, klarar mycket högre iso, är snabbare, vitbalansen klart bättre, och ger fantastiskt fina filer betyder väl också nåt? ;-) om man tänker efter lite bara så vinner D800:an när man ska lyfta svarta skuggor bara. Så att "Nikon skulle vara en bättre kamera än Canon" är väl ganska mycket tvärtom om man tittar man kameran i helhet och inte bara på hur duktig sensorn är på att lyfta skuggor på låga ison
dom mest patetiska tester jag har sett på nätet är just att man tar en bild på ett motiv där man gärna står ett par hundra meter ifrån, sen tar man det svartaste i motivet och lyfter skuggorna med fill light 100 och klipper ut bara det som i yta motsvarar en tennisboll, klipper ut det och sen visar upp det i en 200% förstoring. Och alla i nikonlägret blir skitglada och firar med att det ser så bra ut. Men hallå, vem gör så med en klar bild!?
jag är inte så lättlurad seddö. Det är som att alla 5D3 ägare skulle hålla på lägga ut videos hela tiden när kamerorna jämnförs i filmning vid iso 3000+ där D800 ser ursäkta språket ut som rent skit. Eller att man tar bilder med båda kamerorna och kollar vitbalansen i svåra miljöer där D800 är så grön i tonen så att man tror att man har hulken i bild hela tiden
tar dxo upp sånt? Nej dom får betalt för att titta på sensorer bara och ge ett extra gott betyg till Nikon
väldigt konstigt att i vs testerna så har testaren valt 5D3 i slutet, tycker inte du att det är konstigt om nu nikonkameran skulle vara bättre? Och en annan intressant sak, många om inte alla i sonylägret ställer sig på Nikons sida för att dom köper sensorer av Sony. Hur skulle det bli om nikon slutar köpa sensorer av Sony och bara börjar arbeta med t.e.x aptina, och Canon börjar köpa sensorer av Sony istället, blir det Canon som gäller då? ;-) jaja ditt inlägg var grymt kungligt i alla fall. Puss på dig.