Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jesper filmade poliserna i tunnelbanan

Produkter
(logga in för att koppla)
"Tingsrätten skriver i domen att det inte finns någon anledning att ifrågasätta att de båda poliserna faktiskt kände ett stort obehag av Jesper Nilssons förfarande."

Dom kanske kände sig kränkta, det är populärt idag.

Om inte polisen klarar av att bli filmade och fotograferade i sin yrkesutövning på allmän plats så är det något som är snett, och potentiellt oroväckande. Gör dom bara det dom ska och har rätt till så ska dom tåla granskning.
 
Hur kan poliser under yrkesutförande känna sig ofredade? Allt polisen gör ska som sagt tåla granskning. Deras bemötande i konfrontationen med Jesper gör mig illa till mods, det är arrogant och väldigt kränkande. Om de hade "rent mjöl i påsen" skulle de skött det hela mycket bättre, jag skiter i om de var adrenalinstinna, de ska kunna hantera det! Men det finns rötägg, även inom polisen.
ex Cop
 
Riktigt riktigt vidrigt är vad det är. Ett utmärkt tecken på att somliga faktiskt står ovanför lagen, trots att videobevis på deras skuld är högst tillgängligt. Skrämseltaktik och generellt dräggbeteende som ger poliser i allmänhet dåligt rykte, trots att alla givetvis inte är lika stora svin som dessa två individer.
 
Känns tveksamt. Utan att ha någon statistisk grund för mitt uttalande tycker jag det känns extremt vanligt att poliser blir frikända även i "solklara" fall.
 
Vi kanske borde utlysa en "fotografera en polis-dag" där alla på FS tar sina största objektiv och punktmarkerar några av lagens rättrådiga tjänare under några timmar. Givetvis utan att störa dem eller trakassera deras ömma egon. En annan kul bildserie kunde vara "dörrvakt mellan 00-03"
 
Känns tveksamt. Utan att ha någon statistisk grund för mitt uttalande tycker jag det känns extremt vanligt att poliser blir frikända även i "solklara" fall.
Att fallen är "solklara" beror å andra sidan ofta på medias vinkling. Givetvis ska poliser ha lite större mån att bete sig illa än andra eftersom det kan behövas i yrket, men nånstans ska gränsen dras. Att de blev frikända känns skumt, men om de blev fällda hade jag verkligen inte väntat mig något straff.

Poliser bör kunna utöva sitt yrke utan att näsor läggs i blöt. Har de gjort fel så var det vid gripandet av mannen, och inte i första hand vad gäller behandlingen av han som filmade.
 
Att fallen är "solklara" beror å andra sidan ofta på medias vinkling. Givetvis ska poliser ha lite större mån att bete sig illa än andra eftersom det kan behövas i yrket, men nånstans ska gränsen dras. Att de blev frikända känns skumt, men om de blev fällda hade jag verkligen inte väntat mig något straff.

Poliser bör kunna utöva sitt yrke utan att näsor läggs i blöt. Har de gjort fel så var det vid gripandet av mannen, och inte i första hand vad gäller behandlingen av han som filmade.

Jag kan bara hålla med dej delvis.
Helt klart ska polisen kunna ta till hårda nypor när det behövs utan att media och vänsterfolk skriker högt. Men det ska vara i situationer när det är befogat.

Det här fallet handlar om poliser som inte hade det rätta omdömet. Jag såg filmen som fotografen lade upp efteråt och tyckte rentut sagt att det var för djävligt att höra polisernas snack. Jag hoppas att han kan och orkar driva målet vidare till hovrätten.
 
...Det här fallet handlar om poliser som inte hade det rätta omdömet. Jag såg filmen som fotografen lade upp efteråt och tyckte rentut sagt att det var för djävligt att höra polisernas snack. Jag hoppas att han kan och orkar driva målet vidare till hovrätten.

Håller med.
En god vän som är polis uttryckte det hela i ett ord: Pinsamt!
 
Poliser bör kunna utöva sitt yrke utan att näsor läggs i blöt. Har de gjort fel så var det vid gripandet av mannen, och inte i första hand vad gäller behandlingen av han som filmade.

Nu är du verkligen ute på djupt vatten...att granskas i sitt arbete är EXAKT vad polisen ska klara av! Tycker du att dom gjorde rätt mot snubben som filmade så har du nog inte sett filmen och hört hur dom agerade mot honom...
 
...Har de gjort fel så var det vid gripandet av mannen, och inte i första hand vad gäller behandlingen av han som filmade.

Hur tänker du då? Är det rätt att utan någon som helst laglig grund kräva att du ska radera ditt minneskort? och om du tvekar, att hota dig med att nita dig för narkotikabrott? Well... Funderat på att emigrera till Jemen?
 
Andra poliser har uttryckt att det t.o.m kan vara bra att bli filmade eller fotograferade; gör dom sina ingripanden korrekt enligt reglerna så kan det vara ett stöd för att motbevisa dom som gör anmälningar om polisvåld.
 
Hur tänker du då? Är det rätt att utan någon som helst laglig grund kräva att du ska radera ditt minneskort? och om du tvekar, att hota dig med att nita dig för narkotikabrott? Well... Funderat på att emigrera till Jemen?
Att dom ens kan hota med att ta med honom på urinprov är ju förvisso ett helt annat problem, som ligger i lagstiftningen, men också det är ju uppåt väggarna. Det är allt annat än ovanligt att polisen helt godtyckligt plockar med unga vuxna på urinprov. För att kunna göra detta krävs inga konkreta anledningar annat än polismannens "misstanke". Vidrigt.
 
Att fallen är "solklara" beror å andra sidan ofta på medias vinkling.

Poliser bör kunna utöva sitt yrke utan att näsor läggs i blöt. Har de gjort fel så var det vid gripandet av mannen, och inte i första hand vad gäller behandlingen av han som filmade.
Läs förundersökningsprotokollet.
Det ger en rätt god bild av vad som förmodligen utspelade sig.

Ingen större "medie-vinkling" där.
 
Riktigt riktigt vidrigt är vad det är. Ett utmärkt tecken på att somliga faktiskt står ovanför lagen, trots att videobevis på deras skuld är högst tillgängligt. Skrämseltaktik och generellt dräggbeteende som ger poliser i allmänhet dåligt rykte, trots att alla givetvis inte är lika stora svin som dessa två individer.

Att en del poliser är grisar har det väl aldrig rått något tvivel om, men när svin i uniform hålls om ryggen av domstol ja då är det fara och färde.

/K
 
Å andra sidan kommer jag ihåg när en kvinnlig patrullerande polis anmälde nån bråkstake för "kränkning" för att denne bräkstake upprepande ggr vid ett ingripande kallat henne för "jävla fitta osv". Åklagaren lade ned anmälan med motiveringen att poliser i tjänst minsann får höja ribban för vad man får lov att tåla, annars har man valt fel yrke.

/K
 
Vi kanske borde utlysa en "fotografera en polis-dag" där alla på FS tar sina största objektiv och punktmarkerar några av lagens rättrådiga tjänare under några timmar. Givetvis utan att störa dem eller trakassera deras ömma egon. En annan kul bildserie kunde vara "dörrvakt mellan 00-03"
De får ta skit så det räcker. Rosengård varje natt utspelar sig "fotografera en polis-dag." Då är det bättre att samla in och bjuda Jesper på rättegångskostnaderna ifall han förlorar i hovrätten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.