Annons

Köp Dig Till Bra Bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

JBagge

Ny medlem
Som ni alla vet är prylfixeringen i dagens samhälle enorm, inte minst bland fotografer. Om det kan man ju tycka vad man vill. Men frågan är om en bild blir bättre/sämre beroende på vilken utrusning som använts? Ibland känns det förbjudet som "seriös" fotograf att tex. använda kompaktkameror. Kan en bra bild bli sämre om man får reda på vilken kamera och annan utrustning som använts? Är inte en bra bild alltid en bra bild?
Jag tror alla fotografer skulle må bra av lite mindre prylfixering.
Vad tycker ni?
 
Fel forum för denna fråga kanske..

Men visst har du rätt. För bilden i sig så spelar utrustningen ingen som helst roll. En bra bild är en bra bild, oavsett om den är tagen med en kamera som kostat hundra kronor, eller en som kostat hundratusen...dock så skiljer den tekniska kvaliteten bilderna åt. Och det är väl där som de flesta försöker förbättra sig.

Ta mig, som exempel. Jag är väldigt teknikintresserad, och skulle ljuga ifall jag påstod att antalet knappar på kameran inte påverkade köpet av min första systemkamera.
Idag har jag mognat en hel del, men fortsätter ändå att köpa nya och dyrare prylar.
Jag är fullt medveten om att prislappen på prylarna inte påverkar min fotografiska talang, men jag strävar efter att öka den tekniska kvaliteten i mina bilder.

Vad gör t.ex. min nya 100-400L som inte min gamla sigma 70-200 + 2x converter kunde göra? Jo, skarpare bilder som tål att förstoras mer...

Den fotografiska talangen är givetvis avgörande. Man blir inte en bättre fotograf med dyrare utrustning, och man tar antagligen inte bättre bilder med dyrare utrustning. Men man får garanterat möjligheten att ta tekniskt bättre bilder...
 
självklart kan en duktig fotograf ta bra bilder med vicken liten låda som helst. den behöver ju knappt vara ljustät ens. bara det finns ett hål nånstans som släpper in ljus till nåt ljuskänsligt material inne i lådan och som går att reglera någotsånär kontrollerat.

men personligen skulle jag aldrig göra jobb med en kompaktkamera.
helt enkelt för att det är för svårt att uppnå mycket korta skärpedjup utan att behöva trycka upp kameran 5 cm från motivet.
och för mig är det korta skärpedjupet mycket viktigt, något som är karaktäristiskt för många av mina bilder.
ett kort skärpedjup tycker jag gör en bild "ren" och "enkel". behaglig att titta på, helt enkelt.
bilder från en kompaktkamera kan ibland vara allt för röriga då allt ligger i fokus.

så för mig är prylarna viktiga för att jag ska kunna få bilderna att se ut som jag vill. och jag vill ju gärna att mitt fotograferande ska förenklas så långt som prylarna tillåter, och ser positivt på prylutvecklingen.

men visst går det att använda kompaktkameror till seriösa jobb.
inte för att jag tycker tex. terry richardson är så seriös över lag (hehe) men han har gjort seriösa jobb med sin lilla überbilliga kompaktkamera (tror tillome det är en gammal instamatic).

alla fotografer är som människor: olika.
vissa är mer intresserade av prylarna och andra mindre.
och jag tror att denna mångfald är bra.
låt dom prylintresserade vara det, ofta är det ju tack vare dom som tekniken går framåt.
 
Senast ändrad:
Du har rätt

Du har helt rätt!
Jag tror inte att det är hälsosamt att ständigt jaga det senaste inom fotoprylar, eller köpa och samla på sig en massa prylar som man aldrig kommer använda mer än ett fåtal gngr kanske.
Det borde räcka med en kamera, ett objektiv eller kanske två. Jag är nöjd med min fotoutrustning iallafall men försöker få sålt grejor jag använder för sällan.

Bilden är trots allt det som är det viktiga.
Är själv en prylbög men försöker som sagt skära ner lite.
Jag har allt jag behöver och lite till och "lite till" ska bort.
/ Jim
 
Jag går nog lite mot strömmen. Men jag säger att det är fel utgångspunkt att diskutera utifrån en färdig bild. En bra bild är alltid en bra bild som sagt. Diskusionen borde utgå från möjligheterna till att ta en bra bild. Det är under de förutsättningarna en fotograf lever vare sig man är proffs eller inte. Där finns det så pass stora skillnader i teknik att prylarna faktiskt spelar roll.

