Ni missförstår vad en fabrikskalibrering gör för något. Den ersätter inte på något som helst sätt en skärmkalibrator. Den ser till att gråskalan är linjär och jämn, den mäter upp skärmens prestanda när skärmen är inställd på standardläget. Men tillverkaren har ju ingen aning om hur du vill ställa in din skärm för att den ska visa bilderna rätt. En kalibrering innebär just detta, att ställa in skärmens ljushet och färgtemperatur så att skärmen får den återgivning du vill ha. Sedan använder du kalibratorn för att mäta upp de färger som skärmen då kan visa, som antagligen är något helt annat än det som tillverkaren hade ställt in. Från denna mätning byggs en profil som Photoshop och liknande program använder för att se till att bilden visas korrekt på en skärm.
På
http://www.profiler.nu/utbildning/kursdokumentation/ har jag lagt upp ett par filmer om hur man kalibrerar och profilerar en skärm. Skrolla långt ner på sidan, så hittar du fram till dessa sidor.[/QUOTE
Tackar för denna synnerligen matnyttiga information och förtydligande. Innebär det att, om jag införskaffar en skärmkalibrator sådan Dell föreskriver, så kan jag kalibrera bort magentafärgsticket som min skärm är behäftad med ?