PMD
Aktiv medlem
Att en filmrulle är tjockare än en sensor eller hur menar du?
Tesen i inlägg #157 om tjockleken hos en filmkamera respektive en digitalkamera.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Att en filmrulle är tjockare än en sensor eller hur menar du?
Tesen i inlägg #157 om tjockleken hos en filmkamera respektive en digitalkamera.
Det skulle räcka rätt bra om vi fick ett (litet) hus som på ett enkelt sätt tar mina Ai gluggar. Gärna manuellt och basic. På dagens enklare DSLR från Nikon går det att montera dem men inte att få igång ljusmätaren. På de finare fungerar även ljusmätaren men är det någon som verkligen har försökt och lyckats fokusera korrekt utan att använda LV? Inte ens LV är ett reellt verktyg för mig då fokus peaking saknas. Vilket finns i Sony Nex. På dessa går faktiskt dessa underbara objektiv att åter använda.
De är små, lätta och allmänt trevliga. För att inte tala om känslan i dem. Oerhört välbyggda. De passar givetvis även på 1-serien men där tappar de så mycket i och med 2,7 faktorn. De är inte helt optimala ens på Nex men 1,5 går att leva med.
Det skulle räcka rätt bra om vi fick ett (litet) hus som på ett enkelt sätt tar mina Ai gluggar. Gärna manuellt och basic. På dagens enklare DSLR från Nikon går det att montera dem men inte att få igång ljusmätaren. På de finare fungerar även ljusmätaren men är det någon som verkligen har försökt och lyckats fokusera korrekt utan att använda LV? Inte ens LV är ett reellt verktyg för mig då fokus peaking saknas. Vilket finns i Sony Nex. På dessa går faktiskt dessa underbara objektiv att åter använda.
Jag fokuserar på mattskivan med mina manuella objektiv, men det kräver bra syn och orörliga motiv...
Jo jag förstod att det var inlägget du åsyftade men inte vad i inlägget. Att en filmrulle är tjockare än en filmsensor torde vara en icke-fråga. Diskussionen handlade ju om huruvida en digitalkamera går att göra mindre än en filmkamera, något som torde vara oomtvistat.
Ja men de har för stort spel. Gröna lampan lyser för "länge" och de andra hjälpmedlen i form av pilar som finns i D700 och uppåt lider av samma fel.På en Canon EOS kan man montera Nikkor-objektiv med hjälp av adaptrar som ger "focus confirmation". Går det att få fokusbekräftelse på ett digitalt Nikonhus?
Jag fokuserar på mattskivan med mina manuella objektiv, men det kräver bra syn och orörliga motiv...
Ja men de har för stort spel. Gröna lampan lyser för "länge" och de andra hjälpmedlen i form av pilar som finns i D700 och uppåt lider av samma fel.
Det fungerar med 2,8r och uppåt men kan bli fel med 1,4r ...på ett ungefär
Stämmer rätt bra med mina erfarenheter från D3. Testade 85/1,4 (Samyang) på den, och det var stört omöjligt att gå efter gröna lampan. Däremot fungerar det utmärkt med 28/2, 45/2,8P, 105/2,5 och 300/2,8.
Jag gillar gamla manuella gluggar, men kommer nog använda dem med en NEX framöver
Jag kör med en Samyang 85/1.4 på min D700 och har oftast en ganska bra hitrate med hjälp av den gröna lampan. Det gäller typ att lära sig "var" i den gröna pricken som man ska lägga sig. Fast på längre avstånd så blir det iofs svårare, men inte omöjligt.
Men sen har jag en annan fundering angående äldre AI-gluggar o ljusmätning. Det funkar ju alldeles utmärkt på dyrare hus som känner av var bländaren sitter. Men borde det inte funka på sämre hus också även fast den avkännaren inte finns? Jag menar, det finns väl verkligen inget som hindrar kameran att ljusmäta på största bländaren sålänge man har matat in lite data om vilket objektiv det sitter på?
Så en liten D600 med EVF, focus peaking och ljusmätning för alla sorters gluggar så kanske vi har oss en perfekt kamera? ;P
Och lite tur, eller flera stegs nedbländning.
Helt klart underlättar dessa faktorer, men genom att fokusera fram och tillbaka får man en känsla för var mitten är. Vissa motiv är enklare, andra svårare...
Denna är tagen med Micro-Nikkor 55/2,8, och det är hyfsat kort skärpedjup. Skärpan på P på funktionsratten. Inga problem alls att fokusera på mattskivan.
Just nu så känns jag rätt klar med F systemet och dess DSLRer. Om jag inte ändrar vanor eller motiv ordentligt var nog min D700 den sista klassiska DSLR jag köpt. Ledsen Nikon men för mig så har ni satsat på fel häst. Gillar inte 1-serien!
Dina önskningar kanske slår in -- fast för FX, om man får tro på rykten.Ersättaren till D300 hoppas jag personligen på inte får en Sony-sensor... :-9 Aptina, som levererar bland annat 1-serie-sensorn har en hel del riktigt, riktigt intressanta APS-sensorer. De har kommit betydligt längre än Sony vad det gäller att inkorporera video utan att tulla på stillbildsprestandan.
Men med undantag för filmning, är Aptina-sensorerna bättre eller likvärda på alla parametrar när det gällger stillbild? För det är en av dom viktigaste sakerna i en eventuell liten FX-kamera för mig, att bildkvaliten är i klass med D7000/D800.