Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en fullformat från Nikon.. D600 [spekulationer]

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Styrning av externa blixtar med den inbygda.
AI-objektiv-funktionalitet.
Intervallfotografering.
Fullstor sökare.

Nu vet jag ju inte vad som kommer i D600, men det skulle kunna vara funktioner som inte finns.

/Karl

PS. ADL = Active D-Lightning som finns i D700.

Tack var det så enkelt

Jag skulle inte kunna tänka mig en kamera som inte har två inmatningsrattar, vill kunna styra slutare och tid samtidigt!

Styrning av externa blixtar med den inbygda.
Det finns väl på Nikons mellanmodeller för DX så det kan vi nog räkna med på D600.

AI-objektiv-funktionalitet.
Där har vi en finess som är mer osäker. Jag kommer dock att bli sur och köpa en D800 istället om D600 inte har den.

Intervallfotografering.
Kan kvitta för min del. Om jag mot förmodan behöver det så finns det tillbehör som ordnar saken.

En pentaspegelsökare vill vi inte ha i D600, men den risken ser jag som ganska liten. Mindre än 100% täckning är det dock antagligen rätt stor risk att den får, men det kan man leva med. Historiskt är det rätt få kameror som har haft det.

Skiftar man då funktion på det genom att hålla in en annan knapp i M-läget? Och kan man bara styra bländaren i A-läget och inte ISO?

Vet inte, har alltid sprungit cirklar runt dom kamerorna eftersom jag vill ha två hjul. Det går att tanka hem manualerna till alla kameror från Nikons hemsida, där borde det stå om du tankar hem t.ex. D3200.

/Karl

Japp, i M håller man in knappen för expkompensation för att ställa det ena värdet på modellerna med ett hjul. Helt hopplöst att jobba med, saknar D600 dubbla hjul kommer det inte att säljas många ex....

Samma sak med AF-ON, på vissa modeller går det inte att avaktivera fokus på avtryckaren på ett vettigt sätt så att man använda metoden att fokusera med kontinuerlig fokus med AF-ON. Går inte det som på D300 och uppåt är den helt utesluten.

Tack. På sidan 23 syns det hur inmatningsratten samverkar med andra kontroller. Det går säkert att lära sig, och använder man som jag, mest bländarläget så spelar det inte så stor roll. Det man missar är ju att kunna använda den andra ratten för ISO eller exponeringskompensation. Kör man mycket manuellt så verkar det bli krångligare.

Om jag fattat det rätt så skulle man kunna köra i M och autoISO och själv styra på bländare och tid inom de gränser som autoISO var satt inom, dvs automatik i M läge, eller har jag missat något? På en FF skulle det vara väldigt praktiskt då man har stort omfång av ISO. Till detta vill man så klart ha två rattar.

Tror dock fortfarande på typ en D90 i FF, något annat lågprisvariant vore konstigt.

Egentligen tror jag att jag helst vill ha en riktigt stabil, pricksäker, supersnabb AF, detta före FF och allt annat

Om jag fattat det rätt så skulle man kunna köra i M och autoISO och själv styra på bländare och tid inom de gränser som autoISO var satt inom, dvs automatik i M läge, eller har jag missat något? På en FF skulle det vara väldigt praktiskt då man har stort omfång av ISO. Till detta vill man så klart ha två rattar.

Tror dock fortfarande på typ en D90 i FF, något annat lågprisvariant vore konstigt.

Egentligen tror jag att jag helst vill ha en riktigt stabil, pricksäker, supersnabb AF, detta före FF och allt annat

Det är ju därför jag vill ha en uppdaterad D300 med 24M sensorn samt upphottad AF sen Wlan och gps...

Fast då blir det ingen lågpris... Ska det bli lågpris så pratar vi väl plasthus och ganska få AF-punkter i D90-stil?

Tror inte det blir lågpris 15 000 för ett hus kan man nog få ganska mycket för...
Vi pratar inte om en kamera för under 5000kr då kunde vi pratat plasthus en 10 fokuspunkter, varav en korsformig.

Fast då blir det ingen lågpris... Ska det bli lågpris så pratar vi väl plasthus och ganska få AF-punkter i D90-stil?

För mig så får de ha endast en AF punkt, har aldrig använt något annat (billigt och bra :), men den AF punkten ska vara något alldeles extra, flyger en fluga igenom AF punkten så ska den hinna ta en bild skarp o fin (då är jag nöjd)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar