ANNONS
Annons

Varför är vi sådana pryldårar???

Produkter
(logga in för att koppla)

Bilbo2

Aktiv medlem
Jag köpte en nikon d100 för 5900:- igår. Den var i princip oanvänd, såg helt orörd ut och LUKTADE tom ny. Fotobutiken sa att han hade köpt den för 16000:- men nu bytt upp sig....Han lär ju inte ha fått mycket i inbyte om jag fick den för 5900:- Det fick mig att fundera: när tar det slut? INte pixelracet utan vår beredskap att förlora en hel massa pengar. Om jag te x hade köpt en 300d för nåt år sedan så hade jag blivit erbjuden en ca. 3500:- i inbyte...ca. 6000:- i ren förlust under, låt oss säga ett år. Hur många orkar att byta vartannat år och hur många har råd att byta? Kommer det NÅGONSIN att bli som det var under den analoga era att ett hus hade man länge? För jag får ibland intrycket att många här på fotosidan köper nytt i princip när det kommmer nytt.

Fråga: hur många kameror har du köpt de senaste 5 åren?

Digitaltekniken utvecklas fortfarande ganska snabbt. Det kommer att plana ut och skillnaderna mellan den modell du har och den som just kommit spelar ingen större roll längre.

Jämför med datorer, att dubbla processorhastigheten idag ger mycket mindre upplevd skillnad än det skulle gjort för 4-5 år sedan.

Jag tror det här är något som förekommer inom varje "nytt" teknikområde.

Ähhh... tänk på hur en ny bil sjunker i värde så fort du kör ut med den från handlaren.

Jag personligen har bara köpt 2 kameror de senaste 5 åren. En begagnad och en ny.

två. en ixus 500 som jag kom på smaken med digitalfoto. sedan min första SLR, en D70. Men jag känner igen mig som lite "prylgalen" och hoppas ibland att det ger sig, men det kankse inte gör det :-/
igår kväll skrev jag t.ex. det här i min blog:
http://www.thomasmarquart.net/?q=node/141

å andra sidan tänker jag inte alls byta ut huset till något bättre...

jag har köpt två. en minolta a1 och en instamatic 32 (den senare för 15kr på myrorna). jag är väl mer experimentgalen än prylgalen...

Jag fastnade i digitalvärlden...

4st.

Canon IXUS 2MP 2001-?
Minolta X31 3MP 2004-12
Minolta Z5 5MP 2005-03
Minolta 7D 6Mp 2005-06

Det blev dyrt, men jag hade några Minoltagluggar liggande och 7d:n är värd varenda krona.

Bilbo2 skrev:

Massor. Familjen har väl köpt en 8-9 kameror sedan millennieskiftet. Tre systemkameror, en analog undervattenskamera och fyra digitalkameror.

Men låter man bli att köpa den allra senaste och häftigaste modellen förlorar man inte speciellt mycket pengar. Av kamerorna ovan har vi sålt fyra, tre av dem såldes med vinst eller till samma pris som vi köpte för.

Att instegs-DSLRer skulle falla dramatiskt i pris var väl knappast någon hemlis för två år sen?

nr1 2002 Kodak DC3800 2Mp 4800kr
(Gett bort som present)

nr2 2003 Olympus c-5050z 5Mp 9000kr
Sålde för 4000kr (Men då med tillbehör som kostat ytterligare sköna tusenlappar)

nr3 2005 Canon Eos 20d 8Mp 15000kr
(och nu rasslar kostnaderna för objektiv och tillbehör in :)

Prylgalen? *sneglar upp* Jo, det är nog svårt att förneka...

(Förresten tycker jag inte folk med D-SLR ska klaga, för dom står sig ändå någorlunda i pris ijmf med mer avancerade kompaktkameror. DÄR kan man prata om värdeminskning...)

Jag köpte en D60 när den var relativt ny och jag fick slanta upp 30k för den, men jag kör med den fortfarande och har inga planer på att byta eftersom de kameror idag som ligger i min prisklass inte ger mig det jag helst vill ha av en ny kamera, nämligen fler pixlar.. Jag vet att 20D och 350D har fler pixlar än D60 men det är för få för att motivera ett byte tycker jag, så jag satsade på ny L-optik istället.. Kommer nog att köra med min D60 tills den går sönder eller det kommer en kamera i min prisklass som uppfyller mitt krav på fler pixlar..

