Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Har några funderingar inför den uppgradering jag planerar:

1. Är det någon som har en bra länk till en jämförelse mellan hur stor del av bilden af-punkterna täcker på d600 jämfört med d800? Ken Rockwell beskriver det mest som att det är en liten yta som täcks av d800 och en mycket liten som täcks av d600... hade varit intressant att jämföra sida vid sida.

2. Stämmer det att ansiktsdetektion bara funkar med live-view?

3. Synpunkter på vädertätningen? Enligt Nikon är det samma grad av vädertätning på d600 och d800.

/Henning

Den fräter ut precis likadant då. Principen med low-1 är att den tar en överexponerad bild på bas-ISO och sänker exponeringen ett steg. Så länge man har tillräckligt med dynamiskt omfång för att inget i bilden ska bli utfrätt är det bara att använda det, men man tappar alltid ett steg i DR på det sättet.

Nej, inte om D600 följer mönstret från D4 och D800: Både D4 och D800 (E) har Lo-1 inställningar som faktiskt leder till bättre bevarade högdagrar (cirka 1/3 - 1/2 EV) jämfört med bas-ISO (100) i motsats till vad D3, D3s och D700 gjorde (där Lo-1 gav sämre resultat). Men D600 kommer naturligtvis att vara sämre än D800 och D4 på grund av förlusten av 1/8000 sek.

1. Är det någon som har en bra länk till en jämförelse mellan hur stor del av bilden af-punkterna täcker på d600 jämfört med d800? Ken Rockwell beskriver det mest som att det är en liten yta som täcks av d800 och en mycket liten som täcks av d600... hade varit intressant att jämföra sida vid sida.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=42553696

Ja.
(Ingen PDAF har ansiktsigenkänning, vad jag vet.)

Om kameran både överexponerar som den samtidigt sänker exponeringen så blir ju sensorn normalexponerad? Det händer ingenting alltså.

Hur fungerar det egentligen? :)

Kameran överexponerar det enda viktiga i sammanhanget - råfilen - med ett helsteg. Sedan drar den ner bildens LJUSHET i efterbehandlingen. Då ser man snart alla blåsta högdagrar.
Tyvärr används ofta orden "exponering" och "ljushet" som om de betyder samma sak, vilket de absolut inte gör.

Fördelen med ISO50 finns för de som fotar enbart jpg i kamera, och dessutom använder ganska brant kontrastkurva i jpg-inställningarna. För dem finns det absolut ingen chans i h-e att bränna en högdager, eftersom latituden i råfilen är mycket större än den de utnyttjar via kamerans jpg-motor.

Vill man lura in lite högdagrar i bilden (få färg i halos på en solnedgång osv) har det tidigare fungerat att ställa ISO -1 (ISO50) tillsammans med ADL. Detta gäller anturligtvis bara jpg-i-kamera. Har inte provat detta med D600.
Detta är exakt samma sak som att fota en råfil på ISO100 och sedan dra in högdagern i råkonverteraren.

Tack för länken! Råkade på något vis hamna på MM idag och kunde jämföra kamerorna sida vid sida. Får nog hålla med Kenta Rockwell, båda kamerorna har ett ganska litet område som täcks av af-punkter men på d800 är området större. (även om jag upplevde att Nikon lurar ögat lite genom att göra ramen runt af-punkterna rymligare i d800).

Rent allmänt kändes det som en jäkligt fin kamera! Nu satt den monterad på ett monstertele så det fanns ingen chans att bedöma tyngden men den gav ingen negativ plastig känsla iallafall. Skönt grepp med mina st 7,5 nävar. Inte i klass med Canon 5d men väl så bra som d800.

PDAF? Där tappade du mig...

/Henning

3. Synpunkter på vädertätningen? Enligt Nikon är det samma grad av vädertätning på d600 och d800.

/Henning

1:nej
2:nej
3:ingen åsikt, fast min D80 överlevde både regn,snö och till och med översköljning av vattenglas så jag skulle inte vara så orolig. ( vänta jag hade visst en åsikt )

D600 vs D700 , D3, D3s

D600, ISO 100, 1/4000 s torde ge ca 1/3 EV sämre resultat jämfört med D700, D3, D3s ISO 200, 1/8000 s. D600, Lo-1, 1/4000 s torde ge i princip identiskt resultat i fråga om högdagerretention i förhållande till D700, D3, D3s ISO 200, 1/8000 s.

PDAF? Där tappade du mig...

Phase Detect Auto Focus. Den sortens autofokus som spegelreflexkameror traditionellt har använt, och som använder en separat fokussensor.

Kontrast-AF använder bildsensorn och kan göra alla möjliga trick (bl.a. ansiktsigenkänning) men är oftast långsammare än PDAF (åtminstone på följande AF).

Phase Detect Auto Focus. Den sortens autofokus som spegelreflexkameror traditionellt har använt, och som använder en separat fokussensor.

Kontrast-AF använder bildsensorn och kan göra alla möjliga trick (bl.a. ansiktsigenkänning) men är oftast långsammare än PDAF (åtminstone på följande AF).

Aha, tack!
Någon form av ansiktsigenkänning skall den ju ha enligt specen (och inte minst enl Mesch!). Inte så noga egentligen. Jag tänkte mig att det kan vara en smidig funktion i vissa gatufotosituationer, ansiktsdetektion, följande af och en jäkla massa fokuspunkter spridda över hela bildytan... Fantastiska möjligheter till skott från höften. In my dreams, det faller nog på den lilla fokusytan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar