Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror inte det är något fel på mitt exemplar av RX100, det handlar snarare om att ni båda herrar inte förstår vad ni tittar på, ens när jag berättar vad jag gjort med bilderna!
(http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1864007&postcount=754)

Här kan ni ladda ner bilden i storlek 2400x1600 pixlar. Jpeg-filen är på 5,8 MB:

https://docs.google.com/open?id=0B9zIQZ-amxT6MnZ1S1ZfdEFPMTQ

Observera att google-docs skalar bilden i webbläsaren, så ni måste ladda ner den. Det görs under Arkiv/Hämta. Med kalibrerad skärm och färghanterad webbläsare är färgerna korrekta.

Jag ser fram emot några bildexempel från er själva. Gärna då bilder med detaljer i skärpeplan i hörnen, gärna några på bl. 1.8. Så kan vi ta en diskussion sedan om hur bra optiken egentligen tecknar på olika brännvidder och olika bländare.

Jag personligen bengf, har inte någonstans påstått att RX100 tar Bättre bilder än APS-C-kameror eller FF-kameror. Har aldrig därimot varit jättevän av att studera bilder i 100% vilket jag också vet att jag inte är ensam om. Så därför vet jag inte hur vissa konkurenter som S100 beter sig vid 100%.

Att så många testsajter ( där jag visst kan hålla med om att flera av dom bör man ifrågasätta ) ändå ger RX100 mycket goda vitsord, så även om man plockar bort 25% trovärdighet så återstår en del trovärdighet.

Frågan man kan ställa är då hur en Nikon P7000, Canon S100 eller liknande inom någorlunda samma segment klarar dina testövningar Lars. Anser du att Kamera & Bild är köpta av Sony eftersom dom klassar RX100 som HITTILS bästa kompakt.

Eller är det så att du anser till att börja med att vanliga kompakter som miljoner människor använder, är rena skräpet, men att RX100 är trots allt en aning bättre än dom.
 
Med all respekt Lars, om du inte är nöjd med din kamera och/eller den inte uppfyller dina förväntningar så får man väl ta en diskussion med säljaren om det. Att detaljgranska bilder i 100 procent kan självklart vara intressant ur ett tekniskt perspektiv men knappast ur ett praktiskt.

Jag ansluter mig lite till Bengts resonemang att en sådan brist i optiken som du beskriver, och som jag inte på något sätt ifrågasätter, borde ha påtalats i de tester som har gjorts.

Vi kanske har lite olika ingångsvärden men jag känner mig ganska nöjd med det som kameran presterar, exempel finns ju som jag skrivit tidigare i de 25 bilder jag länkat till.

Alla jämförelser med APC mm känns ganska meningslösa. Jag avser behålla mina systemare till det de är bättre på (vilket är en hel del) men de får tyvärr inte plats i fickan. RX100 får det.

I min värld är RX100 ett komplement i vardagsfotograferingen vilket jag tycker den fixar bra.
 
Troligen är Panasonic LX7 en mycket bättre kamera än Sony RX100.

Bägge presterar mer än tillräckligt bra bildkvalitet för mina (och de flestas) behov av en kompaktkamera.

Det viktigaste för mig är dock handhavandet.

Nu har jag inte provat LX7 eller RX100 i verkligeheten, men min LX3 var fenomenal i praktisk användning.
Bättre än G12, bättre än Canon S95 och bättre än Olympus XZ-1 som jag också ägt under kortare perioder.

Om någon skulle få för sig att bläddra i mina bildarkiv så lovar jag att ingen skulle kunna säga vilken kamera som är vilken. Det är alltså inte så viktigt med maximal bildkvalitet annat än som diskussionsunderlag. Den som är bäst på att bildbehandla vinner.

En fysisk bländarring, en spak för olika bildformat och inbyggt ND-filter med egen knapp är egenskaper som betyder mycket mer för mig än eventuella marginella skillnader i bildkvalitet.

Det viktigaste är hur kameran beter sig under praktisk fotografering. Det är då en kamera får bekänna färg på allvar. Glöm inte det när ni sitter med näsan klistrad mot skärmen och bilden förstorad till 100 % eller mer.

En annan nackdel för Sony är tonen i detta forum:)
 
Jag måste ju få säga att somliga är lite roliga i det här forumet!

När jag visar hur dålig detaljskärpa vissa bilder uppvisar vid 20 MP, då blir jag i princip idiotförklarad och det måste vara fel på kameran.

När jag sedan publicerar en nerskalad och uppskärpt version, för att visa att det sannolikt inte är något fel på mitt exemplar av kameran, då återkommer konspirationsteorierna kring mina syften att svärta ner Sony och olika testare som inte påtalar samma saker som jag. Och så rekommenderas jag springa iväg och klaga där jag köpt kameran...

Ni som äger kameran kan alla, om ni vill, sätta den på ett stativ framför bokhyllan där hemma (förutsätter givetvis att man har böcker hemma!) och fotografera av bokryggarna på olika brännvidder och vid olika bländare. Bra att hålla avstånd och ISO konstanta, så minskar variablerna. Det är en mycket effektiv övning för att hitta var kameran fungerar optimalt och ger skarpast bilder, och naturligtvis få en uppfattning om vad som fungerar mindre bra.

Tidnings- och webbtester i all ära, de fungerar utmärkt innan man köpt kameran, men när man väl genomfört köpet är det väl bättre att testa själv än att bara förlita sig på vad andra säger? Speciellt när det som i fallet RX100 nästan bara finns positiva tester, och när man själv inte riktigt får till de där superbilderna vid varje exponering. Om man nu inte bara är ute efter bekräftelse på att köpet av kameran var rätt beslut...

Det man kan konstatera själv om man är lite open-minded och inte försvarar sitt köp in absurdum, är att sensorn på 20 MP är väsentligt bättre än objektivet de satt på kameran. Det kommer jag fram till eftersom objektivet på vissa brännvidder, vanligtvis 28 mm (motsv), på bländare runt 2,8-4,0 kan producera otroligt skarpa och detaljrika bilder. Objektivet fungerar bäst vid 28-50 mm motsv och om man helt undviker bl 1,8.

Vid 100 mm är minsta bländare 4,9 vilket motsvarar runt bl 13,5 på en 35 mm kamera, alltså långt in i diffraktionsområdet. Objektivet har inte ens en teoretisk chans att prestera optimalt vid denna brännvidd, vilket det skulle behöva göra för att kunna matcha sensorn på 20 MP. De kanske skulle gjort som Sigma och Fuji och använda ett fast objektiv istället för zoom? Hur som helst, det är obegripligt för mig att de har satt Carl Zeiss märkning på objektivet!

Konsekvensen av att objektivet inte matchar sensorn gör att kameran heller inte uppför sig som en 20 MP kamera. Vid 100% saknar bilderna den detaljskärpa man kan se hos andra kameror med motsvarande upplösning. Skalar man ner bilderna till runt 12-15 MP blir de i allt väsentligt mycket bättre. Det är väl här någonstans som objektivet på längre brännvidder inte hänger med.

Men om man som de flesta seriösa testare gör, bedömer kameran utifrån vad den är; en mycket bra kompaktkamera som inte på något sätt kan konkurrera med en riktig systemkamera, då får den väldigt höga betyg. Det är när man börjar hävda att den är lika bra som en 35 mm DSLR som jämförelsen haltar betänkligt.
 
Jag måste ju få säga att somliga är lite roliga i det här forumet!

När jag visar hur dålig detaljskärpa vissa bilder uppvisar vid 20 MP, då blir jag i princip idiotförklarad och det måste vara fel på kameran.

När jag sedan publicerar en nerskalad och uppskärpt version, för att visa att det sannolikt inte är något fel på mitt exemplar av kameran, då återkommer konspirationsteorierna kring mina syften att svärta ner Sony och olika testare som inte påtalar samma saker som jag. Och så rekommenderas jag springa iväg och klaga där jag köpt kameran...

