Annons

Antal kommentarer i bildlistorna

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Järnetun

Aktiv medlem
Tror och hoppas att de nyinlagda uppgifterna om antalet kommentarer och uppmaningen att bli först att kommentera en bild kommer att få snurr på kommenterandet här på fotosidan.
Tomas
 
Se där ja, då var det tillbaka... :)

Bra med uppmaningen att vara först, den är ju ny.

Snart kanske fotografens namn kommer tillbaka också... :)

Jesper
 
En liten detalj.

Om man går in i t.ex. Studiopoolen så står det ett antal kommentarer under bilderna även om dom inte är givna i den poolen.
Så har bilden bara fått kommentarer i Bildkritik så syns inte dom om man tittar på bilder i Studiopoolen trots att det står att den fått kommentarer.

Jesper
 
Jesper K skrev:
Om man går in i t.ex. Studiopoolen så står det ett antal kommentarer under bilderna även om dom inte är givna i den poolen.
Precis - jag funderade på just det där, vilket som var bäst. Vad tycker ni?

Jag tycke det skulle bli för inkonsekvent och svårt att förstå om det var olika logik för knappen på i/utanför pool.
 
Tomas Järnetun skrev:
Tror och hoppas att de nyinlagda uppgifterna om antalet kommentarer och uppmaningen att bli först att kommentera en bild kommer att få snurr på kommenterandet här på fotosidan.
Tomas
Det är förhoppningen ja, eller iallafall sprida ut kommenterandet på fler bilder.

Naturligtvis kom det också lite negativ reaktion på detta direkt; någon misstänkte att den här uppmaningen att kommentera bara skulle öka mängden "åh vad fint"-kommentarer och dra igång en tävlingshysteri i att kommentera mycket hellre än bra. Vad tror ni? Stjälper det mer än hjälper?

Vi har inga topplistor eller dylikt som lyfter fram den som kommenterar mycket eller ofta först, men det kan förvisso bli en "sport" för några i att vara den som kommer först i listan (ni som kollar kommentarer på länksajten Buzz vet hur det kan bli...), det gör väl förviss inget om det är en vettig kommentar men skriver man vad som helst bara för att komma först är det inte bra. Vi får hålla koll förståss och utvärdera detta längre fram.
 
Jag blir störd ...

Kan vara en väg mot mer kommentarer men ...

Måste "knappen" ha en så skrikig grön färg?

Räcker det inte om den är i en avvikande grå?

Som det är nu rubbar det mina synintryck när jag skannar av alla bilder som kommer in. Mitt öga dras till det gröna i stället för att finna en bra bild att kommentera!

Bara en tanke / Jan-Olof
 
Mycket bra!
Jag är verkligen glad över att "antal kommentarer" kommit tillbaka. Det var dessutom en bra idé med "bli först att kommentera", men jag håller med om att färgen kanske är i grällaste laget.

/Catarina
 
camag skrev:
Mycket bra!
Jag är verkligen glad över att "antal kommentarer" kommit tillbaka. Det var dessutom en bra idé med "bli först att kommentera", men jag håller med om att färgen kanske är i grällaste laget.

/Catarina

Samma här. Knappen är väldigt bra. Den får gärna vara väl synlig så att man ser den på en gång, men ibland dominerar den lite. Hur som helst en bra ide!
 
Om jag nu ska ta och vara lite negativ ;-)

när den här funktionen fanns förr så tror jag att det var
så att bilder som hade fått många kommentarer drog till
sig ännu fler och bilder som inga fått fick ingen sen heller.

Funktionen blev ett betyg till bilden,
inga kommentarer = dålig bild (ingen idé ens att öppna),
många kommentarer = bra bild (öppna och kommentera).

Och jag kommer ihåg att det kändes lite nesligt när man
som nybörjare lagt ut en bild och den föll ner till plats hundra
eller ännu längre ner och fortfarande "stoltserade" med "noll kommentarer".

Jag hoppas det funkar bättre denna gång,
så att fler okommenterade bilder får kommentarer.
 
opejo skrev:
Om jag nu ska ta och vara lite negativ ;-)

när den här funktionen fanns förr så tror jag att det var
så att bilder som hade fått många kommentarer drog till
sig ännu fler och bilder som inga fått fick ingen sen heller.

Funktionen blev ett betyg till bilden,
inga kommentarer = dålig bild (ingen idé ens att öppna),
många kommentarer = bra bild (öppna och kommentera).

Och jag kommer ihåg att det kändes lite nesligt när man
som nybörjare lagt ut en bild och den föll ner till plats hundra
eller ännu längre ner och fortfarande "stoltserade" med "noll kommentarer".

Jag hoppas det funkar bättre denna gång,
så att fler okommenterade bilder får kommentarer.

Jag förstår din tanke... vi får väl helt enkelt se vad som händer.
Men om alla vill få sina bilder kommenterade så är de dags att kanske göra lite själv! ;o))
Säger inte detta bara till dej Peter, utan mer till alla! :eek:)
 
evalisen skrev:
Jag förstår din tanke... vi får väl helt enkelt se vad som händer.
Men om alla vill få sina bilder kommenterade så är de dags att kanske göra lite själv! ;o))
Säger inte detta bara till dej Peter, utan mer till alla! :eek:)

Du har nog rätt, (jag tar åt mig min del ;-),
det nog är det enda säkra sättet att få
kommentarer, att ge många till andra.

