Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enbensstativ - rätt platta/stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Hejsan!

Får ett teleobjektiv på söndag och undrar lite om ett enbensstativ kan vara värt att dra med. Vilken modell ska man ha? Något att tänka på? Den får gärna ha samma kameraplatta som till mitt Manfrotto 128RC-huvud till trebenaren.

Kolfiber går bort direkt om det inte blir beg.

// Jocke
 
Manfrottos enbensstativ är prisvärda men lite klumpiga. Fungerar inte heller som vandringsstavar. Andra märken har stativ som mer liknar vandringsstavar. men tyvärr verkar de inte klara av lite tyngre kameror och objektiv.

Jag har själv ett manfrotto med ett huvud 234RC som skulle passa dina snabbplattor.

Köpte det i ett kit bestående av Manfrotto 055 PROB, 681, 141rc och 234rc för totalt 1800 kr.
 
Det som ska lastas på som max är 300D utan batterigrepp. 1360 gram objektiv.

Gärna så lätt som möjligt, runt 500 gram vore kalas!

// Jocke
 
Än så länge är jag nöjd med mitt Giottos. Den finns på bild sist i min artikel om stativ. Rimligt pris på den (tror jag betalade strax under 800 kronor). Inte vidare lätt men känns bra, speciellt för min plånbok :) Den har ett "inbyggt" tilt-huvud, dvs översta delen går att vinkla 90 grader åt endera hållet vilket är bra om man vill ta porträttformat och inte har fäste för stativet på objektivet. Foten är ledad och fäster bra även på platta underlag när man inte har stativet rakt upp.

Sedan har den även en inbyggd egen "snabbplatta". Rättare sagt så är det inte så mycket till platta snarare än klump. Letade också själv efter ett fäste och köpte nästan ett löst från Manfrotto för att kunna använda gamla fästen innan jag märkte detta.

"Klumpen" går att vrida runt vilket gör att man kan vinkla tilthuvudet som man vill. Har själv använt det vid tillfällen då jag lutat mig med ryggen mot en vägg och benen framåt samt enbensstativet ännu längre framåt och tagit spjärn. (Undrar om någon förstår den beskrivningen. Får väl rita figur annars...)

Nedan ser du en bild på huvudet på enbensstativet. Att klumpen är så hög beror på att skruven går att ta loss och på insidan av klumpen döljs delen med 3/8"-gänga. Det är bara att ta ett mynt, skruva loss och vända på skruven ifall man har annan gänga.

Den lilla skruven på huvudet är för fastlåsning av klumpen och den stora för tilt.

Ursäkta den sunkiga bilden, väldigt snabbt tagen med fujifilm-filmburk med som storleksreferens.
 

Bilagor

  • giottos.jpg
    giottos.jpg
    20.1 KB · Visningar: 765
Hoppsan. Det tog tid att ta den fula bilden så det hann trilla in fler svar. Mitt Giottos (modell 9570) kanske inte är något för dig ändå såg jag när du angav viktkraven. Mitt väger nästan det dubbla, 0,99 kg. I hopfällt läge blir den 620mm och fullt utfälld 1745mm.

Nåväl. Fler tips kommer nog...

[Edit: Fast det är klart, med detta ettkilospaket skulle jag lätt våga drämma till en kameratjuv, så det har sina uppenbara fördelar också. Det är ruskigt bra schwung i det :)]
 
Oki!

Hur mycket ligger snittet på för enbenare? Verkar som om det är ganska få funktioner man behöver tänka på, vilket är skönt.. :)

// Jocke
 
Joakim A skrev:
Hur mycket ligger snittet på för enbenare?
Det beror väl på lite vilken typ du är ute efter. Efter att ha snabbkonsulterat Manfrottos webbkatalog ser jag att deras kolfibervariant går på halvkilot medan deras vanliga går på mellan 0,4 och 1,1 beroende på om det är "compact"-varianterna eller de vanligare. Många ligger på mellan 0,8 och 1,0kg.

Det bör tilläggas att på Manfrottos har du ingenting högst upp utan bör nog skaffa något huvud. Manfrottos variant av "swivel-tilt"-huvud med snabbplatta, 234RC, väger dock 0,3kg så går man den vägen kommer man nog inte undan så mycket lättare än strax under kilot ändå.
 
maxzomborszki skrev:
...ingenting högst upp utan bör nog skaffa något huvud.
Eller bör och bör. När jag läste det där igen så tycker jag det låter lite tokigt. Vad jag menar är att du kan montera kameran direkt på enbenaren, de har ju både 1/4- och 3/8-gänga. Själv vill jag dock ha möjlighet att inte ha kameran rakt fram (därav mitt råd till huvud eller modell som tillåter det direkt).

Ska gå och sova innan det blir fler tokigheter.
 
Jag köpe ett billigt enbenstativ av den lätta typen och det gör enorm skillnad vad det gäller skakningsoskärpa. Dom gånger vikten är det huvudsakliga tar jag bara med mig "pinnen" som väger några hekto. Behöver jag vinkla ner kameran så tar jag samma kulled som jag har till mitt treben. Tungt men hjälper då till att dämpa vibrationer också.
 
AKA skrev:
Varför skulle inte manfrottos enbenare fungera som vandringsstavar?

Har testat...
Foten på deras stativ består endast av en tunn platshylsa. Efter en dags vandring hade hylsan slitits sönder och det var öppet in i stativröret. Dagen efter var de två nedersta decimetrarna av stativet fyllt med grus, jord och vatten. Dessutom slet jag ner röret som också böjdes så att nedersta leden inte gick att skjuta in i övriga.
Det var bara att slänga stativet ner jag kom tillbaka till civilisationen.

Det finns en spiksko att köpa som tillbehör till Manfrottos enbenare. Det kanske är en lösning, men jag har inte testat den.
mvh Mattias
 
Mattias Lundkvist skrev:
Har testat...
Foten på deras stativ består endast av en tunn platshylsa...

...Det finns en spiksko att köpa som tillbehör till Manfrottos enbenare. Det kanske är en lösning, men jag har inte testat den.
mvh Mattias

Ok, då förstår jag. Kan tänka mig att plasten slits bort så småningom. Kanske får hitta på nån lösning t.ex. gänga på en aluminium sko av något slag. Har märkt att teleskopen ibland har lust att skjutas ihop om jag lägger för högt tryck på stativet vid gång men det går justera enkelt genom att skruva åt låsningarna lite. Berodde böjningen av ditt stativ delvis på att plastskon försvann eller är stativen helt enkelt för tunna längst ut så man borde förstärka dom?
 
Gitzo har sin Monotrek G1560 som har stålsko för att vara kombinerad vandringsstav och enbensstativ. Jag kör den tillsammans med manfrottos tilthuvud, 234rc. Det medföljer också en allväders/snösko till den.

Kulleden som följer med är dock totalt värdelös. Är man lite försiktig kan man dock slänga på ett 70-200/2.8 och en 20D utan större problem om man bara kör med ett bättre huvud.

http://www.gitzo.com/products/metric/monopods/monotrek/rightscreen.php3

Den fungerade fint när jag var uppe vid njupeskär och däromkring och vandrade.
 
Jag skulle även rekommendera att du tittar på Hans Olssons snabbfästen och ombyggda huvuden.
Dels säljer han en 234RC där man kan vrida snabbfästet snabbt och enkelt 90¤ för att köra i höjdformat om man har ett längre objektiv med stativring.
Plattorna till snabbfästena tillverkar han efter varje specifik kamera- och objektivmodell.
Kvaliten och servicen är ypperlig!
www.optipod.se

MVH: Micke
 
90 dollars för benet inkl frakt men utan eventuell moms och tull och kanske drygt 300 spänn för huvudet.

Jag köpte både en monopod och en tripod från Feisol för en månad sedan. Tycker Feisolprodukterna är bra och inte bara med hänsyn taget till priset. Manfrottohuvudet gör sitt jobb och eftersom jag valde snikvägen med en Manfrotto 488RC2 till tripoden så passar snabbplattorna oberoende vad jag väljer för kombination av stativ och glugg.
 
Är du nöjd med 488RC2? Är det enkelt att ställa in rätt tröghet på kulan? Kräver den att man håller på och smörjer hela tiden? Jag har dålig erfarenhet av Manfrottos tidigare kulleder (bl.a. modell 108) som var mycket jobbig att använda eftersom kulan gick för trögt.

Jag tittar på den eller Giottos MH-1001 (www.photax.se). Finns det någon som har något att säga om Giottos-kulleden?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.