** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
---
Säkert, till 95% av de flesta tillfällen räcker brännvidderna 28-100 mm hos RX100:n.
---
Absolut! Det är viktigt att ha klart för sig att brännviddsomfånget 28-100 mm på RX100 är ekvivalent med det bildvinkelomfång man får ifall man monterar ett sådant objektiv på en FULLFORMATSKAMERA. Monterar man ett dylikt på en kamera med APS-C sensor så skulle man ju inte få mycket till vidvinkeleffekt, men detta är således ett felslut som kolossalt många gör pga att nästan alla digitala systemkameror som säljs är försedda med APS-C sensorer.

Man får således samma bildvinklar med RX100:ans 28-100 mm
som man får med ett 19-67 mm objektiv på en APS-C kamera.
.

Absolut! Det är viktigt att ha klart för sig att brännviddsomfånget 28-100 mm på RX100 är ekvivalent med det bildvinkelomfång man får ifall man monterar ett sådant objektiv på en FULLFORMATSKAMERA. Monterar man ett dylikt på en kamera med APS-C sensor så skulle man ju inte få mycket till vidvinkeleffekt, men detta är således ett felslut som kolossalt många gör pga att nästan alla digitala systemkameror som säljs är försedda med APS-C sensorer.

.

Jag fortsätter, om ett kändare märke har relativt kort zoom, så skrivs det vanligt som försvar att till en APS-C är 18-50-objektiv mycket vanligt, så i RX100-fallet får man trots allt lite mer zoom ändå.

Kompakter med den mera standard lilla sensor 1/1,7 som sitter i bland annat en G12 eller Nikon 7700 får som alla vet per automatik klart lättare med att montera en längre zoom. Dom populära reselångzoomarna kan tack vare den lilla sensorn behålla ett kompakt format och ändå krydda på med en 400-500mm zoom.

Borde vara lätt för testare att förklara en sådan sak, sedan kan man dock inte utesluta att några fabrikanter kan vara duktigare än andra att tillverka bra objektiv även för kompakter.

//Bengt.

Efter två dagars testande kan jag konstatera att RX100 är en imponerande pryl. Den slår så klart inte min 5D MarkII på fotografering men det trodde jag inte.

Däremot tycker jag att RX100 är bättre på filmning i mörker. Jag testade att filma i ljuset av ett stearinljus och RX100 klarade det galant med måttligt brus. 5D med ISO 3200 och 1/50 f/2.8 var mörk och brusade betydligt mer.

En annan sak som imponerar är fokusen och seriebildstagningen. Att kunna smattra av en serie bilder med sådan hastighet är imponerande.

RX100 blir nog en trevlig och långvarig bekantskap :)

Inte så pjåkigt av den lilla RX100:an ifall den klarar att slå Canon 5D Mk II på fingrarna vid filmning i dåligt ljus t.o.m. ...
.

.

Om man nu ska hålla på att räkna om brännvidder kanske man ska nämna att RX100 inte alls har 28-100 utan 10,4-37,1 mm och räkna därifrån, vilket alltså ger motsvarande bildvinklar som du skrev :) Det blir lite märkligt om man skriver att RX100 har brännvidderna 28-100 som ska jämföras med 19-67 på APS-C kameran i själva verket har ett helt annat omfång.

Om man nu ska hålla på att räkna om brännvidder kanske man ska nämna att RX100 inte alls har 28-100 utan 10,4-37,1 mm och räkna därifrån, vilket alltså ger motsvarande bildvinklar som du skrev :) Det blir lite märkligt om man skriver att RX100 har brännvidderna 28-100 som ska jämföras med 19-67 på APS-C kameran i själva verket har ett helt annat omfång.
Jag vet, fast jag trodde att jag uttryckte mig så att det skulle vara klart att jag avsåg att RX1:an har de "ekvivalenta brännvidderna" 28-100 mm. Att jag utgick ifrån detta beror på att alla kompakter och långzoomare jag haft har varit graderade med den ekvivalenta brännvidden, inte med den faktiska. Den senare har varit angiven enbart bland nuffrorna runt frontlinsen. Även i broschyrer och bruksanvisningar har ekvivalenta brännvidder använts när man beskrivit hur kameran ska användas, inte de faktiska.
.

