Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony DSLR till sommaren

Produkter
(logga in för att koppla)

Nome Nescio

Aktiv medlem
Jag vet inte om detta redan är bekräftat, en hel del ryckten har det dock varit. Men enl denna artikel så kommer Sony med en DSLR till sommaren:
http://www.nyteknik.se/art/45498

Enl ryktena på DP-review så skall det vara en riktigt budget kamera, men det kan man nog bara drömma(mardrömmar) om. Det intressant är att Sony vill ta en stor marknads andel, och det måste ju innebära att det kommer en massa nya komponenter till Minolta systemet. Själv vill jag ha en kompetent blixt som inte kostar 3500+.
 
förhoppningsvis satsar dom inte bara på det allra lägsta inom dslr utan försöker utmana canon och nikon iaf på amatörmarknaden.

Kompetenta blixtar finns för under 3500, dock står det inte minolta på dom.
 
Några underverk från SONY tror jag inte på.
Troligen kommer dom att krama ur dom sista dropparna ur dom trogna Minoltafansen utan att överraska med några innovativa nyheter som Minolta alltid gjorde.
Jag har gett upp Minolta efter 25 år och kommer att bli Canotist :)
Tack alla Minoltaägare för alla tips och goda råd under tiden med KM D7D:n.

Hoppas verkligen att jag har fel angående SONY.
Det vore för djävligt för alla trogna fotografer om dom inte satsar vidare på systemet.
 
Jag tror på Sony, varför skulle dom ge sig in i DSLR segementet om det inte "var på allvar"? Dom sa att dom skulle ta 20% av amatörmarknaden, det har jag svårt att tro att dom tror att dom ska klara av utan ett hus i klass med D200/30D/D7D. Och till ett sånt hus vill ju folk ha bra objektiv så det lär ju dyka upp SSM-objektiv dessutom.

Eftersom dom har tagit över KMs kameraavdelning så lär det också vara hus i stil med tidigare KM-hus, dvs bra ergonomi och AS.

För att ta 20% av marknaden från 0% måste man ju vara bättre än konkurrenterna...

/b
 
Det är nog så att deras stategi ligger i att plocka hem så många kunder som möjligt, detta görs ju som bekant genom att släppa något som riktigt billigt. Jag skulle tro att nästa hus kommer att ligga i prisklassen 5000kr och är en bantad 5D. Många av alla de knappar och vred som finns idag försvinner, eventuellt så kommer det en ny sennsor får MP säljer fortfarande och 6 är lite för lite på dagens marknad.

Det är inte elektroniken som kostar i tillverkningen utan mekaniken. Det är säkert billigare att göra ett hus som liknar 3, SPxi fast med sonys 10Mp senssor än vad dagens D5D-hus kostar att tillverka.
 
Nome Nescio skrev:
Det är nog så att deras stategi ligger i att plocka hem så många kunder som möjligt, detta görs ju som bekant genom att släppa något som riktigt billigt.

Alla tillverkare har väl som strategi att plocka hem så många kunder som möjligt? Och alla stora tillverkare har både billiga och dyra produkter. Varför skulle Sony bara göra enkla produkter när ingen annan gör det? Många som köper en kamera vill ju att det ska finnas en bättre kamera att byta upp sig till senare alternativ känna lite status från den dyrare produkten.

Om Sony vill ha 20% av marknaden så lär dom behöva en ordentligt uppsättning hus och en mindre armé med objektiv. Sen kan dom ju alltid misslyckas men det är ju en annan fråga.
 
det ska bli intressant att se vad det blir för kamera men framför allt vad det blir för objektiv. det skulle förvåna mig om sony släppte en kamera som är bättre än 5d/7d i deras prisklasser... men man kan ju alltid hoppas. jag hoppas dock att sony börjar göra lite objektiv med minolta fattning snart, gärna kopiera några gamla minolta som 50mm 1.7. det skulle vara trevligt
 
Nja - det finns faktiskt en tung anledning till att komma med "något bättre" och det är som goodwill remaker för att visa Minoltafantasterna att man faktisk menar allvar. De som ännu inte övergett KM, men funderar på det, kan kanske fås att stanna kvar, och de som fortfarande velar, kan kanske fås att bestämma sig, av en sådan kamera.

