Annons

AdobeRGB och sRGB på skärmen ger olika sRGB-utseende [Dell u2410]

Produkter
(logga in för att koppla)
nej det är det inte, att du möjligen inte ser någon skilnad är en annan sak

Kul att du utgår från att den som skriver är halvblind istället för att det kan vara så att personen faktiskt råkar ha rätt. Bara för att det inte fungerar på din burk innebär inte automatiskt att det inte fungerar på någon annan.
 
Bara för att illustrera att det faktiskt är som jag säger. ;)

http://martinstenlund.se/files/temp/bridge_colour_management.jpg

Det är testbilderna härifrån: http://www.color.org/version4html.xalter
Tyvärr hamnar de inte i ordning, men jag orkade inte byta namn på dem.

Edit: Bra med länk till rätt bild. :eek:)
Vad i den bilden visar att det är som du säger? Lägg samma bild i Photoshop i bakgrunden så ser du nog skillnad. Det gör jag här i alla fall, men jag har Bridge CS5.

Det finns i inställningarna något som heter "preserve embedded color profile" under "output", men det antar jag handlar om Bridge:s egen konvertering till JPG?
Det finns också "use software rendering" under "advanced". Jag fattar inte riktigt vad det betyder, men det står att det avaktiverar hårdvaruacceleration. Vad är vitsen med det?

Tillägg: För övrigt tycker jag mig se skillnad i färgen på himlen, i de två rutorna längst ner till höger i din exempelbild. Fast det är svårt att veta om det är naturliga skiftningar eftersom det inte är samma bilder.
 
Men vafasen, sRGB kan ju enklaste skitprogram hantera? :-/

Är det någon som har ett vettigt bildvisningsprogram till Mac att rekommendera? Iphoto vill jag inte befatta mig med eftersom jag vill ha mina mappträd och slippa importera och greja. Jag vill ha reda på precis var bilderna ligger i sin struktur, utan att behöva upprätta ännu en.
För PC använde jag det eminenta ACDSee Classic som bara är en liten fjuttig EXE-fil som kan ligga var som helst. Det behöver inte ens installeras alltså. Inte helt bra interpolering, men i "jämna" nedskalningssteg såg det perfekt ut. Alltså 50%, 25% och så vidare.

ViewNX 2

/Karl
 
Hmm, det har jag ju faktiskt! Men jag vill minnas att var fullkomligt eländigt användarmässigt. Kanske inte spelar nån roll om man bara använder det för bildvisning dock.

Hur fan gör man en skärmdump med Mac? Det finns en app för det, men hur använder man den? Jag blir tokig.
 
Vad i den bilden visar att det är som du säger? Lägg samma bild i Photoshop i bakgrunden så ser du nog skillnad. Det gör jag här i alla fall, men jag har Bridge CS5.

Tillägg: För övrigt tycker jag mig se skillnad i färgen på himlen, i de två rutorna längst ner till höger i din exempelbild. Fast det är svårt att veta om det är naturliga skiftningar eftersom det inte är samma bilder.

Om du läser sidan som jag länkade till där bilderna är hämtade så förstår du nog. Några av dem ser nämligen inte kloka ut utan färghantering.

I webbläsaren Opera som inte har färghantering blir de så här:
http://martinstenlund.se/files/temp/colour_opera.jpg

(Varje fjärdedel är en egen bild och det är de som jag plockat in i Bridge.)

Det finns i inställningarna något som heter "preserve embedded color profile" under "output", men det antar jag handlar om Bridge:s egen konvertering till JPG?
Det finns också "use software rendering" under "advanced". Jag fattar inte riktigt vad det betyder, men det står att det avaktiverar hårdvaruacceleration. Vad är vitsen med det?

Jag vet inte varför det uppenbarligen inte verkar fungera för flera.
Mjukvarurendering har jag inte igång så det är knappast det som är skillnaden. Det andra avgör nog som du skriver vad Bridge gör om man använder output-modulen.
 
Såhär ser det ut för mig. Photoshop till höger och Bridge till vänster, skärmdump:

dump.jpg

Detta är alltså en JPG i sRGB. Ser ut som SKIT i Bridge, vilket är ganska bisarrt för ett bildprogram.
 
Såhär ser det ut för mig. Photoshop till höger och Bridge till vänster, skärmdump:

Visa bilaga 113176

Nej, det där se ju inte bra ut, men för eventuella tvivlare i mitt fall:

http://martinstenlund.se/files/temp/bridge&ps_colour.jpg

Det är samma fil i båda i sRGB. Skärmen körs här i fullt färgomfång.

Bevisligen så kan det fungera på åtminstone Windows, men det skulle ju vara oerhört märkligt om det inte skulle gå på Mac.

Edit: Tänk på att det är olika bakgrundsnyans i programmen.
 
Senast ändrad:
Nej, det där se ju inte bra ut, men för eventuella tvivlare i mitt fall:

http://martinstenlund.se/files/temp/bridge&ps_colour.jpg

Det är samma fil i båda i sRGB. Skärmen körs här i fullt färgomfång.

Bevisligen så kan det fungera på åtminstone Windows, men det skulle ju vara oerhört märkligt om det inte skulle gå på Mac.

Edit: Tänk på att det är olika bakgrundsnyans i programmen.
Ser utmärkt ut! Jag tror det är Bridge som spökar. I Safari ser färgerna tämligen identiska ut med Photoshop, oavsett skärminställningar.
 
Intressant PDF Chrome och IE8 verkar färghantera korrekt, Chrome verkar dock göra en harmonisering.
I den vänstra "facit"-bilden under för att ICC4&2 stödjs har den övre högra bilden högre kontrast och möjligen högre mättnad både i IE8 och Chrome. Så ser den stora sammansatta bilden också ut i IE8 men i Chrome så ser man ingen skillnad på dom fyra bilderna.


Provar att bifoga en bild som visar det hela.

/Karl

Vänster = Chrome Höger=IE8
 

Bilagor

  • ICC4.jpg
    ICC4.jpg
    16.1 KB · Visningar: 264
Intressant PDF Chrome och IE8 verkar färghantera korrekt, Chrome verkar dock göra en harmonisering.
I den vänstra "facit"-bilden under för att ICC4&2 stödjs har den övre högra bilden högre kontrast och möjligen högre mättnad både i IE8 och Chrome. Så ser den stora sammansatta bilden också ut i IE8 men i Chrome så ser man ingen skillnad på dom fyra bilderna.


Provar att bifoga en bild som visar det hela.

/Karl

Vänster = Chrome Höger=IE8

IE8 har väl ingen färghantering?
Det är inte så att du installerat IE9 beta?
 
berätta nu vad du menar?

För den som läser tråden är det nog tämligen självförklarande.
Istället för att inse att färghanteringen kan fungera* så säger du istället att jag inte ser någon skillnad. Något man måste se rejält dåligt för att inte göra om man visar en sRGB-bild på en skärm med ett omfång större än AdobeRGB.

Vid det här laget har jag dessutom lagt in skärmdumpar på saken, men du kanske fortfarande anser att jag ser dåligt? I det första fallet tog jag dessutom rena testbilder externt så att det inte skulle vara något snack om vad det var för något.

*Åtminstone på Win7 och Bridge CS4. Om jag minns rätt fungerade det även på min förra burk med XP.
 
Senast ändrad:
Martin , nu är det så att jag kör både mac och pc, pc har jag inte brytt mig om sedan mac gick över till intel, dvs jag använder inte pc som arbetsstation vad det gäller bildbehandling längre.
Men i inget fall med Mac (jag har flera maccar med eizo prepress skärmar) så har jag samma färgåtergivning med bridge som jag har med PS och valt adobe rgb som arbetsfärgrymd .
Om nu du skulle se bridgebilder likadant som i PS i din win dator så gratulerar jag dig.(eller så ser du allt i en s-rgb färgrymd)
Därför frågan till Stefan
Har windows annorlunda färghantering av Bridge än vad mac har

OM så är fallet så skulle jag bli förvånad

Hänger du med?
 
Senast ändrad:
Jopp.
Apple har en hel del problem med sin färghantering - vilket hundratals professionella utvecklare i värdsklass slitit med att kringgå i många år nu (tänk Epson, Canon, HP och alla andra stora skrivartillverkare som måste tillverka "moddade" drivrutiner till sina hårdvaror för att kringå alla inbyggda systemfel i ColorSync-systemet...)

Adobe har naturligtvis samma problem med ColorSync, vilket gör att färghanteringen inte fungerar på samma sätt när de körs på Mac som när de körs på PC.

Hos mig -
Med XP_SP3, Vista samt 7/32 fungerar CM alldeles utmärkt i Bridge. Profilen överförs till systemet, och används. Det är t.o.m så att det är Bridge som tar över kontrollen över Adobe-produkternas CM när man installerar det, det är "navet" de andra Adobe-produkterna centrerar runt. Gör du en ändring i Bridge får du samma ändring i PS, utan att röra några inställningar.

Däremot fungerar det INTE det på min MBpro med SnowLeopard. Så det som Martin säger stämmer säkert.
 
Martin , nu är det så att jag kör både mac och pc, pc har jag inte brytt mig om sedan mac gick över till intel, dvs jag använder inte pc som arbetsstation vad det gäller bildbehandling längre.
Men i inget fall med Mac (jag har flera maccar med eizo prepress skärmar) så har jag samma färgåtergivning med bridge som jag har med PS och valt adobe rgb som arbetsfärgrymd .
Om nu du skulle se bridgebilder likadant som i PS i din win dator så gratulerar jag dig.(eller så ser du allt i en s-rgb färgrymd)
Därför frågan till Stefan
Har windows annorlunda färghantering av Bridge än vad mac har

OM så är fallet så skulle jag bli förvånad

Hänger du med?


Nu var det inte alls det du skrev, trots att jag redan i det inlägget du svarade under (och även tidigare) skrev att det var en Windowsburk (7 64-bit f ö). Någon oklarhet rådde knappast. Ändå valde du direkt att skriva att jag hade fel och att jag inte såg ordentligt. Att döma av ditt ordval ovan så tror du fortfarande att jag ljuger/fantiserar/ser dåligt eller något motsvarande. Jag tycker att det är en otroligt risig och respektlös inställning. Varför ända in i jultomtens skägg skulle jag hitta på att det fungerar?
 
jag ville veta om bridge i Mac fungerade sämre, och Joakim, jag väljer inte colorsync som färghanteringsmotor i min mac vad det gäller PS utan adobes som givetvis borde se till att bridge visar samma återgivning
det finns mao en brist i mac och bridge och adobe

eller?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.