ANNONS
Annons

Bildförhållanden 24:10 vs 21:9 på datorskärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kommer nog att ändras framöver eftersom allt fler videos blir stående.
;)
Det är tur i så fall att många bidskärmar går att vrida 90 grader samt att grafikdrivrutinerna till de flesta system klarar av att vrida bilden motsvarande. Det skulle bli mycket sorgkanter annars.

men mest troligt gör man bedömningen att referensen till 16:9 är lättare att förhålla sig till även om såna som vi kan tycka att det är märkligt :)

Att EIZO väljer 24:10 tycker jag visar på att de inte riktar sig mot konsumenter i första hand.

För mig har det alltid varit så att jag föredragit skärmar med 16:10 istället för 16:9. Mycket av datorjobbandet för mig sker ju i "stående format", t ex när jag skriver dokument (A4) eller redigerar porträttbilder. På bredden har jag i ärlighetens namn nästan alltid tillräckligt med plats.

Tanken med ny skärm var att jag skulle slippa ha två skärmar och i Lightroom tycker jag sidopanelerna gärna kunde vara bredare.

Mycket av datorjobbandet för mig sker ju i "stående format", t ex när jag skriver dokument (A4) eller redigerar porträttbilder. På bredden har jag i ärlighetens namn nästan alltid tillräckligt med plats.
När displayer med "wide screen" dök upp på marknaden kallade en kollega och jag dem för "lågskärmar". Vi vill hellre ha mer utrymme på höjden för att få bättre överblick.

Numera har skärmarna blivit så pass stora att det inte gör något att det finns dödutrymme åt sidorna.

När displayer med "wide screen" dök upp på marknaden kallade en kollega och jag dem för "lågskärmar". Vi vill hellre ha mer utrymme på höjden för att få bättre överblick.

Numera har skärmarna blivit så pass stora att det inte gör något att det finns dödutrymme åt sidorna.

Minns att jag för länge sedan köpte datorskärmar som hade "pivot"-funktion, så att man kunde vrida dom till stående format och bilden anpassade sig automatiskt. I praktiken kom jag dock sällan att använda det.

Minns att jag för länge sedan köpte datorskärmar som hade "pivot"-funktion, så att man kunde vrida dom till stående format och bilden anpassade sig automatiskt. I praktiken kom jag dock sällan att använda det.
Funktionen finns fortfarande kvar på en del skärmar, och på andra kan man få funktionen ifall man tar bort den medföljande foten och monterar skärmen på ett annat stativ med roterbart VESA-fäste. Rotationen av bilden på skärmen får man sköta manuellt via menyer i grafikkortets drivrutiner. I tidigare Windows-versioner kunde man rotera skärmen enkelt med en tangentkombination. Det var för övrigt ett roligt practical joke man kunde tillämpa åt någon som lämnat datorn olåst: Tryck [CRL]+[ALT]+[NEDÅTPIL] samtidigt och bilden vänds upp-och ned. (Återställs med [CRL]+[ALT]+[UPPÅTPIL] ) Denna genväg togs bort eller är avstängd som standard i nyare versioner, kanske på grund av att funktionen missbrukades så som jag beskrev,

Jag hade en sån på mitt dåvarande jobb redan på tjockskärmtiden.
Lite klunsig. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar