Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Osquar
Aktiv medlem
Denna fågel är fotograferad den 20 juni 2012 på Hortobagy i östra Ungern, men vad är det för art? Bivråk? Känns inte riktigt så.
/Sara
Nix, tji bivråk. Spontant säger jag ormvråk men eftersom bilden inte avslöjar så värst många detaljer samt storlek, så kanske man ska lägga in en mindre reservation för örnvråk modell mörk eller intermediär fas...... Jag får trots allt lite vibbar av en ganska grov pjäs här....
/Oscar
Windlover
Avslutat medlemskap
Nix, tji bivråk. Spontant säger jag ormvråk men eftersom bilden inte avslöjar så värst många detaljer samt storlek, så kanske man ska lägga in en mindre reservation för örnvråk modell mörk eller intermediär fas...... Jag får trots allt lite vibbar av en ganska grov pjäs här....
/Oscar
Van vid svenska fåglar kände jag direkt att det inte var Ormvråk.
När jag Googlade på Buteo Rufinus (Örnvråk, Long legged Buzzard) och tittade på bildresultatet framkommer tydligt att det är en Örnvråk. Se länken:
http://www.oiseaux.net/photos/yoram.shpirer/long-legged.buzzard.2.html
Men även om man tittar i Lars Jonssons "Fåglar i Europa" tycker jag mig nu tydligt se att det är en Örnvråk. Däremot var det svårt att artbestämma med "Fågelguiden" av Mullarney, Svensson & Zetterström.
Tack för tipset
//Sara
J Tjerneng
Aktiv medlem
1. Neotropical Cormorant
2. Franklin's Gull
/Oscar
Tack och imponerande snabbt svar!
Pâ svenska:
1. Amazonskarv eller sydamerikansk skarv?
2 Präriemås (i vinterdräkt)?
gavia
Aktiv medlem
Van vid svenska fåglar kände jag direkt att det inte var Ormvråk.
När jag Googlade på Buteo Rufinus (Örnvråk, Long legged Buzzard) och tittade på bildresultatet framkommer tydligt att det är en Örnvråk. Se länken:
http://www.oiseaux.net/photos/yoram.shpirer/long-legged.buzzard.2.html
Men även om man tittar i Lars Jonssons "Fåglar i Europa" tycker jag mig nu tydligt se att det är en Örnvråk. Däremot var det svårt att artbestämma med "Fågelguiden" av Mullarney, Svensson & Zetterström.
Tack för tipset
//Sara
måste hålla med oskar ang bivråk, nix. samt att skulle man ge sig på en gissning utifrån den bilden med lite för lite bra karaktärer synliga, så hade jag också gissat örnvråk. man skall dock ha i åtanke att örnvråks komplexet är komplext!
möjligen skulle även den östliga rasen av ormvråk kallad vulpinus kunna blanda sig i leken. men hur vanlig den är i Ungern, o i slutet av juni är kanske mer tveksamt. vulpinus är mer lik örnvråk i teckning än "våra" ormvråkar.
Med vänlig hälsning peter
nick_74
Aktiv medlem
Hej,
Vilken trut är detta?
Fotograferad i södra Ungern i början av sommaren.
Jag vet att det finns kaspisk trut där men är inte säker på om detta är en sådan.
Det syns ej på denna bild men benen är skära/ljusa
http://www.flickr.com/photos/nick_74/12015976564/
Vilken trut är detta?
Jag vet att det finns kaspisk trut där men är inte säker på om detta är en sådan.
filrob88
Avslutat medlemskap
Behöver hjälp med identifikation, jag har precis börjat fota fåglar och vill gärna lära mig, ber er därför ha visst överseende med den sunkiga kvaliteten och att objekten kanske inte är de roligaste.
Tack på förhand.
1. Rödhake?
2. Vilken art av Mås?
3. Mindre bergand?
Tack på förhand.
1. Rödhake?
2. Vilken art av Mås?
3. Mindre bergand?
Bilagor
jono
Aktiv medlem
Siska är det snö och brun eller alla "bara" grå ?
Dom är inte lätta att skilja åt och jag hoppas Ni kan hjälpa mig. Dessa dök upp i trädgården idag Hammarö Värmland. Jag har fotat genom fönstret så kvalitén är inte den bästa.
Dom 3 första bilder har ju en individ som är klart ljusare än övriga i flocken och jag hoppas på att det är en Snösiska.. Den fjärde bilden visar en som är mörkare brunare och höll sig i kanten av flocken. Den skulle jag vilja ha till Brunsiska
/ Jonas
Dom är inte lätta att skilja åt och jag hoppas Ni kan hjälpa mig. Dessa dök upp i trädgården idag Hammarö Värmland. Jag har fotat genom fönstret så kvalitén är inte den bästa.
Dom 3 första bilder har ju en individ som är klart ljusare än övriga i flocken och jag hoppas på att det är en Snösiska.. Den fjärde bilden visar en som är mörkare brunare och höll sig i kanten av flocken. Den skulle jag vilja ha till Brunsiska
/ Jonas
Bilagor
nick_74
Aktiv medlem
Hej,
Vilken trut är detta?
Två nya bilder på mås(truten?)
Det finns många svarthuvade måsar där men jag tror deras ben som regel är mörka/svarta.
Bilagor
H_W
Aktiv medlem
Hej! Det är sångsvan och havsörn.behöver hjälp med vad för sort dessa är?
rovfågeln är fotad i kalkbrottet limhamn
larskarlsson
Aktiv medlem
yens
Aktiv medlem
Hej
Jag fick en fråga från en kusin vad det är för fågel (förutom pilfinkarna) på detta (inte så bra...) kortet. Jag svarade suddmes direkt, men tänkte kolla med er.
Taget i Hedemora på senhösten.
mvh
/Lars
Längst till höger ser ut att vara en gråsparvshona.
larskarlsson
Aktiv medlem
Längst till höger ser ut att vara en gråsparvshona.
TACK!
mvh
/Lars
filrob88
Avslutat medlemskap
Här kommer lite fåglar som behöver identifieras, de första borde vara lätta för den som har koll, de två sista kanske blir något svårare...
1. Björktrast?
2. Någon form av trast?
3. Rovfågel...
4. Rovfågel...
5. Samma som fyra, där man ser hela undersidan¨
Tack på förhand
1. Björktrast?
2. Någon form av trast?
3. Rovfågel...
4. Rovfågel...
Tack på förhand
Bilagor
Orre
Avslutat medlemskap
Här kommer lite fåglar som behöver identifieras, de första borde vara lätta för den som har koll, de två sista kanske blir något svårare...
1. Björktrast?
2. Någon form av trast?
3. Rovfågel...
4. Rovfågel...
Tack på förhand
1. Björktrast
2. Stare
3. Ormvråk.
4. Nån kärrkök ?
5. Nån kärrhök ?
//Benny
yens
Aktiv medlem
1. Björktrast?
2. Någon form av trast?
3. Rovfågel...
4. Rovfågel...
5. Samma som fyra, där man ser hela undersidan
Tack på förhand
Björktrast
Stare
Ormvråk
Blå kärrhök
x2