ANNONS
Annons

Vad tror ni om EIZO EV2736W för bildredigering ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni missförstår vad en fabrikskalibrering gör för något. Den ersätter inte på något som helst sätt en skärmkalibrator. Den ser till att gråskalan är linjär och jämn, den mäter upp skärmens prestanda när skärmen är inställd på standardläget. Men tillverkaren har ju ingen aning om hur du vill ställa in din skärm för att den ska visa bilderna rätt. En kalibrering innebär just detta, att ställa in skärmens ljushet och färgtemperatur så att skärmen får den återgivning du vill ha. Sedan använder du kalibratorn för att mäta upp de färger som skärmen då kan visa, som antagligen är något helt annat än det som tillverkaren hade ställt in. Från denna mätning byggs en profil som Photoshop och liknande program använder för att se till att bilden visas korrekt på en skärm.

http://www.profiler.nu/utbildning/kursdokumentation/ har jag lagt upp ett par filmer om hur man kalibrerar och profilerar en skärm. Skrolla långt ner på sidan, så hittar du fram till dessa sidor.[/QUOTE
Tackar för denna synnerligen matnyttiga information och förtydligande. Innebär det att, om jag införskaffar en skärmkalibrator sådan Dell föreskriver, så kan jag kalibrera bort magentafärgsticket som min skärm är behäftad med ?
 
Tackar för denna synnerligen matnyttiga information och förtydligande. Innebär det att, om jag införskaffar en skärmkalibrator sådan Dell föreskriver, så kan jag kalibrera bort magentafärgsticket som min skärm är behäftad med ?

Det borde du kunna göra, det är det som en skärmkalibrator ska få till.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
Jag är inte så himskans kinkig, men jag har tre stycken Dell U2410 hemma som jag profilerat med Xrite i1Display Pro med gott resultat (och de har några år på nacken nu). På jobbet har jag två Dell U2413 som jag kalibrerat med samma kalibrator och Dells programvara (som är gjord av Xrite fast med en del begränsningar).

Jag har inte sett några direkta färgstick på vare sig U2410 eller U2413 efter profilering eller kalibrering, men ljusstyrkan är inte helt jämn över skärmytan. För mina behov duger skärmarna dock bra.
 
Jag är inte så himskans kinkig, men jag har tre stycken Dell U2410 hemma som jag profilerat med Xrite i1Display Pro med gott resultat (och de har några år på nacken nu). På jobbet har jag två Dell U2413 som jag kalibrerat med samma kalibrator och Dells programvara (som är gjord av Xrite fast med en del begränsningar).

Jag har inte sett några direkta färgstick på vare sig U2410 eller U2413 efter profilering eller kalibrering, men ljusstyrkan är inte helt jämn över skärmytan. För mina behov duger skärmarna dock bra.
Jag är väl kanske inte rätt person att beklaga mig över en sådan här bagatell, men eftersom jag nu köpt denna skärm ny så vill jag naturligtvis att den skall vara felfri, tycker inte det är en orimlig begäran.

Anledningen till att jag reagerade på färgsticket är att jag tog en bild på ett föremål som låg på en vit bakgrund och vilken skulle upp på tradera. Det var i detta sammanhang som jag noterade det färgstick som jag nu har sådana bekymmer med, ett " flammigt " magenta- (dock svagt, men ändå) över bilden. Kanske är det inget att bekymra sig över och inte är det väl ofta man har en nästan helt vit bakgrund på sitt motiv (om man inte fotograferar bröllop och det gör inte jag) men det stör mig ändå. Rätt eller fel, sådan är jag.

I vilket fall som helst. Om lösningen heter Xrite i1Display Pro så får jag naturligtvis investera en slant i en sådan (vilket jag tänkt redan från början, men inte just nu) då jag i övrigt är väldigt nöjd med skärmen och jag upplever att man får ganska mycket för pengarna om man jämför med vad andra skärmar kostar (Nec, Eizo) vilka (vad jag förstått) presterar något likvärdigt jämförelsevis med denna.

Avslutningsvis vill jag tacka så hemskt mycket för den hjälp som ni vilka har engagerat er och svarat på mina funderingar i detta ämne har gjort, det är en av anledningarna varför jag uppskattar fotosidan. Fotosidan magasin är en annan anledning och naturligtvis så har jag förnyat min prenumeration inför det kommande året.

Tack än en gång,
mvh;

Tony Johansson.
 
Ja, då är jag tillbaka igen.

Helt kort; Är det någon som har en aktuell sammanställning på tester som gjort på skärmar som är speciellt lämpliga för fotoredigering och vilka inte kostar en ordinär (brutto) månadslön i inköp ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.