Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra bildförhållandet på ny EIZO bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

André Gustafson

Aktiv medlem
Jag har precit köpt en EIZO Flexscan 22" Widescreen och har problem med att de foton jag visar på skärmen får förvrängda proportioner. Är det här något man får räkna med när man köper en bredskärm eller finns det något man kan göra åt saken?


Fridens liljor,

/André
 
Jag har ställt in den på den upplösning som skärmen är fabricerad för 1680 × 1050 och upplever ändå att figurerna blir utdragna på mitten.
 
Det verkar inte funka med det grafikkortet jag har. När jag går inte på bildinställningar är 1680x1050 den högsta möjliga upplösningen.


Tack för hjälpen Michael!
 
Proportionen är ju den samma på 1920 x 1200 och 1680 x 1050 så det valet bör ju inte påverka eventuell förvräning av proportion.

De flesta 22" skärmar har väl just 1680 x 1050 som max upplösning.

Om du är säker på att ditt grafikkort klarar den upplösningen (vilket är sannolikt om det är någorlunda modernt) så borde de funka.
 
Calibrera

En tanke bara. Du kan calibrera skärmen. Det borde göra så att det blir bättre. Har varit med om samma sak förut.

MVH / Samuel
 
Ah, jag hade skärmen inställd på näst högsta upplösningen, vilket var skälet till de märkliga proportionerna. Nu ser allt otroligt tillfredställande ut, den vart till och med mycket skarpare- nästan i CRT klass. Vill varmt rekommendera den här bildskärmen till alla som letar efter något i 3-4000 kr klassen.


Nu återstår bara att kallibrera färgerna, Tack för all assistans!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.