Bra! Det spelar naturligtvis ingen som helst roll ifall det är ett mikro-, makro-, närbilds-, normalavstånds- eller astrofotografi, bara bilden är bra på något sätt. Och som jag skrev, så tycker jag att jordgubbsbilden är läcker, bokstavligen! Gubben SER verkligen mycket god ut !
I somras köpte jag några kartonger jordgubbar vid några olika tillfällen, men jag tyckte inga av dem var riktigt goda. Bl.a. en kartong gubbar för 25 kr från ett temporärt gatustånd utanför Sahlgrenska sjukhuset. På kartongen stog det "Svenska bär". Betvivlar nu starkt att så var fallet, eller att det möjligen kunde vara någon svensk sort som blivit "sönderavlad" för att få bra hanterings-egenskaper som Bengt skriver, och därmed förlorat nästan all god smak och arom. Trots att jag är fattig som en kyrkråtta skulle jag nog hellre ha betalat dig 25 spänn för den enda jordgubben än för hela kartongen jag köpte...
Att kunna förmedla en sådan känsla är långt ifrån trivialt. Det är inte så enkelt att tillverkarna bara behöver mäta in och anpassa sensor, bildprocessor, CFA-platta etc. så att färgåtergivningen blir så exakt som möjligt. Det är nog Nikons dyrare kameror som brukar vara bäst på detta. Alla skriker efter att de vill ha en neutral återgivning. Det var precis likadant på den analoga tiden, då en av punkterna i den tidens 102-paragrafsmanifest
för testare var att de alltid någonstans skulle slänga in en anmärkning av typ "denna film är den bästa i vår test, men vad jag allra helst skulle vilja ha är en film som återger verkligheten helt neutralt."
Men detta är bara snobberi för att försöka framställa sig såsom varande extra konstnärlig. I själva verket är det INGEN som vill ha det så! Bilder med helt neutral återgivning av verkligheten ser ju faktiskt för det mesta väldigt tråkiga ut. Vet inte ifall du hört talas om begreppet "Minolta colour"? Började skriva om detta, men beslöt att inte ta upp det nu, dels för att bli klar med det här inlägget nån gång (klarar inte att sitta särskilt länge framför datorn f.n.), men kanske framförallt för att inte starta ännu en diskussion i detta ögonblick, när det redan finns så många oavslutade här.
Kontentan är i alla fall att RX100 verkar ha en väldigt fin färgåtergivning, som man sällan ser från kompaktkameror.
Att ditt inlägg triggade igång en diskussion kan du ta med knusende ro. Här räcker det med att skriva nåt om precis vad f-n som helst för att detta ska ske...
.