Att fotografer en fotbollsmatch med seg kompakt och tre ggr optisk zoom känns inte som en höjdare direkt. Inte heller känns det bra att filerna tar dubblet så stor plats pga brus. Det är ett problem på sikt i datalagringssynpunkt.

Däremot kan jag småle en del åt personer som jagar det allra senaste bara för att det kommit. Typexemplet tycker jag är alla de 10D-ägare som bara var tvugna att byta upp sig till 20D eftersom skillnaderna var såååå stora.

Så svaret är nog att ja, det går att köpa sig till bättre bilder rent tekniskt. Dock är inte skillnaderna mellan kommande 350D coh 20D speciellt stora men jämför man med t ex kompakt så är det rätt stora skillnader.

Mvh
Maverick
 
En utav de STORA fotograferna här på fs har kritikbilder utlagda tagna med en digital kompakt.
 
Jag skulle vilja ha en massa kameraprylar. Eftersom jag inte har ett vanligt jobb får jag hanka mig fram med det gamla skrotet som jag äger.

Jag tycker det låter helt upp åt väggarna att man måste ha en viss prisklass på grejerna bara för att verka professionell. Många gånger har gästerna på ett bröllop tredubbelt dyrare utrustning än vad jag har. Ibland får man pikar med antydan att utrustningen är gammal. Då brukar jag kontra med att det är inte kameran som tar bilderna.
 
JBagge skrev:
Jag tror alla fotografer skulle må bra av lite mindre prylfixering.
Vad tycker ni?

Jag håller inte med till 100%. För mig är fotografi en hobby som innefattar så mycket mer än bara den slutgiltiga bilden. Varför inte låte var och en göra det de tycker är roligt istället för att tjata om att det bara är bilden som ska gälla hela tiden?

Foto är en bred hobby där många olika typer passar in.
 
Dessa ungdomar...! ;-)

..som genomskådar..och tycker.. :)

och som i många fall tar mycket bra bilder med enkla kameror, tills vi, (prylnissar) förklarat "att visst går det, men du förstår, om du skall utvecklas så..."

Jag med mina fulla prylkameraskåp, håller helt med dig Johan:
"Jag tror alla fotografer skulle må bra av lite mindre prylfixering..."

Vill lägga till några rader av Kurt Bergengren,
Fotokulturskribent,
(text som jag kortat av litet) och som jag FÖRSÖKER tänka på...
----------------------
Fotografera är nödvändigt!

Och att studera fotografi som andlig uttrycksform och skapande samhällskraft borde vara en viktigare sysselsättning än det dagliga ältandet om kompositionsteknik och kamerateknik...

För att göra formuleringen ännu mera drastisk:
Varför ser vi ingen fotografisk motsvarighet till Strindberg....?

Fritt formulerat efter
Kurt Bergengren
från Fotografisk årsbok 1961
---------------------

Mvh från Bengan
 
Gissar att för mycket bröllopsfoto och ateljefoto betalar kunderna ofta mer för fotografens utrustning än talang (de två bröllop jag har gästperspektivbilder ifrån i mitt kritikalbum hade t.ex. inga heltidsproffs som officiella fotografer).

Sedan har Christel en poäng med skärpedjupet. Kort skärpedjup är något som används väldigt flitigt i den sortens foto som jag vill syssla med och var den avgörande faktorn för att jag köpte en DSLR, annars hade jag nog stannat vid min Sony DSC-V1 (enklare kompakter hade dock gått bort på att de saknade möjlighet till extern blixt, ett annat av mina grundkrav).
 
Måste hasta iväg till jobbet nu. Men, skulle bara vilja flika in att jag tror att prylarnas berättigande beror på i vilken fotogenre du befiner dig i. Är du till exempel en fågelfotograf och ska plåta olika fågelarter, så underlättar bra prylar enormt mycket. Alla fall om du har bra objektiv typ ett Canon EF 500/4 IS för en sisådär 50 000 kronor :)
 
PerFogelberg skrev:
Jag skulle vilja ha en massa kameraprylar. Eftersom jag inte har ett vanligt jobb får jag hanka mig fram med det gamla skrotet som jag äger.