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad över D5Dr, D7Dx och D9D = bantad D5D, vässad D7D, resp. full frame. På det viset täcker de ganska väl insteg, semipro och pro. Ska de knipa 20% på mindre än tio år, så är det upp till bevis som gäller - snabbt.
 
Pratade med Sony-folk på Elmia.
Deras uppgift var att något ska komma september men vad visste dom inget alls om.
 
Sony kommer att försöka täcka alla kunsumentgrupper, från en billig insteg D-SLR till en pro D-SLR (fullformats bildsensor, FF).
Den första D-SLR någonsin från Sony, blir i grunden en K-M 5D, men med en bildsensor APS-C på 10-12 Mp, tänkt lansering augusti 2006.
Utan tvekan, vi går mot bildsensorer av storlek FF, till D-SLR, de ger en bättre och tydligare sökare, likt en A-SLR, inget brus att bli uppretad på, först ut blir till de dyrare modellerna.
Sony står för elektroniken och kamerahusen, K-M och Tamron står för objektiven, allt saluförs som Sony produkter.
Sant?
Vänta och se, Sony kommer!
 
Om Sony skulle börja tillverka kameror för låtsasproffs så skulle det vara lite banbrytande. Hittills så har de mest gjort saker för vanliga masskonsumenter och high end. Dvs produkter som vanliga enmansföretagare sällan har råd med om det inte går väldigt bra, typ tv-kameror och liknande.

Det som trots allt talar för sony är två saker. Dels att de släppt en kamera i 10k-klassen vilket tyder på att de åtminstone tror att det är tillräckligt säljbart. Men om den kameran går dåligt kanske de backar. Men det innebär att fotoamatörer blir nöjda i de flesta fall men tveksamt om det räcker till för att locka frilansare i nån större mängd. De som ska frilansa satsar nog hellre på något beprövat om de inte har prylar sedan tidigare.

Det andra är att sony har egen tillverkning av sensorer vilket är en enorm fördel. Sensorn står för ca 40% av tillverkningskostnaden av en kamera enligt den nu avlidna konica minolta. Men fortfarande är de ekonomiska villkoren tajta vid denna produktion, annars skulle de aldrig sälja sensorerna till andra som t ex nikon.

Därav allt vanligare att man ser olika former av samarbeten mellan traditionella kameratillverkare och elektroniktillverkare som t ex Pentax och Samsung och Panasonic och Leica(?).

Mvh
Fredrik
 
Det enda Sony sagt är väl att dom ska hårdsatsa på budgetkameror, inte high end, för där finns inga pengar att tjäna (för stor konkurrans om för få kunder). Vet att det var någon intervju med nån Sonysnubbe runt tiden då det blev officiellt att Minolta skulle lägga ner.
 
larsborg skrev:
...
Utan tvekan, vi går mot bildsensorer av storlek FF, till D-SLR, de ger en bättre och tydligare sökare ...
Köper bara inte det. Det finns en försvinnande minoritet DSLR som använder sensorn för att skapa sökarbilden, sk EVF-sökare. Att Sony skulle gå den vägen efter att ha fått tillgång till KMs teknologi finner jag ytterst osannolikt.

Att de kommer med en FF på kanske 12 MP tror jag mer på, men knappast i budgetvariant.
 
Nja, sökaren är faktiskt mer eller mindre proportionell mot sensorn även om det råkar vara speglar och prismor inblandade.

Däremot ser jag det inte som ett självklarhet att FF skulle vara det vinnande konceptet. Men det är möjligt att det går att få ner produktionskostnaden även för dessa.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Nja, sökaren är faktiskt mer eller mindre proportionell mot sensorn även om det råkar vara speglar och prismor inblandade.

Däremot ser jag det inte som ett självklarhet att FF skulle vara det vinnande konceptet. Men det är möjligt att det går att få ner produktionskostnaden även för dessa.

Mvh
Maverick
Jo nog är det så men KM har ju faktiskt lyckats med att göra riktigt bra sökare på sina två DSLR då dom nykonstruerade dessa just med tanke på sensorstorleken, ok att det kanske är en bit kvar till FF-sökarna men ändå. Canon & Nikon missade detta & har därför klart mindre sökare på sina DSLR med 1,5 & 1,6-sensorer, med undantag då för den nya D200...

//Larsa
 
Om man läser artikeln i Ny Teknik så är det inte tydligt att de har mer underlag nu än som fanns med i pressmeddelandet om att KM säljer till Sony?
 
.Z. skrev:
Jo nog är det så men KM har ju faktiskt lyckats med att göra riktigt bra sökare på sina två DSLR då dom nykonstruerade dessa just med tanke på sensorstorleken, ok att det kanske är en bit kvar till FF-sökarna men ändå. Canon & Nikon missade detta & har därför klart mindre sökare på sina DSLR med 1,5 & 1,6-sensorer, med undantag då för den nya D200...

//Larsa

Absolut och det därför jag inte ser FF som ett självklart vinnande koncept eller eftersträvansvärt. I min värld så är det inte kärnteknik direkt att få en stor och fin sökare även om sensorn är av APS-C format. Men det finns säkert nån optisk förklaring till att de inte förstorar sökarbilden. Så länge de behåller spegeln och prismat så är jag rätt nöjd.

Stor sensor ger dyrare kameror, mycket dyrare optik och det enda jag vinner är lite kortare skärpedjup. Brus betraktar jag inte jag inte som ett tillräckligt stort problem för att ta upp som en fördel för FF. Det större tonomfånget är ju intressant men kan nog lösas på sikt även på APS-C.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Absolut och det därför jag inte ser FF som ett självklart vinnande koncept eller eftersträvansvärt. I min värld så är det inte kärnteknik direkt att få en stor och fin sökare även om sensorn är av APS-C format. Men det finns säkert nån optisk förklaring till att de inte förstorar sökarbilden. Så länge de behåller spegeln och prismat så är jag rätt nöjd.

Stor sensor ger dyrare kameror, mycket dyrare optik och det enda jag vinner är lite kortare skärpedjup. Brus betraktar jag inte jag inte som ett tillräckligt stort problem för att ta upp som en fördel för FF. Det större tonomfånget är ju intressant men kan nog lösas på sikt även på APS-C.

Mvh
Maverick


Jag håller med, och vill dessutom lägga till att för oss som inte har råd med 500 mm:s objektiv och ändå gillar stora brännvidder så är APS-C formatet mycket mer tilltalande än FF pga den skenbara brännviddsförängningen. (Visst finns det en teoretisk möjlighet att späcka sensorn i en FF lika pixeltätt som APS-C och därmed kuna beskära sig till samma utsnitt, men det har ju inte gjorts än, och lär säkert inte göras framöver heller)
 
casting skrev:
Jag håller med, och vill dessutom lägga till att för oss som inte har råd med 500 mm:s objektiv och ändå gillar stora brännvidder så är APS-C formatet mycket mer tilltalande än FF pga den skenbara brännviddsförängningen.

Det finns nog dom som gillar vidvinkel med och skulle vilja slippa ersätta sina gamla bra vidvinkelobjektiv i 20-området mot nya ännu kortare som dom inte kan använda på analoga/FF ens ;)
Dom borde väl iofs inte vara lika dyra som långa telen.
 
Anddje skrev:
Det finns nog dom som gillar vidvinkel med och skulle vilja slippa ersätta sina gamla bra vidvinkelobjektiv i 20-området mot nya ännu kortare som dom inte kan använda på analoga/FF ens.

Alldeles säkert, och dom förstår jag till fullo när dom vill ha FF eller varför inte ännu större? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.