Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har vi plockat ihop en bra PS-dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

gerhardp

Aktiv medlem
Hej,

Jag och en kollega skall den här gången försöka plocka ihop riktigt bra Photoshop-datorer istället för att köpa kompromissande färdiga system. Det var många år sedan vi försökte hänga med i hårdvarusvängen, men har tagit hjälp av div forum och kollegor. Nu har vi kommit fram till följande system och undrar om någon kan ge oss lite feedback.

Datorn skall vara snabb och tyst och hålla hög kvalitet.

1 Antec Performance One P180 Miditower
1 Hiper Nätaggregat ATX 580W, Type-R, Dual Fan, Silent, 20/24pin
1 Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket -939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Ex16
4GB RAM
1 AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB
1 Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU cooler
2 Asus GeForce 6600GT 128MB GDDR3 EN6600GT,PCI-Express,Tv-Out/DVI-I
2 NEC DVD-brännare ND-3540A IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
1 Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM
2 Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA 8MB 7200RPM NCQ
1 Microsoft Windows XP Professional

Kommentarer?

/G
 
Kalle_B skrev:
nu vet jag inte hur mkt bilder ni har, men jag skulle ta bort en DVD brännare o lägga till en hårddisk till
För bildlagring använder vi externa diskar. Diskarna i den här konfigurationen är endast till för mellanlagring och annan data (RAID).
Xplash skrev:
varför två brännare?
Planen var att välja en DVD-läsare och en brännare, men eftersom de kostar i princip lika mycket så tog vi två brännare istället. Kändes lite konstigt för mig också men man kanske har nytta av två brännare någon gång...

/G
 
Hmm.. Men SLI-lösningen med dubbla grafikkort.. ger det verkligen någon direkt prestandavinst i PS? Trodde bara det var till spel.. Matrox är ju annars ett säkert kort.. Men ni kanske vill spela oxå?

Jag valde själv AMD 64 X2 3800+ nu när jag byggde. Den sitter på ett ASUS A8V Dlx. tillsammans med 2GB RAM i Dual Channel.

Den är ruskigt mycket snabbare i PS än min gamala maskin med en P4 2.4GHz, förmodligen mycket beroende på den extra kärnan.

Hiper gör fina aggregat..

Ni kanske skulle kolla lite på x64-versionen av XP, den hanterar 4GB RAM bättre.. Men det kan vara knepigt att hitta drivrutiner till alla pryttlar.
 
Nja, Photoshop går väl ändå bäst på en Mac?

http://www.apple.com/se/powermac

Dubbla 2,7 GHz PowerPC G5
8 GB DDR400 SDRAM (PC3200) - 8x1 GB
2x400 GB Serial ATA-enhet - 7 200 varv/minut
DVD±R/CD-RW (16x SuperDrive för medier med dubbla lager)
ATI Radeon X850 XT - 256 MB DDR SDRAM
Apple Cinema HD Display (30" flat panel)

Sen kan man ju koppla till en fiberkanal och köra Xserve RAID...om man fortfarande har några pengar kvar. ;P

Ska bli intressant att se hur XP fungerar på macen i framtiden när de nu ska byta processorer efter årsskiftet.

Skönt att man kan drömma gratis! :)
 
Låter som en väldigt bra konfiguration, men saknas det inte lite RAM-minne?

Hur som helst, det där lär flyta på fint, även jag är lite tveksam till dubbla grafikkort, behövs det verkligen?

Stackars konto som belastas med det där paketet. :)
 
Du skriver inte hur "snabba" de minnen du tänker köpa är, men om du nu enbart skall köra Photoshop denna burk, varför i allsin dar skall du då köra SLI ? Du har absolut noll använding för det i vanligt Windows-arbete !

Ta och välj ett annat moderkort, köp endast 1 grafikkort, ta bort 1 dvd-brännare och köp istället SNABBA minnen och en extern hårddisk (för backup:er). Det hade jag gjort...
 
Snö skrev:
Låter som en väldigt bra konfiguration, men saknas det inte lite RAM-minne?
XP kan tydligen bara (med /3GB-växeln i boot.ini) ge PS 3GB att arbeta med. Då tar kerneln 1GB till sig själv. Kan verkligen XP32 dra nytta av mer minne än 4GB?

Funderar även på XPx64 men det är, som sagt, lite si och så med drivrutiner. Epson har sina klara till 4990-scannern men jag är osäker på min Canon-skrivare (i9100). Förmodligen väntar jag med win64 till nästa datorbyte.

/G
 
Hade skippat en av DVD-brännarna eftersom det oftast bara blir jobbigt när man ska bränna och aldrig vet vilken drive som är selekterad, i synnerhet när de är identiska.

SLI-kort har ni absolut noll nytta av i PS. Tillför bara värme och oljud och ingenting i prestanda. Om ni kommer hantera flera skärmar kan det vara en idé att också kolla på Matrox grafikkort då de fortfarande har bättre verktyg för kreatörer och hantering av flera skärmar.

Kanonbra konfiguration i övrigt.
 
Wreckdiver skrev:
Du skriver inte hur "snabba" de minnen du tänker köpa är,
Vi tänkte oss minne med någon slags optimering pris/prestanda med tyngdpunkten på prestanda. Det här återstår fortfarande att lista ut. Känner oss väldigt osäkra på den punkten. Tips?
men om du nu enbart skall köra Photoshop denna burk, varför i allsin dar skall du då köra SLI ? Du har absolut noll använding för det i vanligt Windows-arbete !
Ärligt talat vet vi inte riktigt vad SLi innebär. Det var någon som tyckte att vi kunde lägga till det, eftersom prisskillnaden var så liten. Om man nu får för sig att köra något spel eller nåt... Rätt eller fel?
... och en extern hårddisk (för backup:er). Det hade jag gjort...
Externa diskar har vi redan i tillräcklig mängd så det känns inte så viktigt.

/G
 
reflux skrev:
Hade skippat en av DVD-brännarna eftersom det oftast bara blir jobbigt när man ska bränna och aldrig vet vilken drive som är selekterad, i synnerhet när de är identiska.
Hmm... Känner nästan att ni övertalat oss när det gäller brännarna.
SLI-kort har ni absolut noll nytta av i PS. Tillför bara värme och oljud och ingenting i prestanda. Om ni kommer hantera flera skärmar kan det vara en idé att också kolla på Matrox grafikkort då de fortfarande har bättre verktyg för kreatörer och hantering av flera skärmar.
Det här vill jag gärna veta mer om! Vi kör ju två skärmar så det är helt klart. Om det finns grafikkort som du säger som är bättre lämpade för uppgiften så prioriterar vi självklart det i första hand. Vilka "bättre verktyg" och vilka Matrox-kort talar vi om?

/G
 
Lednam skrev:
Skulle vara kul att veta vilken kostnad du beräknar för hela kalaset och var du tänker handla.
Lovar att återkomma till kostnaden när vi kommer närmare sanningen. Eftersom vi helst inte skruvar ihop själva (iaf inte jag), så måste det bli någon i Göteborg som både säljer, skruvar och är pålitlig.

/G
 
Jeppe skrev:
Matrox G650/750 eller kanske ännu hellre Matrox Parhelia. Grymma kort för dubbla skärmar (eller trippla).
Parhelia ser ju mycket intressant ut. Orkar den köra två skärmar i +1600x1200? Finns det anledning att byta moderkortet också då?

/G
 
" Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM "

Snabb HD , men för ett jävla liv!
Väldigt störande om sitter länge vid datorn.


Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.