Men då infinner sig, (åtminstone i mitt huvud),
frågan, vad vinner vi (med ovanstående
i åtanke) på att återinföra den här
funktionen? ;-)

/Peter
 
opejo skrev:
Du har nog rätt, (jag tar åt mig min del ;-),
det nog är det enda säkra sättet att få
kommentarer, att ge många till andra.

Men då infinner sig, (åtminstone i mitt huvud),
frågan, vad vinner vi (med ovanstående
i åtanke) på att återinföra den här
funktionen? ;-)

/Peter

De vet jag inte. ;o)
Kanske David och Christer kan svara på de?
 
Jag tror inte detta ger fler kommentarer än tidigare.

Idéen med den där var att om möjligt sprida ut de kommentarer som ges på några fler bilder än idag, och gärna även till de som normalt har svårt att få några kommentarer - dvs de fotografer som verkligen behöver lite feedback och lite hjälp på vägen. Ni vet, de där bilderna som inte riktigt fångar ögat när man bläddrar igenom "nya bilder". Nu är det tex väldigt många blåsippor... :)

Kanske motiverar den där knappen då någon till att vara lite schysst och ge en kommentar till någon som inte fått någon än, inte bara dyka på de där riktigt bra bilderna (som ju får gott om kommentarer ändå).

Jag tror inte, som någon här trodde, att man pga detta hoppar över de okommenterade ännu mer än nu - jag tror den gallringen sker redan vid gransking av bilder på tumnagelnivån. Där man ser tillräckligt bra om den verkar intressant alls. Kanske kan knappen få en att titta in på en bild som normalt inte skulle få en positiv kommentar av en, just för att man ville ge en kommentar till en som inte fått.

Men som allt vi gör så är det lite av ett experiment, det är omöjligt att veta i förväg hur medlemmar uppfattar och använder en funktion. Jag kommer köra lite statistik framöver och se om det gjorde någon effekt, dvs om fler bilder får kommentarer än idag.
 
clindh skrev:
Jag tror inte detta ger fler kommentarer än tidigare.

Idéen med den där var att om möjligt sprida ut de kommentarer som ges på några fler bilder än idag, och gärna även till de som normalt har svårt att få några kommentarer - dvs de fotografer som verkligen behöver lite feedback och lite hjälp på vägen. Ni vet, de där bilderna som inte riktigt fångar ögat när man bläddrar igenom "nya bilder". Nu är det tex väldigt många blåsippor... :)

Kanske motiverar den där knappen då någon till att vara lite schysst och ge en kommentar till någon som inte fått någon än, inte bara dyka på de där riktigt bra bilderna (som ju får gott om kommentarer ändå).

Jag tror inte, som någon här trodde, att man pga detta hoppar över de okommenterade ännu mer än nu - jag tror den gallringen sker redan vid gransking av bilder på tumnagelnivån. Där man ser tillräckligt bra om den verkar intressant alls. Kanske kan knappen få en att titta in på en bild som normalt inte skulle få en positiv kommentar av en, just för att man ville ge en kommentar till en som inte fått.

Men som allt vi gör så är det lite av ett experiment, det är omöjligt att veta i förväg hur medlemmar uppfattar och använder en funktion. Jag kommer köra lite statistik framöver och se om det gjorde någon effekt, dvs om fler bilder får kommentarer än idag.

Absolut!
Jag känner själv så som du skriver, har skrivit redan nu på flera med gröna knappar. ;o)
Bra att testa nya vägar, om de är bra får ni ju resultat på sen.
 
Re: Jag blir störd ...

JOLidman skrev:
Måste "knappen" ha en så skrikig grön färg?
Vi kanske skulle gjort den ännu skrikigare - så man blir än mer motiverad att kommentera alla bilder för att få bort dem... :)
 
Jag vill inte ha dessa fula skyltar vid mina bilder. Hur gör jag för att ta bort dom? Eller måste de finnas där. Kommer nog att lägga upp mina bilder som utställningar om det inte går att välja bort dom. För utställningsalbum verkar vara "rena" eller har jag fel?
 
Vill du bara visa bilder och inte få kommentarer på enskilda bilder så är det Utställning som gäller ja, lägg dem inte i Bildkritik.
 
clindh skrev:
Vill du bara visa bilder och inte få kommentarer på enskilda bilder så är det Utställning som gäller ja, lägg dem inte i Bildkritik.

Som jag fattar det var det skyltar även på bilder som inte lagts i någon pool? Men när jag nu tittar på mina bilder finns skykltarna bara om jag går in där alla mina bilder visas samtidigt. I albumen visas inte skyltarna? Har nog fått detta om bakfoten eller?
 
Om skyltarna bara visas på bilder som lagts i någon kritikpool och i poolen, alltså inte när man tittar på bilden i ens album, då är det ok.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.