Lite roligt är det ju att se hur det ser ut när man tar med allt i beräkningarna. Ska man räkna om brännvidd till "effektiv brännvidd" ska man också samtidigt räkna om bländare till "effektiv bländare" - annars är det ganska meningslöst.

Detta satte jag ihop när jag letade kompakt tidigare. Det ger en ganska klar bild över varför RX-100 är så bra som den är...

De enda som behöver förtydligas är väl
1V2-10 = Nikon 1V2 med 10-30F3.5-5.6VR
NEX-6 = NEX-6 med 18-55F3.5-5.6 OSS
E-PL5 = E-PL5 med 14-42F3.5-5.6

Bilagor

• CompactComparison.png
    CompactComparison.png
    17.2 KB · Visningar: 1,123
Lite roligt är det ju att se hur det ser ut när man tar med allt i beräkningarna. Ska man räkna om brännvidd till "effektiv brännvidd" ska man också samtidigt räkna om bländare till "effektiv bländare" - annars är det ganska meningslöst.

Detta satte jag ihop när jag letade kompakt tidigare. Det ger en ganska klar bild över varför RX-100 är så bra som den är...

Precis det där jag har tänkt på också, att RX100an faktiskt tar in något mera ljus på iaf största brännvidderna än vad en vanlig DSLR gör med kitoptik. O ljus = bildkvalitet. Eller aa, om man inte tar med optiska grejer o sånt som är svårare att få till bra med mindre bildcirklar..
Tack iaf för att du bekräftade just det jag funderat på ett tag. :)

Inte så pjåkigt av den lilla RX100:an ifall den klarar att slå Canon 5D Mk II på fingrarna vid filmning i dåligt ljus t.o.m. ...
.

Så ser det ut i mina tester. Enligt digitalcamerainfo.com (hur tillförligtig är den sidan?) behöver 5D Mark II 13 lux för att fånga in 50 IRE och RX100 bara 3 lux.

Fast riktigt så enkelt är det väl inte? De flesta kameror har inte en linjär kurva på bländaröppningen över zoomomfånget. Tex har RX100 f/2.8 vid motsvarande 34mm, vilket motsvarar bländare f/7.6 för FF, inte ca f/5.0 som ditt diagram visar.

Hittade dessa uppgifter om hur bländartalet förändras på RX100 över zoomomfånget hos DPR.
Focal length:28------29---32----34-----43-----53----66--81-----94
Max aperture:F1.8_F2_F2.2_F2.8_F3.2_F3.5_F4_F4.5_F4.9

Sticker in en liten fråga om video. Tänkte filma lite med min RX-100 men eftersom jag är ganska kass på den delen så är jag osäker på vilka videoinställningar jag ska välja. Som jag fattat det efter lite research så är AVCHD mera "krävande" i redigeringsfasen än det vanliga MP4- formatet. Sedan är det detta med 24, 25, 28 och 30 osv. Vad det nu har för betydelse. Samt P eller I.

Någon som har lust att ge mig några tips på vägen??

Obs. Är inte ute efter topnotch-resultat. Mera vardagsfilmande typ......

Använda filter på RX100

Någon RX100-ägare som har erfarenhet av att montera filter på sin kamera? Skulle vara trevligt att kunna sätta på gråfilter eller pol-filter, eller varför inte ett motljuskydd som kan neutralisera problemet med instrålning från sidan?

Har hittat två kommersiella lösningar från Lensmate och CarrySpeed. De kostar en del att få hem och jag har inte kunnat hitta någon återförsäljare av dessa produkter i Sverige.

Det finns förstås "dirty" lösningar men är inte så sugen på det på en såpass dyr kamera.

Någon som använder en sådan här lösning eller har funderingar på det?

Hej

Jag har just beställt ovan kamera och undrar vad ni rekommenderar för minneskort, jag kommer både filma och ta bilder och vill ha ett riktigt bra kort.
Det finns ju en uppsjö av modeller med olika specs så som rookie blir man lite överväldigad.
Gärna en exakt beteckning eller länk vore uppskattat!

