Annons

Ändra fokuseringsknapp på 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Walski

Aktiv medlem
Hej,
Jag skulle vilja ändra fokuseringsknappen på min 300D från avtryckarknappen till *-knappen. Är det möjligt med annan firmware? Jag är obotligt kass på att söka på rätt sökord, så jag har inte fått fram något svar den vägen.
 
Så det är alltså helt omöjligt att fixa det? Om det är så, hur högt upp i Canons kamerahus måste man gå för denna funktion? Har 20D det? 350D är ointressant för den är helt enkelt för liten för mina händer.
 
Hejsan Adam

Även om du anser att 350D är för liten så har kameran i alla fall den möjligheten. Alltså att lägga fokuseringen på * knappen.

Väldigt smidigt enligt mig.

M.v.h Leif
 
Men den är förbaskat obekväm att hålla i! Mina händer kanske är missanpassade, men det gör nästan ont att hålla i den om det är ett tungt objektiv på.
 
Walski skrev:
Men den är förbaskat obekväm att hålla i! Mina händer kanske är missanpassade, men det gör nästan ont att hålla i den om det är ett tungt objektiv på.

Har du som David skriver testat den med ett batterigrepp monterat, det blir en otrolig skillnad på kameran.

Kör själv med batterigrepp monterat och jag upplever kameran som otroligt skön och balanserad att arbeta med.

Känner du någon som har ett batterigrepp monterat på sin 350D så låna den och testa, du kanske blir glatt överraskad *S*

Lycka till.
 
Jag har testat med batterigrepp ja, och den är fortfarande obekväm. Bättre, men fortfarande obekväm. Det är fingerspetsarna som inte får plats.

Fast det känns rätt onödigt att köpa nytt hus bara för att få möjlighet till att fokusera med *-knappen... :)
 
Tråkigt att 350D bara blev något bättre med grepp monterat.

Jag kan helt klart förstå att det känns dumt och onödigt att byta hus bara för den möjligheten. Men byter du hus så är det ju inte bara den möjligheten som tillkommer, huset är nyare och sensorn ger större bildfiler.

Det kan ju vara mycket som blir annorlunda för din del med ett byte.
 
Jovisst, det vore ju trevligt på alla sätt och vis, men min 300D fungerar alldeles ypperligt för mig förutom på två punkter:
Fokuseringsknappen
Avsaknad av spotmätning

Att bara kunna fokusera på avtryckarknappen löser jag oftast genom att byta fokuseringspunkt, men det tar onödigt lång tid. Avsaknaden av spotmätning fixar jag med exponeringskompensation, så det löser sig ofta.

Åh, det är mycket man vill ha men lite man har råd med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.