ANNONS
Annons

Är Jens Assur en duktig fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Glöm inte att han har en fint belägen studio. Och hyser många av de uppfattningar som är gångbara i svenska medier.

Re: Re: Re: Är Jens Assur en duktig fotograf?

FILM) (ulltand skrev:
Hoppas du återkommer, vill gärna se o höra om varför han är duktig.
Ok. Snabbdraget tycker jag det för att:

1. Han har ett orginellt bildspråk

2. Uttryck! Men hans bilder är inte alltid uppenbara i sin berättelse så att man kan säga "jaha" utan det går att få använda sin egen hjärna och tankeverksamhet när man betraktar.

3. Ljussättningar och teknik är alltid väl genomtänkta

Jomenvisst är han duktig, ser precis ut som de flesta bilderna på Magnum faktiskt.. Kanske säger en hel del iofs.. ;)

Hej!

Jag måste erkänna att jag gillade de länkade bilderna. Men jag förstår frågan om man inte tar hela hans produktion i beaktande. Jag VET att jag sett många mer eller mindre fantastiska bilder av Jens Assur genom åren, så han ÄR enligt min uppfattning en väldigt kompetent fotograf. Det är min övertygelse att han velat skapa den här typen av fotogtafier för denna utställning. Det man kan tycka ser ut som "men vafaan han harju bara fotat sin flickvänn me en j*a komaktkamera, ju..." är nog tänkt att ge just det intrycket. En ögonblicksbild. Det finns ju en allmän uppfattning att alltför stor vikt vid tekniska detaljer och bildregler förtar bildens ursprungliga budskap eller tanke. Assur är nog medveten om att denna uppfattning finns i hans publik. Men jag har svårt att tro att vem som helst lyckas ta såpass bra "taffliga" bilder...

/Peter

Utan att vara det minsta insatt i ämnet Jens Assur över huvudtaget så händer det ju med jämna mellanrum att kända konstnärer slänger ur sig skit bara för att bevisa att etablissemanget och media(samma sak idag?) är så urbota korkade...Precis som någon längre upp skriver: "Har man väl gjort sig ett namn..."

Jag minns dock att Jens Assur hade sista sidan i tidningen foto ett tag och där var det idel fantastiskt fina bilder...

Intressant diskussion. På nåt sätt tycker jag ovanstående foton är intressanta och innehåller en hel del humor på nåt sätt. Kanske är den dålig.
Det jag kan känna mig lite irriterad över är att "mitt" universitet betalat ganska stora pengar för dessa foton (typ 6-700 tusen?..och de är inte speciellt användbara för marknadsföring) när man bara betalar en biobiljett åt studenter som ibland gör liknande bilder eller åt lokala fotografer som inte får sälja alls pga knasiga upphandlingsavtal.

Vad är bra?

Menar ni rent tekniskt?
Då finns det många här på forumet som är mycket bättre än Assur, Klum, Widstrand, Brutus mfl.

Men sedan kommer vi ju till det artistiska som är mycket svårare att ta på.
Du kanske gillar t.ex. Matisse, och jag kanske tycker att hans målningar är "barnsliga".

Men det både Matisse och Assur gjort (som inte du och jag gjort), är att de var "där", de hade "den" idén, och de gjorde "det".

Och konstnärer oavsett de är målare, fotografer, ishockeyspelare går på känslan. Och i bland har målskytten inte känslan, och då tappar han "det" för ett tag.

Hälsningar

Adam

FILM) (ulltand skrev:
http://www.bildmuseet.umu.se/pressbilder/Jens_Assur_27.jpg

Är den här bilden bra? Jag skulle sågat den om den hamnat på hård kritik.

Detta var nog min favorit. Känner du dig inte väääldigt avskärmad från makten?

Liksom den här:
http://www.bildmuseet.umu.se/pressbilder/Jens_Assur_44.jpg
[/QUOTE

Nåja, inget tekninsk t underverk, kanske. Så under hård kritik kanske den fallit i onåd. Men det är ju inte studiförhållanden, precis...

/P

Jag tycker att just den här bildserien är helt briljant, om man ser den i helhet. Den fångar verkligen studentlivet i Umeå.

Det är alldeles för många på bildkritik som tror att fotografi handlar om HDR-himlar, raka horisonter och gyllene snittet.

En annan aspekt är att det ofta blir väldigt konstigt att se ett par bilder helt tagna ur sitt sammanhang. Utställningen består av bilder och en text som förhoppningsvis samspelar. Jag såg aldrig den här utställningen när den var i Stockholm, men jag har i andra sammanhang sett mycket bra utställningar där enstaka bilder inte alls fungerar på egen hand. Möjligen gäller det det här projektet också.

En del av hans andra bilder lever mycket gott på egen hand, dock. Jag tycker definitivt han är en duktig fotograf i sin genre.

FILM) (ulltand skrev:
Kollade http://www.bildmuseet.umu.se/pressbild_jens_assur.html

Jag är inte imponerad. Vad gör honom till en duktig fotograf? Kanske det finns andra sajter med bättre bilder?

Assur har bättre och en massa jämngoda konkurrenter här på FS.Tyvärr har flera valt att lämna sajten.Vår Terje exempelvis och var hittar man Lars Göran T Abrahamssons bilder exvis idag.Åsa Kullíns bilder är fascinerande plus många fler

Men Walter.. Det där är som att jämföra bananer och äpplen. Större skillnad än på äpplen och päron alltså.

På Ulfs fråga om hur de bemöttds i Hård kritik så kanske även jag hade ratat dem om de legat en och en där. Däremot hade jag inte gjort det i ett utställningsalbum. Det finns bilder som inte bör visas som enskilda, bilder som behöver ett sammanhang. Så som de i länken:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar