Annons

Vågar man satsa på ny optik till KM?

Produkter
(logga in för att koppla)

BengtNil

Aktiv medlem
Vad tror ni,

Törs man satsa på att köpa ny optik för upp mot 8-9kkr till sin D5D eller ska man vänta tills det hörs nåt om framtiden för KM.

Den som väntar på nåt gott väntar ju ofta för länge...
 
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara detta.
Tänker du göra dig av med din D5D?
Om inte så vet jag inte vad som ska hindra dig från att köpa den optik du tycker du behöver nu.
Kvaliteten på den tillgängliga optiken är helt OK.
Möjligen kanske det dyker upp fler HSM-gluggar framöver eller som Sony beställer något extra kul från Minolta framöver, men då kan du ju sälja skräpet du köper nu :)
 
Nej jag har definitivt inte tänkt att kränga min D5D...

...men nånstans så dyker det ju upp tankar som t.ex. andrahandsvärde på optik man vill sälja etc
 
BengtNil skrev:
Vad tror ni,

Törs man satsa på att köpa ny optik för upp mot 8-9kkr till sin D5D eller ska man vänta tills det hörs nåt om framtiden för KM.

Den som väntar på nåt gott väntar ju ofta för länge...

Klart att du kan satsa på ny optik jag våga ju till och med köpa en ny D5D fast jag har ju redan en massa objektiv.
Eller varför inte begagnat.
Sony kommer garanterat att komma med en ny systemkamera och då behövs ju även objektiv.

//Benny
 
Sony ska ju tillverka dslr:er med Minoltas A-bajonett så det kommer nog finnas köpare till dina gluggar om du bestämmer dig för att byta system nästa gång du ska köpa ett hus.

Själv ska jag nog köpa mer optik omkring det beloppet, iaf inom ett halvår ungefär.
 
Om två veckor har vi ju the big crunch när Sony *verkligen* tar över, men man kanske inte får veta något mer då heller. Även om man trivs med Minolta så vore det kul med info från Sony, eller till och med produkter. Men somliga säger ju att inget kommer höras på ett halvår.

Kärnan i det hela är väl att jag vill se Sonys Nya Kamera för att kunna bedöma läget.
 
Hmm... Sonys kunskap om sensortillverkning och marknadsföring, Minoltas kunskap om kamerahustillverkning, gluggar och prissättning samt Zeissgluggar?

Inte helt fel...
 
Magnus Wahlgren skrev:
Hmm... Sonys kunskap om sensortillverkning och marknadsföring, Minoltas kunskap om kamerahustillverkning, gluggar och prissättning samt Zeissgluggar?

Inte helt fel...

Eller Minoltas reaktionsförmåga, Zeiss prissättning och Sonys intrång i användarnas rättigheter.. :)

Svindyra kameror som när de kommer, två år för sent, kopieringsskyddar bilderna.
 
Immateriella rättigheter

millimeter skrev:


Svindyra kameror som när de kommer, två år för sent, kopieringsskyddar bilderna.

Kopieringsskyddar bilderna - yes!

Vore väl utmärkt att jag som upphovsman kunde skydda mina immateriella rättigheter!!!

/Jan-Olof
 
Och bilderna sparas förstås inte som JPEG utan i Sonys alldeles egna format, som bara kan läsas i deras produkter. Skivorna med "installationsprogram" ska man helst lämna orörda, vem vet vad som gömmer sig på dem :)

Å andra sidan tror jag man inte har något problem med optiken. Det finns ju alltid en begagnad marknad med ett hejdundrans utbud ren idag.
 
Jo, eller så håller de nere kostnaden på kamerorna och låter istället användaren betala för varje bild via Sonys egen nätbaserade bildbyrå Sony Pictures.

Men ok, Sony har ju redan gjort schyssta kompaktkameror. Så det blir nog toppen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.