Är ändå lite prylgalen, men jag har aldrig råd att köpa några större mängder prylar :)

/Peter

3 på 15 år...

Jag köpte en EOS 1000 när fösta dottern skulle till, jag tror jag gav 3500 nånting. Den sålde jag för nåt år sedan för 1000. Då köpte jag en EOS 300D för 10000. Den har sjunkit massor men jag har ju inte förlorat något förrän jag säljer den. Därellan blev det en 3MP kompakt som barnen använder nu.

Nånstans är nog många mer intresserade av själva tekniken än att ta bilder, för SÅ mycket bättre bilder tar ju inte en ny modell. Jag tror man utvecklas mer av att hålla sig till en kamera och lära sig den, öva på att fota helt enkelt.

Visst är teknik urkul, men det tömmer bara min plånbok att byta kamera, jag blir inte bättre fotograf.

Om det mattas av eller inte beror på vad för nya finesser som kommer och vad det kostar. Ibörjan var man mest intresserad hur stora utskrifter man kunde få och kamerans snabbhet. Nu verkar det vara kampen mot bruset. Undrar vad som kommer sedan. Vaför inte en kamera med samma dynamiska omfång som ögat. Inte dumt om den kunde klara stora skillnader mellan ljus och mörkt.

Själv har jag en 20d och känner att jag kommer sitta nöjd ett bra tag framöver, eller?

/Gunnar

Jämförelsen med bil håller inte, en bil sjunker inte UNDER halva värdet efter ett år...speciellt inte om det är en av "toppmodellerna"...

Nu får ingen tolka det som att jag är emot att folk köper nytt, det gör ju att jag kunde köpa en d100 för 5900:-. Men hur ser ni på sådana som förlorar tusentals kronor på att byta från te x 10d till 20d? et en som bytte in sin 10d mot en 20d han fick lägga 8 papp imellan...och hans 10d var i mycket gott skick, är den lilla skillnaden verkligen värd 8 tusen? (Nu reflekterar jag bara, det var ju det tydligen för honom.)

" Men digitalkameraår är kortare än bilår."
Amen broder, amen. Så sant.Det är väl egentligen huvudkärnan, är det värt (för icke yrkesfotografer) att vart annat år slanta upp en 10 papp? Nu gör ju inte vi som skriver här det tydligen, men det finns nog det.

Jag skulle nog vilja påstå att i många fall så kan ett köp av en ny kamera faktiskt hjälpa till med den fotografiska utveklingen. En ny pryl kan ge fotointresset en uppsving, som i sin tur kan bidra till att man blir en bättre fotograf.

Själv har jag köpt fyra kameror sen 2002.

#1: EOS 30
#2: EOS 10D
#3: Nån liten muppkamera för 120-film. 10:-
#4: Hasselblad 503C

försäkring

skaffa en jävligt bra försäkring så du kan slänga den i backen och hämta ut en nyare när den andra har utgåt för drullegarantin.

fast man kanske vill ha kvar den gamla också. om man nu är prylgalen.

Senast ändrad:
Bilbo2 skrev:
Shit, jag har ju shoppat rätt bra jämfört med andra i tråden. Trots att jag ju inte är någon "pryldåre," knepigt... (började shoppa 2002)

4st SLR för 135mm
3st för 120mm
2st DSLR
..Höll på att glömma: 1st. Holga och 1st. Diana har jag köpt med.

Jag tycker vi borde uppmuntra folk att byta ofta istället för att gnälla.
Om flera köper nya dyra grejor och förlorar pengar på dom så kan vi som klarar av att vänta ett år köpa billiga i pricip nya saker för vrakpriser.

Själv har jag inte köpt något hus alls de senaste 5 åren.
Däremot har jag köpt 3 bilar och den totala värdeförlusten på dom har varit betydligt mer än vad hela min fotoutrustning har kostat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar