PeterWem
Aktiv medlem
Gör dig beredd på att bli förvånad.Knappast!
Skulle förvåna mig mycket, om någon åklagare går vidare med denna fotografering!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gör dig beredd på att bli förvånad.Knappast!
Skulle förvåna mig mycket, om någon åklagare går vidare med denna fotografering!
Jasså?Gör dig beredd på att bli förvånad.
Nej. Jag råder dig att åter läsa vad du kommenterat.Jasså?
Har du själv valt dig som åklagare?
Lycka till!
"Efter en stund såg jag mobilen som hängde ner utanför fönstret. Jag fickVarför öppnade inte damen fönstret, klippte av snöret, tog mobilen???
Damen hade minsann tid, att hämta sin kamera, tog ett foto på mobilen!"Efter en stund såg jag mobilen som hängde ner utanför fönstret. Jag fick
panik och sprang in i sovrummet och klädde mig. Jag gick tillbaka och då hängde den kvar.
Vid något tillfälle drogs den upp, men sen kom den ner igen. Jag hade tänkt att dra ner den, men jag hade massa saker i fönstret. Jag tog ett foto på den."
Talande bild på fönster med adventsljusstake och blomkrukor finns i FUP.
Så din rekommendation är:Damen hade minsann tid, att hämta sin kamera, tog ett foto på mobilen!
Men, ingen tid, till att ta bort saker i fönstret, adventsljusstake och blomkrukor?
Bilden visar, något större besvär föreligger inte, att avlägsna föremålen, öppna fönstret, klippa av snöret, ta mobilen!
Målsägande får det svårt med sin klagan!
Dålig formulering i lagtexten i så fall. Det hade ju varit mycket enkelt att vara tydligare.Fotograferingen behöver inte ske inomhus. Det är brottsoffret som ska vara inomhus. Propositionen förtäljer som vanligt.
Jag har tolkat lagen så att fotograferingen inte sker i hemlighet om den fotograferade personen märker att hon blir fotograferad.Angående hemligheter och upptäckt finns tyvärr exemplet med kvinnan i provhytten där en man höll sin mobil för att kunna fotografera kvinnan. Mannen friades. Jag hoppas så inte blir fallet med denne telefonfluktare.
Hennes mobiltelefon låg väl på köksbordet, antar jag.Damen hade minsann tid, att hämta sin kamera, tog ett foto på mobilen!
Men, ingen tid, till att ta bort saker i fönstret, adventsljusstake och blomkrukor?
Frågan man kan ställa sig då är när fotograferingen påbörjats och hur man rimligen ska kunna döma för kränkande fotografering om man som målsägande aldrig upptäcker det.Jag har tolkat lagen så att fotograferingen inte sker i hemlighet om den fotograferade personen märker att hon blir fotograferad.
Ofredande borde passa in bättre på den här händelsen.
Det kan man förstås inte. Kanske kan man det om bilden publiceras och det framgår var och när den är tagen (GPS-tagging i mobiltelefonerna hjälper nog till här.Frågan man kan ställa sig då är när fotograferingen påbörjats och hur man rimligen ska kunna döma för kränkande fotografering om man som målsägande aldrig upptäcker det.
Damen hade minsann tid, att hämta sin kamera, tog ett foto på mobilen!
Bilden visar, något större besvär föreligger inte, att avlägsna föremålen, öppna fönstret, klippa av snöret, ta mobilen!
Nu har det skett igen, en fotograferande person har blivit polisanmäld. https://www.hd.se/2017-07-31/misstankt-fluktare-blev-fotograferad
Jag tror nog att få personer inte tycker något annat än att personen betett sig både obehagligt och som en jäkla idiot men är det verkligen något olagligt som skett här? Ska vi alltid polisanmäla då vi upplever en person som obehaglig och beter sig illa eller hur skulle detta ha lösts förutom som vissa anser våld eller hot om våld är en långsiktig och hållbar lösning på allt eller mycket.
Damen hade minsann tid, att hämta sin kamera, tog ett foto på mobilen!
Då har jag äntligen tagit del av Västmanlands dom. Jag får skylla mig själv för förseningen eftersom jag eftersökte fel datum. Hur som helst är den springande punkt helt enkelt:Frågan man kan ställa sig då är när fotograferingen påbörjats och hur man rimligen ska kunna döma för kränkande fotografering om man som målsägande aldrig upptäcker det.
Jag har inte fått Västmanlands dom skickad till mig än och väntar på att få läsa varför det som skedde i provhytten hos Myrorna var så mycket annorlunda.
[...] När det gäller [personen] som filmade sin granne en våning ned kunde polisens tekniker inte återskapa raderat material från en iPhone 5. Enligt FUP nämns det att nämnda modell är svår att återskapa från.
Knappast!
Vilken tingsrätt vill lägga tid och pengar på denna händelse?
Typisk artikel i Expressen, - säljande skräck, intrång i ens eget liv!
Varför öppnade inte damen fönstret, klippte av snöret, tog mobilen???
Hade man hittat filmerna skulle man kunna se om målsägaren upptäckt kameran eller ej. Och ja, han har erkänt.Enligt tidningen jag läste har personen initialt erkänt filmandet. I lagen om kränkande fotografering är det väl handlingen i sig som är brottslig, inte om bilderna/filmerna sedan kan hittas? (Även om bevisläget såklart är bekymmersamt utan filerna)
[...]
A berättar att filmen sedan bara visade hennes ansikte. [...]