Jag tror inte att A3000 är ämnad för de flesta av oss på FS. Däremot ser jag A3000 som intressant därför att det är sannolikt Sonys nya koncept för A kamerorna. Därför hade det varit intressantare om den haft den nya PDAF som vi lär se i Sonys framtida A kameror.
Den är ju dessutom intressant eftersom det här troligen är en kameratyp som fler än Sony kommer att ha i sina utbud i framtiden - enkel, billig, men hyfsat stor.
Hur bra blir PDAF i sensorn - det måste vara bättre på följande AF än det som finns i A77 annars är det ett kliv tillbaks (hitintills har alla sensor PDAF fallerat i dåligt ljus)
Sensor-PDAF i nya Canon 70D fungerar riktigt bra i svagt ljus, så den begränsningen verkar gå att ta sig runt. När det gäller hastighet tyder mycket på att själva sensorstorleken är en viktig faktor - helt enkelt eftersom det är svårt att bygga in tillräckligt snabb utläsning i större sensorer (antal läsningar/sekund) utan att få värme- och effektproblem. Det är ju talande att den snabbaste sensor-PDAF som finns på marknaden sitter i en liten entumssensor, och att de kameror som kommit närmast den i AF-prestanda är 4/3-modeller.
Eftersom det blir färre delar - ingen spegel, ingen separat AF sensor, kommer minskade tillverkningskostnader oss till nytta?
I form av ett lågt pris. Introduktionspriset från Sony är ju lågt: drygt 100 dollar lägre än t.ex. Nex 3 introducerades för. Tänk på att nästan alla kameror i butik får ett lägre pris än tillverkaren presenterar, plus att det sedan oftast gradvis sjunker under produktens livscykel.
Kamerahuset A3000 är onödigt voluminöst j f med NEX 7 som får till samma väsentliga komponenter (fast bättre) men formspråket kanske behövs för USA marknaden och kan kanske även bli ett dragplåster för NEX om det finns kvar - samma funktionalitet fast mindre helt enkelt.
Igen, jag tror det är ett missförstånd det här att "mindre alltid är bättre". Många vill ha små nätta kameror, helt riktigt. Men en hel del vill nog dels ha ett rejälare grepp, andra vill ha en kamera som ser mer DSLR-lik ut. Storleken och formen är nog ett mycket medvetet val. Alla sepegelfria kameror från Sony kan ju inte se ut som NEX - det vore ju lite enkelspårigt