Nu har jag inte läst just den artikeln, men däremot en annan när jag satt på tåget tidigare och då gick det ut på att:
a) En del tagit upp bildmaterial med mobiltelefon medan de framförde sitt motorfordon, vilket då faller under "rattsurfning".
b) Fotburna personer tagit upp bildmaterial och enligt påstående varit ivägen för räddningstjänst m fl. Dessa ska då ha anmälts för olaga integritesintrång.
I fall a) så är det väl knappast något problem, även om det näppeligen är huvudsyftet med den lagen. Sedan tycker jag lagen är korkad, såtillvida att den är stiftad eftersom polis/åklagare inte klarade av bevisningen enligt den tidigare ordningen. Principiellt får jag enligt den lagen inte hålla i telefonen och prata i den, men däremot förmodligen fotografera med min ej uppkopplade kamera.
I fall b) blir den uppenbara frågan om polisen har identifierat om samtliga har lagt ut materialet på nätet e dyl vid anmälningstillfället. Ett av rekvisiten är att det ska ha skett en "spridning" av vissa uppgifter eller visst material, och dessutom ska den vara ägnad (i juridisk mening, förstås) att orsaka skada för den enskilde. Tillkommer gör också en utväg i form av att vissa handlingar av den beskrivna arten kan vara försvarliga, men det är förstås en fråga som då får prövas i det specifika fallet.