Mikke Sandberg
Aktiv medlem
Aha, du menar att sensorn är "sämre" än vad filmen är, vilket gör att antiskak behövs för att få en digitalbild lika bra som en analog! Då förstår jag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ergonomisk miss? har du hållit i en A100 eller 5D? Den är självklart sämre än en 7D eller D200, men ändå skön att hålla i, men har man kört 7D/D200 så är det ju ett nedbyte såklart.lillmicke skrev:
Om jag inte var bunden till nåt system så skulle nog jag KANSKE kika på Sony, mest pga Carl Zeiss optiken som kommer framöver. Antiskakgrejen kan kanske vara bra, men lite överflödig för mig. Synd att den är en ergonomisk miss som alla andra kameror i samma prisklass.
Michailoff skrev:
Aha, du menar att sensorn är "sämre" än vad filmen är, vilket gör att antiskak behövs för att få en digitalbild lika bra som en analog! Då förstår jag.
FILM) (Anddje skrev:
Ergonomisk miss? har du hållit i en A100 eller 5D? Den är självklart sämre än en 7D eller D200, men ändå skön att hålla i, men har man kört 7D/D200 så är det ju ett nedbyte såklart.
lillmicke skrev:
Synd att den är en ergonomisk miss som alla andra kameror i samma prisklass.
papi skrev:
Det kan jag verkligen inte hålla med om. Ytskicktet känns inte lika roligt som tex D200 med ergonomin i övrigt tycker jag är riktigt bra. Nu tycker inte att det är en så där jätteviktig grej om man inte skall gå och hålla i kameran jämt o ständigt. Jag brukar ha min hängande runt halsen i stället.
På tal om kass ergonomi så höll jag i den nya Panasonic dslren. Den är ju riktigt snygg men ungefär lika skön att hålla som en tegelsten. Som tur är har den oxå remfästen.
lillmicke skrev:
jag skulle inte vara nöjd med en kamera
som inte gick att hålla ordentligt.
wsaar skrev:
Lol, från Canons white-paper "At some point, in-body stabilization may improve to the point at which such technology may be appropriate for certain segments of Canon’s DSLR range. It would be senseless
to rule out such a possibility."
Ja, stabilisering i huset är förstås inget att ha förrän Canon väljer att implemetera det. Precis som 10 mp APS-C sensorer bröt de "fysikaliska brusgränserna" och var inget att ha... förrän Canon valde att använda en.
Att Canon väljer att ägna ett kapitel åt en funktion som bara finns hos konkurrenterna i sitt white-paper om sin egen nya produkt visar endast hur rädda de är och säger mer om användbarheten hos de funktionerna än den pseudo-vetenskapliga smutskastning som marknadsförarna totat ihop i pappret.
Folk tog fina bilder innan autofokusen fanns också, men är det verkligen något du vill vara utan nu när du vant dig vid funktionen?Michailoff skrev:
Är verkligen antiskak så otroligt nödvändig? Hur har vi kunnat fotografera med våra vanliga kameror med långa telen i alla år och fått suverän kvalitet?
Jovisst, Canons marknadsföring påstår det, men för några månader sedan var de inte intresserade av 10 mp i 30D heller och angav en pseudo-vetenskaplig fysisk orsak om brus för det... ser du mönstret?Sten-Åke Sändh skrev:
Att Canon inte är intresserade av censor-shift-tekniken beror på att den inte levererar rätt prestanda enligt Canon-citatet nedan.
wsaar skrev:
Folk tog fina bilder innan autofokusen fanns också, men är det verkligen något du vill vara utan nu när du vant dig vid funktionen?
Även för någon som bara har en normalzoom till sin stabiliserade kamera gick det faktiskt snabbt att vänja sig vid att kunna plåta vid längre slutartider.
Jovisst, Canons marknadsföring påstår det, men för några månader sedan var de inte intresserade av 10 mp i 30D heller och angav en pseudo-vetenskaplig fysisk orsak om brus för det... ser du mönstret?
Vi kommer nog inte höra mer kritik om 10 mp från dem nu, elller om antiskak i huset när marknadstrycket tvingat dem ge upp objektiv-stabilisering och själva implementera funktionen... och tro mig, marknadstrycket är vad som avgör om de implementerar funktionen eller ej, så länge de tror de tjänar ekonomiskt på att hålla fast vid objektiv-IS för att tvinga folk att köpa orginaloptik kommer de självklart göra det, oavsett antiskaksystemens tekniska egenskaper.
Usch nej!HDFS) (KGS skrev:
Om de bara kunde förse underverket med EVF också...
Du får fippla ihop en själv KG, köp en A100 & slakta din A2 & bygg den första systemkameran med EVF!HDFS) (KGS skrev:
Om de bara kunde förse underverket med EVF också...
Nya Sony A-DSL?.Z. skrev:
Största fördelen med EVF är ju dock att slippa spegeln, den är nåt som måste bort i framtiden...
Ja who knows...FILM) (Anddje skrev:
Nya Sony A-DSL?
Inget vertikalgrepp.HDFS) (KGS skrev:
Tack... efter att ha läst FOTO, Digitalfoto och Kamera & Bild den här veckan, allt för att suga i mej fakta om den lilla alfan så har jag emellanåt fått ta till drastiska åtgärder för att hindra mej själv från att köpa en.
En åtgärd var att skaffa några dussin rullar tapet och en ny lägenhet att hänga upp tapeterna i... men till helgen är den färdigrenoverad, då rycker det väl i kameratarmen igen.
Ingen av de tre tidningarna har skrivit om tillgång/avsaknad av batterigrepp. Finns sånt till alfan?
Nu blir det ändå ingen sån. Jag kommer hela tiden på att jag inte kan leva utan min vinklingsbara sökare... Ani sitter tryggt resten av 2006. Kul också att Pentax hängt på racet med hyfsat dugliga systemkameror. Snart kanske det kommer en riktig...