Ni som äger kameran kan alla, om ni vill, sätta den på ett stativ framför bokhyllan där hemma (förutsätter givetvis att man har böcker hemma!) och fotografera av bokryggarna på olika brännvidder och vid olika bländare. Bra att hålla avstånd och ISO konstanta, så minskar variablerna. Det är en mycket effektiv övning för att hitta var kameran fungerar optimalt och ger skarpast bilder, och naturligtvis få en uppfattning om vad som fungerar mindre bra.

Tidnings- och webbtester i all ära, de fungerar utmärkt innan man köpt kameran, men när man väl genomfört köpet är det väl bättre att testa själv än att bara förlita sig på vad andra säger? Speciellt när det som i fallet RX100 nästan bara finns positiva tester, och när man själv inte riktigt får till de där superbilderna vid varje exponering. Om man nu inte bara är ute efter bekräftelse på att köpet av kameran var rätt beslut...

Det man kan konstatera själv om man är lite open-minded och inte försvarar sitt köp in absurdum, är att sensorn på 20 MP är väsentligt bättre än objektivet de satt på kameran. Det kommer jag fram till eftersom objektivet på vissa brännvidder, vanligtvis 28 mm (motsv), på bländare runt 2,8-4,0 kan producera otroligt skarpa och detaljrika bilder. Objektivet fungerar bäst vid 28-50 mm motsv och om man helt undviker bl 1,8.

Vid 100 mm är minsta bländare 4,9 vilket motsvarar runt bl 13,5 på en 35 mm kamera, alltså långt in i diffraktionsområdet. Objektivet har inte ens en teoretisk chans att prestera optimalt vid denna brännvidd, vilket det skulle behöva göra för att kunna matcha sensorn på 20 MP. De kanske skulle gjort som Sigma och Fuji och använda ett fast objektiv istället för zoom? Hur som helst, det är obegripligt för mig att de har satt Carl Zeiss märkning på objektivet!

Konsekvensen av att objektivet inte matchar sensorn gör att kameran heller inte uppför sig som en 20 MP kamera. Vid 100% saknar bilderna den detaljskärpa man kan se hos andra kameror med motsvarande upplösning. Skalar man ner bilderna till runt 12-15 MP blir de i allt väsentligt mycket bättre. Det är väl här någonstans som objektivet på längre brännvidder inte hänger med.

Men om man som de flesta seriösa testare gör, bedömer kameran utifrån vad den är; en mycket bra kompaktkamera som inte på något sätt kan konkurrera med en riktig systemkamera, då får den väldigt höga betyg. Det är när man börjar hävda att den är lika bra som en 35 mm DSLR som jämförelsen haltar betänkligt.

När du tänker dig en jämförelse med en DSLR, vilken kamera och vilket objektiv är det du tänker på då?
För 6000:- handlar det troligen om en kitzoom med största bländare 3,5...

...eller finns det ett ZOOM-objektiv med 1,8 som största bländare?
 
När du tänker dig en jämförelse med en DSLR, vilken kamera och vilket objektiv är det du tänker på då?
För 6000:- handlar det troligen om en kitzoom med största bländare 3,5...

...eller finns det ett ZOOM-objektiv med 1,8 som största bländare?

Det är väl snarare du som ska berätta hur du tänkt dig, det är bl a du som hävdat att RX100 kan jämföras med en systemkamera! Har du redan glömt det?

Visst kan den konkurrera med en systemkamera, det kan de flesta kompakter under gynnsamma förhållanden.
 
Jag måste ju få säga att somliga är lite roliga i det här forumet!

När jag visar hur dålig detaljskärpa vissa bilder uppvisar vid 20 MP, då blir jag i princip idiotförklarad och det måste vara fel på kameran.

När jag sedan publicerar en nerskalad och uppskärpt version, för att visa att det sannolikt inte är något fel på mitt exemplar av kameran, då återkommer konspirationsteorierna kring mina syften att svärta ner Sony och olika testare som inte påtalar samma saker som jag. Och så rekommenderas jag springa iväg och klaga där jag köpt kameran...