(jag har sökt efter denna info men hittade ingen om just detta tyvärr)

Tack på förhand

Hej

Jag har just beställt ovan kamera och undrar vad ni rekommenderar för minneskort, jag kommer både filma och ta bilder och vill ha ett riktigt bra kort.
Det finns ju en uppsjö av modeller med olika specs så som rookie blir man lite överväldigad.
Gärna en exakt beteckning eller länk vore uppskattat!

(jag har sökt efter denna info men hittade ingen om just detta tyvärr)

Tack på förhand

Det blev ett Sandisc Extreme Pro SDHC 95MB/s UHS-1 kort vi får väll se hur det är

RX100 och Camera Raw

Hej. Har precis köpt en RX100 men inser att Jag behöver ACR för denna. Nån som vet vilken version som klarar RX:en (7.4?) Måste jag köpa ny photoshop också (cs6)? Hittar inte nån ACR att ladda ner nånstans.

Hej. Har precis köpt en RX100 men inser att Jag behöver ACR för denna. Nån som vet vilken version som klarar RX:en (7.4?) Måste jag köpa ny photoshop också (cs6)? Hittar inte nån ACR att ladda ner nånstans.

Det där är ett gissel med Adobe när det kommer nya kameramodeller och de inte inför stöd för dem.
Jag har Adobe Master Collection CS5 och är nöjd med den. Köpte nyss en Nikon D600 som inte finns stöd för i ACR 6 utan att uppgradera till CS6 som har ACR7.

ACR är i te ett separat program som kan laddas ner för sig, utan är en integrerad komponent i Photoshop som startas när ma öpp ar en raw i PS eller Bridge.

Ett alternativ kan vara att köpa senaste Lightroom som inte är särskimt dyrt, men då får man ett annat arbetsflöde.

Det finns dock en workaround och det är att ladda ner DNG Converter.
Den är gratis och har stöd för de senaste kamerorna så att du kan konvertera dina RX100 .arw filer till .dng och sedan öppna dm i en äldre version av ACR. Det går att automatisera väldigt enkelt så att om du kopierar filerna från kortet till en mapp och bara klickar på en genväg så är deet klart sen efteren stund.

Trist att det ska behövas, men så är läget tyvärr och efter konvertering fungerar det bra. Om man sedan i framtiden uppgraderar sitt pvotoshop så kan får man automatisk uppgraderi g till nya processen av dng-filen när man öppnar den i en nyare version av acr och man förlorar ingen kvalitet,men du tappar möjligheten att öppna rawfilen med Sonys egen rawkonverterare.

/Mats

Det där är ett gissel med Adobe när det kommer nya kameramodeller och de inte inför stöd för dem.
Jag har Adobe Master Collection CS5 och är nöjd med den. Köpte nyss en Nikon D600 som inte finns stöd för i ACR 6 utan att uppgradera till CS6 som har ACR7.

ACR är i te ett separat program som kan laddas ner för sig, utan är en integrerad komponent i Photoshop som startas när ma öpp ar en raw i PS eller Bridge.

Ett alternativ kan vara att köpa senaste Lightroom som inte är särskimt dyrt, men då får man ett annat arbetsflöde.

Det finns dock en workaround och det är att ladda ner DNG Converter.
Den är gratis och har stöd för de senaste kamerorna så att du kan konvertera dina RX100 .arw filer till .dng och sedan öppna dm i en äldre version av ACR. Det går att automatisera väldigt enkelt så att om du kopierar filerna från kortet till en mapp och bara klickar på en genväg så är deet klart sen efteren stund.

Trist att det ska behövas, men så är läget tyvärr och efter konvertering fungerar det bra. Om man sedan i framtiden uppgraderar sitt pvotoshop så kan får man automatisk uppgraderi g till nya processen av dng-filen när man öppnar den i en nyare version av acr och man förlorar ingen kvalitet,men du tappar möjligheten att öppna rawfilen med Sonys egen rawkonverterare.

/Mats

Hej och tack för svar. I den PS4 jag har är ACR 5.7 en plug-in fil (8BI-fil). Pä Adobes labs-sida kan man ibland hämta utvärderingsfiler men där finns bara dng konverteraren. Tänkte om nån visste om det kommer en för 7.4 eller om den är helt inkapslad i CS6. Kanske möjligt att 7.4 inte blir kompatibelt med lägre än CS6. Innebär det nån förlust att konvertera raw-filen till dng?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar