Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

För att återgå - On Topic

Jag vet inte om dessa länkar publicerats här tidigare. Med tanke på de ganska omfattande inställningsmöjligheterna så är det intressant att läsa hur dessa herrar har satt upp AF i Mk IV (och i senare fallet även med kommentarer/resonemang)

http://www.sportsshooter.com/news_story.html?id=2371

http://livingwilderness.blogspot.com/2010/03/af-settings-for-birds-in-flight-with.html

Ja man imponeras av den distinkta skärpan i fotbollsbilderna, är nyckeln dom mycket snabba tiderna han använder.
 
Det kan säkert vara en faktor. Det hade också varit intressant att veta vilket objektiv som använts på respektive bild.
 
Jag skulle påstå att rätt bildbehandling/skärpning spelar en stor roll för intrycket av relativt små bilder på en websida.

Kort skärpedjup är en annan faktor, bilderna får mer tryck och subjektiv skärpa när huvudmotivet står ut från bakgrunden.

Men dom är säkert rätt fokuserade också - bra kamera och bra fotograf.

Objektiv lär väl vara 400/2.8 om man ska gissa.
 
Jag skulle påstå att rätt bildbehandling/skärpning spelar en stor roll för intrycket av relativt små bilder på en websida.

Kort skärpedjup är en annan faktor, bilderna får mer tryck och subjektiv skärpa när huvudmotivet står ut från bakgrunden.

Men dom är säkert rätt fokuserade också - bra kamera och bra fotograf.

Skulle vilja säga att du är mitt i prick på båda punkterna.
Troligtvis är bilderna tagna i dagsljus (därav de "onödigt" korta slutartiderna).

Objektiv lär väl vara 400/2.8 om man ska gissa.
Eller 500/4L.
Utan att veta så skulle jag gissa på det.
(Gissning pga bländarvalet).
 
Läste precis ett intressant inlägg i tråden 7D - problem med skärpan, att objektiv kan lagra olika justeringar för Canons olika kameraserier.

Jag har själv varit på väg att bli mindre mentalt stabil efter de senaste månaderna med min Mk IV. Vi tar det från början.

När jag fick kameran vid årsskiftet fann jag att den hade framfokus. Min Mk III var inne förra året tillsammans med alla objektiv för kalibrering och fungerade utmärkt. Därför lämnade jag in Mk IV för justering tillsammans med 500/4 som referens till Intervision i Stockholm.

När jag fick tillbaks kameran var det gråväder, men jag var ute och försökte fota det som fanns att tillgå. Men jag var inte nöjd med bilderna, vissa hade skärpa, men väldigt sällan blev det riktigt skarpt. Vad var orsaken, gråväder med låga kontraster, höga ISO, ovana vid kameran eller studier vid 100% av en 16 megapixelkamera? Jag upplevde också att kamerans följande AF var orolig, t ex när jag följer en simmande storskrake från 15m lyckas den inte hålla skärpan, plötsligt vandrade den iväg och la skärpan säg 15-20cm fel. På hela taget kändes mina problem som de Mk III hade. Själv hade jag aldrig upplevt dem med min Mk III:a som från början skött sig klanderfritt. Hade jag blandat ihop korten och flyttat dekalerna, de är ju trots allt lika ;o)

Det kunde ju inte vara fel på kameran, Mk IV var vad jag kunde höra ute på forum i princip felfri. Den som klagade mest var Rob Galbraith som i sin fokustest utvecklad från problemen med Mk III nu klagade på Mk IV4. Det fanns även några förtvivlade kommentarer till Chuck Westfalls tech tips, men det var i princip allt jag fann.

Jag började metodiskt att pröva olika saker.

Fotografera en herrgårmanskylt mitt ute på ett fält utan störande föremål för autofokusen. 100 bilder, single shot, stativ, spegeluppfällning och fjärrutlösare. Vrid bort skärpan varannan gång framåt och bakåt mellan varje bild. Tog även 100 bilder med följande AF och 10b/s. Samtliga dessa 200 bilder har skärpan mer eller mindre rätt (minor variations). Referens var bild med kontrastsökande AF.

Fotografera ett juicepaket med snedställd linjal bredvid för att se var skärpeplanet ligger. Avstånd 5, 15 och 30m med Mk III och Mk IV monterade på 500/4. Det såg helt rätt ut, skärpan låg där den skulle.

Jag avaktivera närliggande AF punkter, ökade slutartider till över 1/2000 och solen började komma fram så ISO gick ner och motiven kunde omöjligen vara svåra att följa, men vad jag än gjorde ville den inte riktigt. Nu var jag redo för hispan och kameran för tippen.

Motvilligt satte jag på Mk III för att fota fåglar och inte som de senaste veckorna bara använda den som sekundär med korta objkektiv.

Och se, den låste på motiven på ett helt annat sätt, genom grenverk och annat fann och behöll den skärpan. Det var inte husse som glömt hur man gör, något var rejält skumt med Mk IV:an.

Den åkte in ännu en gång till Intervison med ovan nämnda felbeskrivning. Då gjorde de något jag inte hört talas om tidigare. De har fått nya hjälpmedel att kalibrera AF, eller närmare bestämt, AF-punkterna. Justeringen som gjordes tidigare flyttade bara fokusplanet, nu justerade man AF-punkerna i olika kluster både vertikalt och horisontellt, ett arbete som tar någon timme för bara kameran (objektivet var ok). Det hela påminner lite om åtgärderna för den astigmantiska korsformade mittpunkten på 5D Mk II.

När jag nu använt kameran en tid är den som förbytt, den finner, låser och behåller skärpan på ett helt annat sätt. Testerna ovan påvisade inte problemen som uppstår när man följer ett rörligt motiv med hjälp av flera AF-punkter som bevisligen inte var eniga om vad som var rätt.

Än en gång kan man undra varför inte detta är justerat från fabrik. Man kan också undra om det är detta som är Robs eller de som klagar hos Chucks problem. Är det någon annan som känner igen sig?
 
Tack Jonas. Det var värdefull info.
Jag ska kolla detta med Intervision i Malmö när jag lämnar in mina objektiv för justering till min MkIV
 

Bilagor

  • thumbup.gif
    thumbup.gif
    1,023 bytes · Visningar: 357
Tack Jonas. Det var värdefull info.
Jag ska kolla detta med Intervision i Malmö när jag lämnar in mina objektiv för justering till min MkIV

Hoppas det räddar dig från hispan. ;o)

Jag är lite otydlig om vad de gjorde exakt då jag inte hade tid att fråga ut Intervision ordentligt. Antar att du och andra kommer att gräva djupare i detta.
 

Många av dessa bilder kan man tro Brutus Östling har tagit. Rovfågeln med musen, där endast huvudet är i ljus, är värd en första sida i en fin tidning, har du provat att skicka in dina bilder. Du måste tillbringa många timmar ute i naturen för att få dessa bilder anar jag. Synnerligen skarpa, med fina färger, jobbar du hårt i Photoshop, eller slinker det med någon jpegbild i bland. / Bengt.
 
Många av dessa bilder kan man tro Brutus Östling har tagit. Rovfågeln med musen, där endast huvudet är i ljus, är värd en första sida i en fin tidning, har du provat att skicka in dina bilder. Du måste tillbringa många timmar ute i naturen för att få dessa bilder anar jag. Synnerligen skarpa, med fina färger, jobbar du hårt i Photoshop, eller slinker det med någon jpegbild i bland. / Bengt.

Hej

Jag säljer bilder, är med i böcker och tidningar.

Man lägger ner många timmar, men skulle vilja lägga ner mer timmar. Det är många dagar som försvinner när det är dåligt väder.

Ser verkligen emot fotograferingen nu när grönskan kommer och fåglarna är på plats:)

Jag har alltid bara fotat i raw format så JPEG fotar jag inte i alls.

Hälsningar

Omar Brännström
 
Precis som Bengt och Brutus skrev så höjer jag glsaet för din fotokonst, Härliga bilder Omar.
Tack för att vi fick se dessa otroligt sköna bilder.

Mvh. /Lennart Edlund
 
Ville bara säga att det är flotta bilder du presenterar. Kul att se att du är i farten.

Jaha ja, här har vi båda brottslingarna på samma ställe ;-)

Omar och Brutus är båda ansvariga för att jag började fotografera fåglar mer seriöst genom sina MAKALÖSA BILDER! Fortsätt så, vi är många som njuter.
 
Ville bara säga att det är flotta bilder du presenterar. Kul att se att du är i farten.

Hej

Tackar Brutus, du tar enormt fina bilder, inspiration till oss alla.

Mitt fotointresse har väckts lite mer nu, känner lite att jag saknar typ 500mm som jag hade för det gav så bra bildkvalite, får väl skaffa om det kommer ett nytt lättare.

400mm 5.6 är rätt OK men inte riktigt i klass som 500mm och jag kör ju 400mm 5.6 handhållet, så det blir som det blir.

Från min 5 dagars ölandstripp.

Ingen höjdar bild, men fick bild på flygande nattskärra vilket inte är så vanligt för mig.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/125047246/original

Bilder från min ölandstripp, Ha dem i orginal. Canon MarkIV + Canon 400mm 5.6 handhållet.

De 6 sista bilderna är från Öland på första länken.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/mark_iv_test_shoots&page=20

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/mark_iv_test_shoots&page=21

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/mark_iv_test_shoots&page=22

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/mark_iv_test_shoots&page=23

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/mark_iv_test_shoots&page=24

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/mark_iv_test_shoots&page=25


Mvh

Omar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.