Jag tycker det låter helt upp åt väggarna att man måste ha en viss prisklass på grejerna bara för att verka professionell. Många gånger har gästerna på ett bröllop tredubbelt dyrare utrustning än vad jag har. Ibland får man pikar med antydan att utrustningen är gammal. Då brukar jag kontra med att det är inte kameran som tar bilderna.

skrot? *host**host*

Vill minnas en F100 a 15k och att någon nyligen införskaffat en kodak 14MP kamerahus...

Om gästerna har tre ggr så dyr utrustning så måste ju du vara hovfotograf på östermalm...

Jag vidhåller att en dyrare utrustning i regel ger dig större möjligheter. Det är inte detsamma som att det inte går att ta bra bilder med billiga kompakter. Men som att foto fågel med 3ggr zoom är nog inte heller så kul.

Räcker verkligen 50k för ett 500/4? Minoltas 300/2.8 går lös på ytterligare 14k tror jag och deras 600/4 går lös på en slant strax över 100k...

/Maverick
 
Något jag tänker på ibland är att det verkar som att det är ganska vanligt att folk nästan direkt hoppar in på en relativt dyr (digital)kamera med dyra objektiv tex 20D och L-objektiv för att sen undra vad bländaren är för något eller vad skärpedjupet nu är för något skumt. (Lite hårddraget kanske) Iofs får folk köpa vad de vill och det är bra med kvalitet men jag kan inte undvika att känna att man kanske har missat något steg i sin fotografiska utveckling. Vet inte om detta har ökat iom digitalkamerornas genombrott men det "känns så".

/David (som nog bara är avundsjuk för att han aldrig får en massa pengar över till nya prylar) :)
 
Fredrik: Jag syftar mer på min gamla bladare som jag köpte för 3500 kr för 15 år sedan. Den brukar göra den äldre generationen lite intresserad. Yngre människor tror att det är en filmkamera.

Min nya Kodakkamera ser ut som en gammal F80 från förra årtusendet. Den tillsammans med mina gluggar från 70-talet ger även den nostalgivibbar.
 
Oavsett vilket område man håller på med, är det oftast även för nybörjare mycket roligare att arbeta med bra utrustning. Ett bra sätt att snabbt döda ett nyvunnet intresse för ett område är just att se till att personen får börja med skräpprylar.
 
JBagge skrev:
Kan en bra bild bli sämre om man får reda på vilken kamera och annan utrustning som använts?

Jag måste säga "ja" på frågan.

Betyget på en bild är en subjektiv bedömning. Det är sällan bilden i sig bedöms, så fort man vet mer om bilden så fläts det in i omdömmet.
En bild på en person framför en vacker solnedgång kan ju inte ses på samma sätt ifall bakgrunden är riktig eller en studioskärm.

Motsatsen är ofta att bilder anses bättre när det är en känd fotograf (Picassos tavlor säljer ju mest på namnet).

Är det inte så att man så att säga bedömmer en bild som "sämre" ju mer skillnad det är på den använda tekniska utrustning i förhållande till sin egen kunskap? "En grynig bild tagen med en lådkamera är ju inte snygg". "En förstoring av en mygga med 1000x-macro-super-objektiv kan ju inte vara svårt?"

Vet man inte tekniken bakom en bild när man ser den, så gissar man bildens tillblivelse (rätt/fel) och lägger ihop det med bedömningen (bättre/sämre).
 
Kör du bil bättre i en Mercedes S500 än i en Nissan Micra? En duktig fotograf kan ta bra bilder med även med enkla medel. Man får väl anpassa bilden efter vilken utrustning man har. Klart att man inte kan ta en närbild på ett havsörnsöga med en kompaktkamera, men man får väl ta bilden på något annat sätt då.

(Om inte örnen är död eller drogad förstås)
 
Förvånad man!

För ett par år sedan hade jag en utställning med ögonblicksbilder från Drottninggatan i Stockholm på ett Galleri i Jönköping. En medelålders man med en stor fet Nikon med tillhörande stor glugg (inget ont om Nikon) gick omkring och tittade på mina bilder. Efter en stund kom han fram till mig och ställde den typiska frågan.
- Vilken kamera har du använt?
Mitt svar var:
- Konica T3 med ett Sigma 16 och ett Konica 40 mm.
Varpå han förvånat skakade på huvudet och utbrast:
- Kan man verkligen ta så bra bilder med en sådan dålig utrustning?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.