Annons

Ännu en fullformat från Nikon.. D600 [spekulationer]

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Haha, nja jag tänkte nog mer generellt på den äldre optiken, tex bildstabilisering i huset. Kom ju försent på att min gamla MB-12 skulle bli rätt poänglös... haha.
 
AI-optik fungerar rätt bra på icke-cripplade moderna Nikon-digitalhus, och pre-AI går hyfsat bra.

Bildstabilisering i kamerahuset vore dock jättetrevligt. Jag tänker dock inte satsa någon större summa på att Nikon inför det (åtminstone för F-systemet).
 
Det skulle räcka rätt bra om vi fick ett (litet) hus som på ett enkelt sätt tar mina Ai gluggar. Gärna manuellt och basic. På dagens enklare DSLR från Nikon går det att montera dem men inte att få igång ljusmätaren. På de finare fungerar även ljusmätaren men är det någon som verkligen har försökt och lyckats fokusera korrekt utan att använda LV? Inte ens LV är ett reellt verktyg för mig då fokus peaking saknas. Vilket finns i Sony Nex. På dessa går faktiskt dessa underbara objektiv att åter använda.

De är små, lätta och allmänt trevliga. För att inte tala om känslan i dem. Oerhört välbyggda. De passar givetvis även på 1-serien men där tappar de så mycket i och med 2,7 faktorn. De är inte helt optimala ens på Nex men 1,5 går att leva med.

Just nu så känns jag rätt klar med F systemet och dess DSLRer. Om jag inte ändrar vanor eller motiv ordentligt var nog min D700 den sista klassiska DSLR jag köpt. Än i dag plåtar jag mycket där jag inte skulle drömma om att släpa med mig min Nex utan tar D700 och ett gäng blixtrande gluggar. Tex för mina motocrossmotiv. Men då D700 och framför allt 70-200/2,8 redan idag överstiger vad jag behöver så ser mitt uppgraderingsbehov minimalt ut. Ledsen Nikon men för mig så har ni satsat på fel häst. Gillar inte 1-serien!
 
Tesen i inlägg #157 om tjockleken hos en filmkamera respektive en digitalkamera.

Jo jag förstod att det var inlägget du åsyftade men inte vad i inlägget. Att en filmrulle är tjockare än en filmsensor torde vara en icke-fråga. Diskussionen handlade ju om huruvida en digitalkamera går att göra mindre än en filmkamera, något som torde vara oomtvistat. Kodaks första dgitalkamera var jättestor, varje efterföljande generation blir mindre och bättre samtidigt som bildsensorn blivit större, mer ljuskänslig och pixeltätare. Det finns inget som talar för att den utvecklingen kommer att upphöra.

Men om vi går till ett aktuellt exempel då:
Leica M9 har en fullformatssensor i ett vanligt M-hus (i princip). Och då finns det plats för en stor display, kontakter för anslutning till dator, minneskort, batteri etc.

Där kan man ju direkt se vad som skiljer och det skulle förvåna mig om den aldrig skulle utvecklas med bättre sensor när de väl kommer på marknaden.

Storleksskillnaden beror således på helt andra saker.

Quad erat demonstrandum. ;)
 
Det skulle räcka rätt bra om vi fick ett (litet) hus som på ett enkelt sätt tar mina Ai gluggar. Gärna manuellt och basic. På dagens enklare DSLR från Nikon går det att montera dem men inte att få igång ljusmätaren. På de finare fungerar även ljusmätaren men är det någon som verkligen har försökt och lyckats fokusera korrekt utan att använda LV? Inte ens LV är ett reellt verktyg för mig då fokus peaking saknas. Vilket finns i Sony Nex. På dessa går faktiskt dessa underbara objektiv att åter använda.

De är små, lätta och allmänt trevliga. För att inte tala om känslan i dem. Oerhört välbyggda. De passar givetvis även på 1-serien men där tappar de så mycket i och med 2,7 faktorn. De är inte helt optimala ens på Nex men 1,5 går att leva med.

Jag fokuserar på mattskivan med mina manuella objektiv, men det kräver bra syn och orörliga motiv...
 
Det skulle räcka rätt bra om vi fick ett (litet) hus som på ett enkelt sätt tar mina Ai gluggar. Gärna manuellt och basic. På dagens enklare DSLR från Nikon går det att montera dem men inte att få igång ljusmätaren. På de finare fungerar även ljusmätaren men är det någon som verkligen har försökt och lyckats fokusera korrekt utan att använda LV? Inte ens LV är ett reellt verktyg för mig då fokus peaking saknas. Vilket finns i Sony Nex. På dessa går faktiskt dessa underbara objektiv att åter använda.

På en Canon EOS kan man montera Nikkor-objektiv med hjälp av adaptrar som ger "focus confirmation". Går det att få fokusbekräftelse på ett digitalt Nikonhus?
 
Jag fokuserar på mattskivan med mina manuella objektiv, men det kräver bra syn och orörliga motiv...

Jag har försökt med detta ett otal gånger och aldrig lyckats. Det beror givetvis på vad för objektiv du har. Mattskivan på dagens DSLR ger ett visuellt skärpedjup som motsvarar ungefär 4-5,6. Det säger sig själv att med 1,4:eek:r så blir det fel. (Om du använder de större bländaröppningarna)

Samma sak med den gröna lampan som finns i alla Nikons kameror eller de hjälpmedel som finns i D700 och uppåt. De har för stort spel och visar grönt alldeles för länge för dessa snabba gluggar. Det visar sig ytterst tydligt om man fokuserar så bra man kan via mattskivan och sedan slår över till LV.
 
Jo jag förstod att det var inlägget du åsyftade men inte vad i inlägget. Att en filmrulle är tjockare än en filmsensor torde vara en icke-fråga. Diskussionen handlade ju om huruvida en digitalkamera går att göra mindre än en filmkamera, något som torde vara oomtvistat.

Givet samma sensorstorlek så är det nog ganska omtvistat. Leica M9 är väl ett exempel på ett det går att göra den digitala versionen lika stor (eller liten om man så vill) som motsvarande filmkamera, men finns det något exempel där den digital kameran är mindre än filmkameran?

(Se även Martins förklaring till varför digitala kameror kräver stort utrymme.)
 
På en Canon EOS kan man montera Nikkor-objektiv med hjälp av adaptrar som ger "focus confirmation". Går det att få fokusbekräftelse på ett digitalt Nikonhus?
Ja men de har för stort spel. Gröna lampan lyser för "länge" och de andra hjälpmedlen i form av pilar som finns i D700 och uppåt lider av samma fel.

Det fungerar med 2,8:eek:r och uppåt men kan bli fel med 1,4:eek:r ...på ett ungefär :)
 
Ja men de har för stort spel. Gröna lampan lyser för "länge" och de andra hjälpmedlen i form av pilar som finns i D700 och uppåt lider av samma fel.

Det fungerar med 2,8:eek:r och uppåt men kan bli fel med 1,4:eek:r ...på ett ungefär :)

Stämmer rätt bra med mina erfarenheter från D3. Testade 85/1,4 (Samyang) på den, och det var stört omöjligt att gå efter gröna lampan. Däremot fungerar det utmärkt med 28/2, 45/2,8P, 105/2,5 och 300/2,8.

Jag gillar gamla manuella gluggar, men kommer nog använda dem med en NEX framöver :)
 
Stämmer rätt bra med mina erfarenheter från D3. Testade 85/1,4 (Samyang) på den, och det var stört omöjligt att gå efter gröna lampan. Däremot fungerar det utmärkt med 28/2, 45/2,8P, 105/2,5 och 300/2,8.

Jag gillar gamla manuella gluggar, men kommer nog använda dem med en NEX framöver :)

Jag kör med en Samyang 85/1.4 på min D700 och har oftast en ganska bra hitrate med hjälp av den gröna lampan. Det gäller typ att lära sig "var" i den gröna pricken som man ska lägga sig. Fast på längre avstånd så blir det iofs svårare, men inte omöjligt.


Men sen har jag en annan fundering angående äldre AI-gluggar o ljusmätning. Det funkar ju alldeles utmärkt på dyrare hus som känner av var bländaren sitter. Men borde det inte funka på sämre hus också även fast den avkännaren inte finns? Jag menar, det finns väl verkligen inget som hindrar kameran att ljusmäta på största bländaren sålänge man har matat in lite data om vilket objektiv det sitter på?
Så en liten D600 med EVF, focus peaking och ljusmätning för alla sorters gluggar så kanske vi har oss en perfekt kamera? ;P
 
Jag kör med en Samyang 85/1.4 på min D700 och har oftast en ganska bra hitrate med hjälp av den gröna lampan. Det gäller typ att lära sig "var" i den gröna pricken som man ska lägga sig. Fast på längre avstånd så blir det iofs svårare, men inte omöjligt.


Men sen har jag en annan fundering angående äldre AI-gluggar o ljusmätning. Det funkar ju alldeles utmärkt på dyrare hus som känner av var bländaren sitter. Men borde det inte funka på sämre hus också även fast den avkännaren inte finns? Jag menar, det finns väl verkligen inget som hindrar kameran att ljusmäta på största bländaren sålänge man har matat in lite data om vilket objektiv det sitter på?
Så en liten D600 med EVF, focus peaking och ljusmätning för alla sorters gluggar så kanske vi har oss en perfekt kamera? ;P

Problemet var inte så stort för mig när jag fotade med en 50mm f1.4 AI lins på en D70. Man fick offra några kort på att få rätt exponering till att börja med, sedan får man rätt bra känsla över hur mycket upp och ner man skall med slutartiden när ljuset ändrar sig. 1 steg hit eller dit spelar heller ingen större roll på en modern sensor.

/Karl
 
Och lite tur, eller flera stegs nedbländning.

Helt klart underlättar dessa faktorer, men genom att fokusera fram och tillbaka får man en känsla för var mitten är. Vissa motiv är enklare, andra svårare...

Denna är tagen med Micro-Nikkor 55/2,8, och det är hyfsat kort skärpedjup. Skärpan på P på funktionsratten. Inga problem alls att fokusera på mattskivan.
 

Bilagor

  • test-6236.jpg
    test-6236.jpg
    25.7 KB · Visningar: 647
Helt klart underlättar dessa faktorer, men genom att fokusera fram och tillbaka får man en känsla för var mitten är. Vissa motiv är enklare, andra svårare...

Denna är tagen med Micro-Nikkor 55/2,8, och det är hyfsat kort skärpedjup. Skärpan på P på funktionsratten. Inga problem alls att fokusera på mattskivan.

Prova med en 1,4 på 1,4 så får du ett helt annat resultat. Speciellt om motivet inte står still. Det är just det som är det bra med focus peaking. Det fungerar i den verkliga världen och inte enbart med stilleben
 
Just nu så känns jag rätt klar med F systemet och dess DSLRer. Om jag inte ändrar vanor eller motiv ordentligt var nog min D700 den sista klassiska DSLR jag köpt. Ledsen Nikon men för mig så har ni satsat på fel häst. Gillar inte 1-serien!

Jag känner mig tyvärr också rätt klar med Nikon F systemet.. Det är dags för mig att uppgradera nästa år från min D3 och tyvärr måste jag säga att även fast jag älskar den optiska sökaren så är FF kamerorna för stora och det enda jag vinner på det (enligt mig i min fotografi) är ett något kortare skärpedjup (eftersom jag varken stör mig på bruset eller på bildkvalitén från aps-c eller senaste m43 sensorerna) och lite bättre bildkvalité.
Just nu så nu så känns Olympus OM-D som ett mycket bättre köp på alla sätt än en D800 för mig.. Men tiden får utvisa vad det blir..

Ang Nikon 1 så tror jag de flesta inte förstått vad det är kapabelt till, och tänk då även på nästa generations sensorer som antagligen kommer vara mycket bättre, för jag tror Nikon satte en ganska billigt sensor i Nikon 1 systemet eftersom de kände att folk skulle bli missnöjda med sensorstorleken.. Jag använder Nikon 1 till min gatufotografi och är grymt imponerad, sen visst, den är inte för alla, NEF-filerna är någonting helt nytt och fungerar helt annorlunda jämfört med andra raw-filer jag testat. Kolla in min blogg så kan ni se hel drös med bilder från Nikon J1, en del bra, en del mindre bra :) http://blogg.hogbergphotography.com
 
Ersättaren till D300 hoppas jag personligen på inte får en Sony-sensor... :-9 Aptina, som levererar bland annat 1-serie-sensorn har en hel del riktigt, riktigt intressanta APS-sensorer. De har kommit betydligt längre än Sony vad det gäller att inkorporera video utan att tulla på stillbildsprestandan.
Dina önskningar kanske slår in -- fast för FX, om man får tro på rykten.

http://nikonrumors.com/2012/04/30/r...-a-new-full-frame-cmos-sensor-for-nikon.aspx/

Å andra sidan, så kan en "D600" ju faktiskt vara D300-ersättaren...
 
Men med undantag för filmning, är Aptina-sensorerna bättre eller likvärda på alla parametrar när det gällger stillbild? För det är en av dom viktigaste sakerna i en eventuell liten FX-kamera för mig, att bildkvaliten är i klass med D7000/D800.
 
Men med undantag för filmning, är Aptina-sensorerna bättre eller likvärda på alla parametrar när det gällger stillbild? För det är en av dom viktigaste sakerna i en eventuell liten FX-kamera för mig, att bildkvaliten är i klass med D7000/D800.

Nu är det alltid lite vanskligt att göra antaganden om hur en tänkbar sensor i en tänkbar kamera från en möjlig leverantör kan komma att prestera ... :)

... men skall man döma av prestanda i sensorn som sitter Nikon J1/V1 (som tillverkas av Aptina) så ser det lovande ut.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.