Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hähnels nya grepp för Nikon
- Trådstartare Taka
- Start datum
Fredsson
Aktiv medlem
Jag har haft modellen för D80 sedan före semestern. Den säljs ju tillsammans med ett batteri. Mycket prisvärt tycker jag.
Det enda negativa jag kan säga är att "känslan" när man snurrar på inmatningshjulen inte är samma som på Nikons motsvarande (jag jämför då med MB-D100 till D100 som jag också har)
Thomas
Det enda negativa jag kan säga är att "känslan" när man snurrar på inmatningshjulen inte är samma som på Nikons motsvarande (jag jämför då med MB-D100 till D100 som jag också har)
Thomas
Fredsson
Aktiv medlem
Taka skrev:
Du menar du jämfört mot det andra greppet eller också jämfört mot D80's egna hjul?
Man får med ett originalbatteri till MB80?
Inmatningshjulen på kamerahuset (D80) känns mycket bättre än på Hähnels vertikalgrepp. Även hjulen på Nikons grepp till D100 känns bättre.
Jag köpte mitt på Scandinavian Photo. Pris 1395 kr inkl batteri. Nikons MB-D80 kostar 1795 utan batteri hos Scandinavian Photo.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6419526
Batteriet som följer med är inte Nikon original.
Maxieboy
Aktiv medlem
HÄR är ett billigare alternativ som är toppenbra. Jag har motsvarande till min D200. Batteritiden blir bara bättre och bättre ju fler gånger det laddas. Idag ca 8-900 bilder i RAW format, på två batterier. Inmatningsratten för slutartid går trögare på "pirat" modellerna än vad det gör på min MB-D100 Nikon Original. Men man vänjer sig fort när man tänker på priset!
Fredsson
Aktiv medlem
Mikael F skrev:
Ok. Det låter bra.
Hur är passformen kamera/grepp?
Sitter det "tight"?
Och måste man efterdra skruvfästet med jämna mellanrum, något jag läst att vissa med MB-D80 haft problem med?
Det låter kanske som om jag inte är nöjd, men det är jag. Greppet sitter tight och bra på kameran och allt fungerar bra.
roxny
Medlem
Taka skrev:
Men även om hjulen inte känns lika stabila, det känns inte som att de kommer att gå sönder av väldigt lite? Utan det känns som de kommer att hålla ändå?
Verkar mycket intressant! Satt just och kollade på ett sådant till min D80...strax över 600 spänn inkl frakt(!) för grepp, 2 batterier och fjärrkontroll verkar nästan lite för bra för att vara sant.
Någon mer som har erfarenhet av de här?
Maxieboy
Aktiv medlem
Jag har motsvarande till min D200. Batteritiden blir bara bättre och bättre ju fler gånger det laddas. Idag ca 8-900 bilder i RAW format, på två batterier. Inmatningsratten för slutartid går trögare på "pirat" modellerna än vad det gör på min MB-D100 Nikon Original. Men man vänjer sig fort när man tänker på priset!
Maxieboy
Aktiv medlem
partajare skrev:
Jag använder ett "piratgrepp" från Delta köpt via foto-tip.pl både billigt och mycket bra.
Mitt ser exakt lika ut, det är säkert samma. Så inte undra på att du också är nöjd.
Exiffen
Aktiv medlem
Jag skulle oxå tro att de är från sammma fabrik.
Kan inte komma på ngt negativt med detta grepp.
jo förresten kanske att batterierna inte sitter fast då man öppnar luckan efter en tids användning.
Fjäderspännet har liksom släppt på resan. Batterierna sitter ändå på plats då luckan är stängd så det gör inte så mycket.
Kan inte komma på ngt negativt med detta grepp.
jo förresten kanske att batterierna inte sitter fast då man öppnar luckan efter en tids användning.
Fjäderspännet har liksom släppt på resan. Batterierna sitter ändå på plats då luckan är stängd så det gör inte så mycket.