Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Nästa vecka är jag i Småland, så om du bara håller dig hemma någon eftermiddag kan du i alla fall få pillra på en 7D. Gratis.

Problemet med alla testare är att ingen har tid att gå igenom 7D tillräckligt noga för att hitta sådana intrikata fel som det här med fjärrstyrda blixtar. Tror jag ska åka till fotomässan i Älvsjö snart och ställa mig och gapa i Canons monter, så får jag se om det händer något.
 
du menar i så fall att isostegen inte är rätt kalibrerade jämfört med andra kamerors uttag och inlagda gammakurva?

Ja. Det var ju det som den här (del)tråden började med. Någon påpekade att det hade gått inflation i kameratillverkarnas (specifikt Canons i det här fallet) angivelser av ISO-värden på de senaste modellerna.

Nej, naturligtvis "vet" inte sensorn något om ISO. Sensorn har sin grundkänslighet och ISO-inställningarna är ett sätt att presentera förstärkningsfaktorn för fotografen på ett sätt som hon är van vid.

Icke desto mindre spelar det roll när man använder en lös exponeringsmätare huruvida dessa ISO-angivelser är med verkligheten överensstämmande eller inte.
 
Avger en liten rapport angående vad jag tycker och känner för kameran.

Som jag redan nämnt innan så var lördagen full med fotografering på diverse uppdrag. Den övertygar absolut mer och mer. Min känsla är att den är lika snabb som min 1Dmk3 i fokuseringen med fler användbara bilder tagna med följande fokusering i högsta serietagningen, är mycket nöjd med bruset på högre ISO och då tillsammans med fler valmöjligheter än vad mk3 ger mig, ligger bra i min hand tillsammans med batterigreppet och väger då tillika mindre, filmfunktionen är väl inte ett nödvändigt tillbehör för mig men det lilla jag har testat det så är det helt ok och kommer försöka utnyttja det så gott det går framöver. Till sist så långt är jag nöjd med betydligt fler pixlar att kunna beskära, har inte hunnit testa så mycket än ute i naturen men vet av erfarenhet att man kan aldrig få för mycket brännvidd där.

I morgon är det dax för ny elitseriematch i handboll i baltiska hallen/Malmö. Kan redan säga att mk3 skall få ta igen sig då också hemma på hyllan, så stort förtroende har jag redan skapat mig för "lillebror" 7D.

//R
 
En liten reflektion bara, de nya knapparna och greppet fungerar utmärkt även när man har vantar på sig i höstkylan.
 
Jag har ingen aning om vad Intervision säger men väl vad Nikons bägge verkstäder säger:
... så kan jag meddela att ingen av de två verkstäderna någonsin har debiterat en enda krona för arbetet när jag kommit dragandes och det har varit ofta och mycket prylar varje gång. Det spelar ingen roll när och var jag köpt prylarna. Jag har kommit in med uppenbart gamla gluggar och gluggar där "Nikon USA" klistermärket fortfarande satt kvar. Aldrig en enda kommentar eller fråga.

Hmm... Blir nu nyfiken på vad andra Canon-ägare har fått betala på Intervision. Jag har minsann fått betala tusen spänn per objektiv som ej längre omfattades av garanti! (En av gluggarna är jag fortfarande inte helt nöjd med, trots att jag gick tillbaks och fick en andra justering, men det kan de nog inte göra något åt, ty den "jojar" fram och tillbaks så att det ibland är framfokus och ibland bakfokus -- det är en äldre 100mm f/2.0, som betedde sig snällt och lugnt på en EOS 5 (analog) men nervöst jojande på en 40D)
 
har du inga proffshus registerarade så innefattar inte justeringen av dina gluggar och dessa är sju år gamla eller senare än 7år gratis
 
Igår hade jag min 7D och 70-200 på Hovet och fotade AIK mot Almtuna. Efter att ha sett resultatet är jag till slut riktigt glad att jag köpte min 7D, blev liksom riktigt kompis med den nu :)

Inga bakfokuserade bilder och fler "keepers" än någonsin förr. Kul att jobba med 1,6 crop och 70-200 eftersom man når över i stort sett hela planen från fotobåset.

Fick 1/500 f/2,8 och ISO 1250 för en korrekt exponering, körde jpeg L, bildstil neutral och manuell vitbalansering mot isen. AF med utökad centrumpunkt styrd med endast "AF-ON" knappen.

Har inte lagt ut några bilder ännu men det kommer.

Det här är en RIKTIGT bra hockeykamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.