Ni som äger kameran kan alla, om ni vill, sätta den på ett stativ framför bokhyllan där hemma (förutsätter givetvis att man har böcker hemma!) och fotografera av bokryggarna på olika brännvidder och vid olika bländare. Bra att hålla avstånd och ISO konstanta, så minskar variablerna. Det är en mycket effektiv övning för att hitta var kameran fungerar optimalt och ger skarpast bilder, och naturligtvis få en uppfattning om vad som fungerar mindre bra.

Tidnings- och webbtester i all ära, de fungerar utmärkt innan man köpt kameran, men när man väl genomfört köpet är det väl bättre att testa själv än att bara förlita sig på vad andra säger? Speciellt när det som i fallet RX100 nästan bara finns positiva tester, och när man själv inte riktigt får till de där superbilderna vid varje exponering. Om man nu inte bara är ute efter bekräftelse på att köpet av kameran var rätt beslut...

Det man kan konstatera själv om man är lite open-minded och inte försvarar sitt köp in absurdum, är att sensorn på 20 MP är väsentligt bättre än objektivet de satt på kameran. Det kommer jag fram till eftersom objektivet på vissa brännvidder, vanligtvis 28 mm (motsv), på bländare runt 2,8-4,0 kan producera otroligt skarpa och detaljrika bilder. Objektivet fungerar bäst vid 28-50 mm motsv och om man helt undviker bl 1,8.

Vid 100 mm är minsta bländare 4,9 vilket motsvarar runt bl 13,5 på en 35 mm kamera, alltså långt in i diffraktionsområdet. Objektivet har inte ens en teoretisk chans att prestera optimalt vid denna brännvidd, vilket det skulle behöva göra för att kunna matcha sensorn på 20 MP. De kanske skulle gjort som Sigma och Fuji och använda ett fast objektiv istället för zoom? Hur som helst, det är obegripligt för mig att de har satt Carl Zeiss märkning på objektivet!

Konsekvensen av att objektivet inte matchar sensorn gör att kameran heller inte uppför sig som en 20 MP kamera. Vid 100% saknar bilderna den detaljskärpa man kan se hos andra kameror med motsvarande upplösning. Skalar man ner bilderna till runt 12-15 MP blir de i allt väsentligt mycket bättre. Det är väl här någonstans som objektivet på längre brännvidder inte hänger med.

Men om man som de flesta seriösa testare gör, bedömer kameran utifrån vad den är; en mycket bra kompaktkamera som inte på något sätt kan konkurrera med en riktig systemkamera, då får den väldigt höga betyg. Det är när man börjar hävda att den är lika bra som en 35 mm DSLR som jämförelsen haltar betänkligt.

Finns det någon kompaktkamera i dag mer än RX100 som har 20Mp, Canon med flera har ju backat tillbaka till 10Mp, som prokompakten G12, i A99-tråden har jag försökt lite grann att dra upp lite Diskussioner om just effektia pixlar, som även så klart finns i vad du kallar riktiga kameror ( ordet= riktiga= är ju inte provocerande på något sätt ) Att du Köpt en kompaktkamera som inte är en riktig kamera förefaller för mig totalt obegripligt då du påtalat att kompakter överhuvudtaget inte är mycket att hänga i julgranen. Den som för övrigt inte lär sig att hantera den uberriktiga kameran D800 på ett nogrant sätt lär enligt många experter inte eller få med sig dess 36Mp.

Men Okej RX100 kanske inte har bästa optiken, och den är inte superskarp från kant till kant på vissa bländartal, det kan jag visst köpa för så ser det även ut på APS-C-modeller. Foto har en mycket stor objektivbank som man kan tillbringa många timmar med att studera, dom flesta av dom är skarpast på mitten, flera väldigt lyckade objektiv finns så klart men inte dominerar dom fast dom skruvas på ritktiga kameror vid testtillfället.
 
Det är väl snarare du som ska berätta hur du tänkt dig, det är bl a du som hävdat att RX100 kan jämföras med en systemkamera! Har du redan glömt det?

Japp, det gjorde jag, jag skrev: "Visst kan den konkurrera med en systemkamera, det kan de flesta kompakter under gynnsamma förhållanden."

Är inte det sant om du jämför med en systemkamera för 6000:-?

Nu kan väl svara på vilket objektiv du tänker på när du skriver att RX100: "inte på något sätt kan konkurrera med en riktig systemkamera"?
 
Skriver på en lite jobbig Samsungmobil. Försöker vara så noga jag kan, men det blir ändå lite fel.

Det är en vanesak. Andra gnällde i början, men nu har de vant sig och verkar gilla det :)

Jag tycker .er om att få feedback på innehållet i det jag skriver än att detr lite fel på bokstäver som ramlar bort osv. Försöker så gott jag kan o h ska se om jag kan hottta en app son hjälper till så att det lir bättre.

/Mats

Tapatalk...
 
När du tänker dig en jämförelse med en DSLR, vilken kamera och vilket objektiv är det du tänker på då?
För 6000:- handlar det troligen om en kitzoom med största bländare 3,5...

...eller finns det ett ZOOM-objektiv med 1,8 som största bländare?

Om man räknar om den mindre sensorn till APS-C eller större så är f/1,8 på RX100 inte fullt så imponerande vare sig det gäller skärpedjup eller förmåga att samla in ljus. Det motsvarar om jag förstått det rätt f/4.9 på fullformat vilket kan jämföras med en kitzoom på APS-C där f/3.5 motsvara f/5.4 på den större sensorn.

Sonys kitzoom till NEX ger i alla fall ett mycket bra resultat för vissa motiv (men också den lider av en del konstig distorsion och inte så bra skärpa i kanterna). Här finns en stor bild jag tagit med det objektivet - jag tvivlar på att RX100 kommer i närheten (elller skulle göra det med samma objektiv på den billigaste NEX:en): http://www.flickr.com/photos/aferiksson/7222283500/sizes/o/in/set-72157629912472259/

RX100 är en mycket bra kompaktkamera, främst tack vare sensorstorleken. För mig skulle den vara mer intressant om den haft en fast brännvidd nånstans mellan 10 och 15 mm med riktigt bra prestanda.
 
Sant. Tråden nedlagd för min del.

Samma här!
Ständigt försöka hitta fel, på en produkt måste vara totalt fel, gläds åt denna lilla kamera istället, den bästa på marknaden en lång tid framåt.
Märkligt ändå, den som ständigt påtalar brister, varför inte låta köpet gå tillbaka, - eller är det ett intressant diskussionsämne, hur man letar efter eventuella brister som inte har någon praktisk betydelse?
FS forum Sony (A99 och RX100) har nu fått en kraftig slagsida, åt det löjliga hållet, kan helt slå runt, då svalnar intresset för forumet sakta, men säkert ….
 
Finns det någon kompaktkamera i dag mer än RX100 som har 20Mp,
Mig veterligt finns det inte det. Å andra sidan är ju RX100 lite speciell med en en väsentligt större sensor än den genomsnittliga kompaktkameran.

Canon med flera har ju backat tillbaka till 10Mp, som prokompakten G12, i A99-tråden har jag försökt lite grann att dra upp lite Diskussioner om just effektia pixlar,
Ledsen, men jag följer inte den tråden och vet inte vad ni diskuterat där.

som även så klart finns i vad du kallar riktiga kameror ( ordet= riktiga= är ju inte provocerande på något sätt ) Att du Köpt en kompaktkamera som inte är en riktig kamera förefaller för mig totalt obegripligt då du påtalat att kompakter överhuvudtaget inte är mycket att hänga i julgranen.
Du är jätteduktig på att bygga halmgubbar, men skillnaden mellan att säga "riktig kamera" och "riktig systemkamera" tror jag är uppenbar för alla.

Den som för övrigt inte lär sig att hantera den uberriktiga kameran D800 på ett nogrant sätt lär enligt många experter inte eller få med sig dess 36Mp.
Vilka är alla dessa auktoriteter som du verkar ha sådan respekt för? Man blir inte expert bara för att man jobbar på en tidning eller driver en webbsajt!

Men Okej RX100 kanske inte har bästa optiken, och den är inte superskarp från kant till kant på vissa bländartal, det kan jag visst köpa för så ser det även ut på APS-C-modeller.
Skönt att vi äntligen är överens! ;-)
 
Japp, det gjorde jag, jag skrev: "Visst kan den konkurrera med en systemkamera, det kan de flesta kompakter under gynnsamma förhållanden."

Är inte det sant om du jämför med en systemkamera för 6000:-?

Nu kan väl svara på vilket objektiv du tänker på när du skriver att RX100: "inte på något sätt kan konkurrera med en riktig systemkamera"?

Jag tycker inte priset är relevant för diskussionen överhuvudtaget. Du måste läsa vad jag skrivit en gång till och så får du fråga om det är något speciellt du inte förstår, men gör inte som Bengt och bygg halmgubbar, det är ingen bra argumentationsteknik.
 
Om man räknar om den mindre sensorn till APS-C eller större så är f/1,8 på RX100 inte fullt så imponerande vare sig det gäller skärpedjup eller förmåga att samla in ljus. Det motsvarar om jag förstått det rätt f/4.9 på fullformat vilket kan jämföras med en kitzoom på APS-C där f/3.5 motsvara f/5.4 på den större sensorn.

Det där borde stämma rätt bra!

Sonys kitzoom till NEX ger i alla fall ett mycket bra resultat för vissa motiv (men också den lider av en del konstig distorsion och inte så bra skärpa i kanterna). Här finns en stor bild jag tagit med det objektivet - jag tvivlar på att RX100 kommer i närheten (elller skulle göra det med samma objektiv på den billigaste NEX:en): http://www.flickr.com/photos/aferiksson/7222283500/sizes/o/in/set-72157629912472259/
Den bilden måste du ha visat förr, jag känner igen den och tycker den är mycket bra!

RX100 är en mycket bra kompaktkamera, främst tack vare sensorstorleken. För mig skulle den vara mer intressant om den haft en fast brännvidd nånstans mellan 10 och 15 mm med riktigt bra prestanda.
Jag håller helt med. De nya Sigma DP kamerorna släpps tydligen i två versioner, en med fast 45/2,8 objektiv och den andre med 28/2,8 objektiv. Fast de kanske har en annan målgrupp än Sony RX100.
 
Mig veterligt finns det inte det. Å andra sidan är ju RX100 lite speciell med en en väsentligt större sensor än den genomsnittliga kompaktkameran.

Ledsen, men jag följer inte den tråden och vet inte vad ni diskuterat där.

Du är jätteduktig på att bygga halmgubbar, men skillnaden mellan att säga "riktig kamera" och "riktig systemkamera" tror jag är uppenbar för alla.

Vilka är alla dessa auktoriteter som du verkar ha sådan respekt för? Man blir inte expert bara för att man jobbar på en tidning eller driver en webbsajt!

Skönt att vi äntligen är överens! ;-)

Ritktig systemkamera, kan det liknas med att BMW som exempel är en riktig bil men inte en folkvagn. Så pratas det ofta i folkmun som man sa förr, Dä ä en riktig bil dä.

En bra kompakt anser jag att man i många motiv kan klara sig riktigt bra med. Vem bestämmer vad en bästa bild är. ( här menar jag inte speciellt dig nu Lars. M. utan mera allmänt )

Även när våran synförmåga är som bäst, som exempel man tittar ut över ett vackert landskap som man i klart väder kan se runt milen bort och flera km brett, Hur skarpt kan man se om man tänker efter en stund, uppstår det inte normalt mörka skuggiga platser där inte solen kan nå, finns mycket att diskutera över vad ögat kan se. Bildprogrammen skapar bilder som igentligen inte finns i verkligheten, den klara vackra blå himmelen en mil bort, skapas inte den fiktivt av oss själva.

För övrigt, medföljande kitoptik till många systemkameror presterar inte alltid det bästa, men en optik dyrare än RX100 själv kan prestera bra. När nu pixlarna ökar i våra kameror så säger många att man inte bör titta med 100% TEX. en 12Mp jämförs med en 24Mp i 100% vad anser du om det Lars är det ett rättvist sett att göra så. Kanske Joakim kan gå in och förklara.

//Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.