Annons

Ännu en fullformat från Nikon.. D600 [spekulationer]

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu är det alltid lite vanskligt att göra antaganden om hur en tänkbar sensor i en tänkbar kamera från en möjlig leverantör kan komma att prestera ... :)

... men skall man döma av prestanda i sensorn som sitter Nikon J1/V1 (som tillverkas av Aptina) så ser det lovande ut.

Kommer D600 med 1200bps (som V1/J1) så kanske jag säljer min D800 (om jag fått den då) och skaffar en D600 istället.

/Karl

Kommer D600 med 1200bps (som V1/J1) så kanske jag säljer min D800 (om jag fått den då) och skaffar en D600 istället.

/Karl

Nå, dels är det 60 bps och inte 1200, och dels skall man komma ihåg att många saker inte helt enkelt låter sig skalas upp i storlek hur som helst. Själva den fysiska storleken på sensorn sätter (med dagens teknik) vissa gränser bland annat för hur fort man kan göra saker utan att få en massa värmeutveckling och andra problem. Det finns ganska många tekniska fördelar med att bygga sensorerna så små som i J1/V1.

Allmänt kan man säga att fysisk storlek är en större faktor och källa till mer svårigheter än många inser när man diskuterar sensorteknik. Ser man till tekniknivån i mobilkamerornas sensorer så ligger de generellt före kompaktkamerorna, som i sin tur är en hel del mer avancerade än systemkamerasensorer (typ 4/3 och upp till småbildsformat). Systemkamerasensorerna är i sin tur avsevärt mer avancerade än de som sitter i mellanformatare. Kort sagt, tekniknivån är generellt sett omvänt proportionell mot den fysiska storleken.

Det är inte ens säkert att man idag riktigt kan bygga APS-C-sensorer som är lika avancerade som de i Nikon 1-kamerorna - ta bara det här med den inbyggda fasdetekterande autofokusen. Även om det är möjligt rent tekniskt (och enligt en del är det inte det ännu) så skulle en sådan sensor med dagens tillverkningsteknik antagligen bli rejält dyr. Visst kommer vi dit med tiden, just det här med att bygga in snabb autofokus i sensorn misstänker jag i stort sett alla kameratillverkare febrilt arbetar med. Canon gör det och jag skulle vara mycket förvånad om inte Olympus, Panasonic, Samsung och Sony håller på för fullt de med. Men det är oerhört mycket enklare att bygga in avancerad teknik i en mindre sensor (vilket kan verka paradoxalt för oss hemmafixare med tummen mitt i handen :)

Nå, dels är det 60 bps och inte 1200, och dels skall man komma ihåg att många saker inte helt enkelt låter sig skalas upp i storlek hur som helst. Själva den fysiska storleken på sensorn sätter (med dagens teknik) vissa gränser bland annat för hur fort man kan göra saker utan att få en massa värmeutveckling och andra problem. Det finns ganska många tekniska fördelar med att bygga sensorerna så små som i J1/V1.

Enligt http://www.nikon.se/sv_SE/product/digital-cameras/nikon-1/nikon-1-j1 så hävdas det

320 × 120/1 200 bps (spelas upp med 30p/29,97 bps)

ljuger dom om det kommer jag bli väldigt arg på dom när jag skaffar en.

/Karl

Ang Nikon 1 så tror jag de flesta inte förstått vad det är kapabelt till, och tänk då även på nästa generations sensorer som antagligen kommer vara mycket bättre, för jag tror Nikon satte en ganska billigt sensor i Nikon 1 systemet eftersom de kände att folk skulle bli missnöjda med sensorstorleken.. Jag använder Nikon 1 till min gatufotografi och är grymt imponerad, sen visst, den är inte för alla, NEF-filerna är någonting helt nytt och fungerar helt annorlunda jämfört med andra raw-filer jag testat. Kolla in min blogg så kan ni se hel drös med bilder från Nikon J1, en del bra, en del mindre bra :) http://blogg.hogbergphotography.com

Jag har absolut inget emot bildkvaliteten eller kameran som sådan. Jag gillar inte förlängsningsfaktorn på 2,7. Det har inte heller något med bildkvalitet eller någon fånig fåfänga om att det skall vara FF. Det handlar enbart om att jag just nu tycker det är riktigt kul att kunna återanvända en massa gammal Ai optik på min Nex. De blir helt enkelt för långa på 1-serien....

Aptina har en del sensorer som mycket väl motsvarar D7000 och D800. -Nåja, de har ingen FX-sensor ute med de specifikationerna, man annars. Jag tror inte de är intresserade av FX-marknaden än iaf.

Att det är lättare att bygga in avancerade saker i små sensorer kanske inte är så paradoxalt när man tänker på att mindre total-yta = högre upplösning i tillverkningen. Det är lite som en dia-projektor, man kan få hur stor bild som helst, men ju större du gör bilden desto lägre blir kontrast och upplösning per cm projektionsduk.

Mistor i tillverkningen slår dessutom inte alls lika hårt, en sensor med halva ytan har ofta fyra ggr färre kasserade tillverkningsenheter per wafer.
...................

Det man ska jämföra 1-systemet med är väl snarare det som en gång i tiden var segmentet som beboddes av t.ex Nikons P-serie och Canons G-serie. Då helt plötsligt är sensorstorleken ganska vettig, även om jag tycker de kunde jobbat lite mer på storleken på kitobjektivet. Olympus lyckas ju bra med att krympa sina objektiv mekaniskt (diameter, längd), så det finns ju bevisligen produktionstekniska förutsättningar.

Bildkvaliten anser jag är förbluffande bra, helt enkelt. Man får aldrig samma skärpa och silkes-släta ytor på bas-ISO som i ett större system, men om bildanvändningen i 99% av fallen är "stora" 800x600-bilder på facebuk så syns ju detta knappast. Och skillnaden är så pass stor att man lätt ser skillnad på kompakt/telefon-kamera och en 1-serie även i 800-bredd förstoring.

Oavsett storlek så tror jag nog Nikon kan ha avsättning för en väldigt nerskalad FX-kamera. Den får helt enkelt inte bli riktigt lika stor som D700/800, men även en ganska liten krympning av yttermåtten hade varit tacksamt.

Något man själv måste inse som fotoentusiast (eller arbetande fotograf) är att man är en ytterst liten del av kundbasen. Den större delen av kundbasen vill bara har bilder med lågt brus, bra skärpa och enkel hantering. Gärna ett högt MP-tal i en liten plast-sticker på fronten av kameran också naturligtvis... :)

Saker som 100% sökare, 8-10fps med perfekt följande AF och andra saker som kan vara väldigt viktiga för folk som belastar sin kamera lite är helt enkelt inte viktiga för de flesta av kunderna.

En kameratyp inte mer avancerad än Canons 5D "mk1" hade passat väldigt många användare. Det enda den behöver är lite fler AF-punker och en enklt hanterad (men bra bildkvalitet) filmning, så är de flesta väldigt nöjda. Det hade säkert gått att lösa ganska billigt, men någon måste ta risken med att skriva under utvecklingsbesluten osv. Det KAN gå några tiotal miljoner rakt i papperskorgen också om modellen floppar (man misslyckas med att "sälja in den").

Och jag är väldigt övertygad om att majoriteten av alla DSLR köpare bryr sig mer om märket på huset och hur många MP den har än om det är FX, 25445588 AF punkter eller sjuttiofjorton bps. De har i alla fall redan köpt fel kamera för deras behov. De har köpt en imponerbar kamera som det går att byta objektiv men som aldrig kommer att få se något annat objektïv än kitgluggen när de egentligen skall ha en G12 eller en ännu simplare kompakt.

De lämnar aldrig gröna läget så blixten poppar upp direkt när ljuset inte räcker till på basiso och förstår inte varför blixten kan belysa hela grand canyon (jo för de har missat finessen autoiso, om den ens fungerar i "gröna rutan"). Värst av allt är att de på något sätt tycker att den stora klumpiga kameran är för jobbig att ta med sig så den får stanna hemma mest. Ersatt av mobilkameran.....

Tyvärr men så är min erfarenhet bland vänner och annat löst folk. Jo det finns ett par som faktiskt köpt sig en mer avancerad DSLR och använder den som en kompakt. Jag känner flera som bytte från Nikon D50 till D300 och fick sämre bilder på köpet. Sämre på det sätt att de klarar inte av dess mer avancerade AF. Själva bildkvaliteten skiter de fullständigt i. Motivet är i alla fall hela tiden precis mitt i. Exponering etc är som Einsteins teorier för många av dessa. Helt ointressant. Tom så att mobilkameran tar "bättre" bilder för många av dessa.

Vi nördar som rör oss så elegant på siter såsom FS är en mycket liten anhopning. Bland alla mina vänner och bekanta så är det faktiskt enbart jag och en till som har en djupare kunskap om fotografering. Vi råkar dessutom vara barndomsvänner och började våra banor i ett gemensamt mörkrum i de tidiga tonåren. Jag har fortsatt att vara nörd medan han blivit normal, en knäppare.

Magnus: Word!

Jag minns en gång när jag stod och skulle ta nattbilder med lång slutartid med min för tiden rätt moderna D200. Motivet var Uppsala Domkyrka, här är för övrigt resultatet.

När jag står och fotar som bäst med 20-30 sek slutartid kommer det en japanska med en D300 med ett 24-70 på. Hon ställer sig bredvid mig och fäller upp blixten och börjar ta bild efter bild efter bild utan att förstå varför blixten inte lös upp domkyrkan så hennes bilder blev som mina.

Av ren barmhärtighet lät jag henne låna stativet så att hon iallafall inte skulle komma hem helt utan bra bilder :)

Det ser verkligen ut som en bra kamera. Nu är frågan: Ska man sälja sin D700 (backup till D800) så snart som möjligt och invänta en D600 som extrakamera eller ska man behålla sin D700? Jag har nästan bara AF-S objektiv idag, så AF-motorn klarar jag mig bra utan.

Det ser verkligen ut som en bra kamera. Nu är frågan: Ska man sälja sin D700 (backup till D800) så snart som möjligt och invänta en D600 som extrakamera eller ska man behålla sin D700? Jag har nästan bara AF-S objektiv idag, så AF-motorn klarar jag mig bra utan.

Eller skall jag avbeställ min beställda D800 och beställa D600 i stället, kan ju göra något kul för de pengar jag spar, denna kamera ser ut att vara god nog för mig!

D600 kommer troligtvis med sitt pris sno många kunder från olika tillverkare, 20-24mp är perfekt. Af-s optik är ju inte dyrare än af-d. Den är dessutom snabbare än D800 om man tittar på spekulationer. Och sjukt billig för att vara FF, den kommer säkert att bli en hit =)

Fast jag är mest nyfiken på när sony kommer trycka in den där ff-sensorn i ett nex-hus.. :p

Kommer aldrig hända eftersom öppningen in genom objektivfästet på NEX A inte räcker till att täcka mer än ca 30x20 om man räknar in elektriska kontakter osv.

Kommer aldrig hända eftersom öppningen in genom objektivfästet på NEX A inte räcker till att täcka mer än ca 30x20 om man räknar in elektriska kontakter osv.

Would you bet your life on that? :) jag är rätt säker på att det kommer nån FF nex i storlek med nex 7 under 2013. Kom ihåg detta historiska inlägg nu.

Would you bet your life on that? :) jag är rätt säker på att det kommer nån FF nex i storlek med nex 7 under 2013. Kom ihåg detta historiska inlägg nu.

Men då blir det med nytt objektivfästa, dvs "gamla" Nex-objektiv kommer inte passa FF-nex:en. Förmodligen då med Sonys vanliga objektivfäste eftersom objektiven i alla fall borde vara lika stora som till andra FF-kameror, vilket på något vis tar bort halva vitsen med en nex.

/Karl

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar